Gamma opent mega-vestiging in Roeselare
Doe-het-zelf keten Gamma opende onlangs langsheen de Brugsesteenweg in Roeselare een vestiging van 5.000 m². De grootte van een gemiddelde Gamma-vestiging is 1.900 m², de verkooppunten in Machelen (3.900 m²) en Turnhout (3.800 m²) niet te na gesproken. “De nieuwe vestiging is de exponent van een nieuw winkelconcept dat vier jaar terug zijn eerste ontwikkeling kende en constant werd bijgestuurd”, aldus Rudi Petit-Jean, directeur van Gamma België. Het ziet ernaar uit dat Gamma Roeselare ook een centrale rol krijgt toebedeeld in de nieuwe e-commerce ambities van het bedrijf.
De bakermat van Gamma staat in Nederland toen vijf Nederlandse groothandelaars in bouwmaterialen in 1971 in Breda een eerste winkelpunt openden om de behoeften van de particuliere kopers die ze vaak over de vloer kregen, in te vullen.
In 1979 werd Gamma België als autonome entiteit binnen de Intergamma-holding met hoofdkantoor in het Nederlandse Leusden opgericht. In België en Nederland zijn op het hoofdkantoor een driehonderdtal werknemers voor het bedrijf aan de slag.
België telt inmiddels 84 Gamma-vestigingen, die alle door franchisenemers worden gerund. De twaalf franchisenemers stellen een duizendtal personen tewerk.
In Tiel heeft Gamma een 20.000 m² groot distributiecentrum in werking dat voor het natransport van de geïmporteerde goederen van buiten België of Europa instaat. De rest van de producten wordt door de leveranciers rechtstreeks in de verkooppunten decentraal aangeleverd.
Focus
Ordewoord binnen Gamma is focus. Zo focust de distributieketen op uitbouw via het franchising-concept in tegenstelling tot bepaalde concurrenten die zich als gemengd filiaalbedrijf positioneren. Een tweede focuspunt is het prijsargument.
“Binnen de doe-het-zelf sector is Gamma wat Colruyt in de voeding is,” aldus Petit-Jean.
Maar de belangrijkste focus van Gamma is wellicht de eenduidige samenstelling van het aanbod, dat in goeddeels drie basispijlers kan worden opgesplitst, met name Bouwmaterialen (voor toepassing in zowel binnen- als buitenomgeving), Verven en Sanitair. In het zomerseizoen wordt dat aangevuld met een beperkt tuinassortiment.
Roeselare
Het beursgenoteerde Bricorama, Gamma’s grootste franchise-nemer in België met 40 vestigingen, opende onlangs in Roeselare een nieuwe Gamma-vestiging, groot 5.000 m². In de nieuwe vestiging kan de doe-het-zelf keten zijn uitgebreide assortiment meer visibiliteit bieden. Gamma Roeselare heeft maar liefst 30.000 artikelen op de referentielijst staan.
Gamma heeft van een functionele winkelinrichting steeds een topprioriteit gemaakt. Maar in Roeselare gaat men nog een stapje verder.
Rudi Petit-Jean: “Onze nieuwste vestiging in Vlaanderen heeft de ambitie zich van onze voornaamste concurrent te onderscheiden. Het is de exponent van een nieuw winkelconcept dat vier jaar terug op de tekentafels werd ontwikkeld. Bedoeling is het masculiene imago (lees: stoer- en robuustheid, nvdr.) te doorbreken door vrouwvriendelijker te werken. Producten in de winkelruimte worden veel aantrekkelijker voorgesteld. Wat het verfaanbod betreft, gaat bijvoorbeeld veel meer aandacht naar het inspireren van de klanten. Ook aan de shopping-beleving werd fors gesleuteld, met onder andere meer lichtinval, het gebruik van specifieke kleurencodes voor de promotie-acties en dies meer. In de stijl van het aanbod, de schapinrichting, het gebruik van de kleurenzones en de winkelaankleding werd tevens meer uniformiteit gebracht terwijl klanten vlotter naar promotie-artikelen worden toegeleid door een betere aansluiting van het assortiment op het folderaanbod”.
Een dertigtal Gamma-winkels werden in de voorbije jaren reeds aangepast en behoeven nog enkel minieme bijsturing. De resterende vijftig winkelpunten worden in de komende drie jaar opgewaardeerd volgens de nieuwe parameters. Met een gemiddelde kost van 100.000 euro per winkel, betekent dat een totaalinvestering van zowat 5 miljoen euro.
Verdere uitbreidingsinitiatieven op til
Inmiddels broedt Gamma op verdere uitbreidingsinitiatieven, zowel geografisch als qua verkoopsstrategie.
“In de regio Antwerpen hadden we graag een winkelpunt geopend van de grootte-orde van Roeselare, waarin het hele assortiment kan worden uitgestald. Beide franchisenemers in de regio, die vestigingen in Wilrijk, Borgerhout en Merksem uitbaten, toonden zich bereid hun schouders onder het initiatief te zetten. Mogelijk volgt een herschikking in of aanpassing van het bestaande winkelaanbod, maar eerste uitdaging blijft het vinden van een geschikte locatie,” aldus Rudi Petit-Jean.
Gamma België meent overigens dat in Vlaanderen nog ruimte is voor een 10- tot 15-tal bijkomende winkelpunten. Brussel is voor de doe-het-zelf keten nog een witte vlek terwijl ook Wallonië nog goeddeels als braakliggend terrein kan worden bestempeld.
“De laatste twee jaar hebben we telkens drie nieuwe winkelpunten geopend. Dat ritme hopen we in de komende jaren aan te houden om binnen vijf jaar over een honderdtal vestigingen te beschikken,” luidt het.
Volgend jaar begeeft Gamma België zich voor het eerst op het pad van de Internet-verkoop. De aandacht spitst zich daarbij in hoofdzaak toe op long tailers (lees: traag roterende goederen met een lage schapverkoop, maar een duidelijk doelpubliek, nvdr.). Met zijn breed assortiment zal de vestiging in Roeselare binnen dat gebeuren in eerste instantie een centrale rol opeisen.
“E-commerce biedt voor Gamma een tot op heden onaangeboord potentieel, dat in perfecte harmonie met de “clicks & bricks” kan worden ontwikkeld. Het biedt ons tevens de mogelijkheid een betere kruisbestuiving tussen de verschillende winkelpunten te genereren. Het moet mogelijk zijn met het e-commerce initiatief in een tijdsspanne van twee jaar een omzetniveau te halen dat met het gemiddelde verkoopsvolume van onze fysieke vestigingen overeenstemt (lees: 3,1 miljoen euro, exclusief BTW, nvdr.), besluit de directeur van Gamma België.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.