Mercuri Urval: “Veeleer business HR- dan HR-business partner”

01/12/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Mercuri Urval Belgium N.V. (Brussel), sinds 27 jaar actief op de markt van de werving en selectie, opteerde enkele jaren terug voor een nieuwe strategie waarbij het rekruteringsproces vanuit business-oogpunt werd opgezet, niet langer vanuit de zuivere HR-insteek. Dat model slaat in deze crisistijden goed aan, stellen general manager Anders Berge en business-unit manager Vlaanderen Erik Colemonts in koor. Ook nieuw is dat de middenmarkt, het actieterrein bij uitstek van Mercuri Urval, steeds meer belangstelling voor personeelsretentie gaat betonen. Dat uit zich bij de dienstverlener in een nog zwaardere focus op het consultancy-luik, dat momenteel voor 40% van de inkomsten tekent. Ten slotte mikt Mercuri Urval in de komende jaren op een sterkere marktpositie in Vlaanderen. Die regio tekent momenteel voor zowat één derde van de omzet. Dat cijfer had het management in een tijdsspanne van maximum vijf jaar graag tot zowat de helft opgetrokken.

Mercuri Urval is een Zweeds familiebedrijf dat in 1967 een activiteit in werving en selectie opzette.

Vrij snel deinde het actieterrein over de landsgrenzen uit.

In eerste instantie volgde de dienstverlener daarbij Zweedse ondernemingen (Volvo, Atlas-Copco, Elektrolux, Ericsson, …) die in het buitenland activiteiten ontplooiden.

Vandaag de dag is Mercuri Urval, dat onveranderlijk met eigen middelen voor organische groei opteerde, actief in 25 landen wereldwijd. Op de loonlijst staan een duizendtal medewerkers.

“Recentste uitbreidingen zijn China en India, waar respectievelijk drie en één jaar terug vestigingen werden geopend. De volgende uitbreidingsfase zal zich wellicht in Oost-Europa aftekenen, waar onze aanwezigheid vooralsnog tot Polen en de Baltische Staten beperkt blijft,” aldus Anders Berge, sinds januari 2007 general manager van Mercuri Urval Belgium N.V. Berge is sinds 1976 voor de onderneming werkzaam.

Specifieke insteek

In wezen borduurt de nieuwe strategie van Mercuri Urval verder op de initiële grondvesten. Alleen de vennootschapsbenaming wijst al op de nauwe band tussen business en HR.

Mercuri verwijst naar de Latijnse god van de handel en de winst, Mercurius, terwijl “urval” Zweeds is voor selectie.

Ook de lokale nabijheid bij de klant verraadt de business-focus van de onderneming. In België heeft Mercuri-Urval vestigingen in Antwerpen, Brussel, Gent (Drongen), Hasselt en Louvain-La-Neuve (Mont-Saint-Guibert).

Ook het kantoor in het Groothertogdom Luxemburg wordt vanuit België aangestuurd.


“Belgische bedrijven beschouwen ons veeleer als een Belgische dienstverlener dan een buitenlandse, precies omwille van die lokale aanwezigheid,” weet Berge.

“Connecting people with your strategy”

Mercuri Urval boekt, zoals gezegd, momenteel nog 60% van zijn omzet met werving & selectie, het saldo van de inkomsten wordt via HR-consultancy gegenereerd.

De business-focus van de dienstverlener wordt andermaal benadrukt met de slogan “Connecting people with your strategy,” die symbool staat voor de nieuwe strategie.

Anders Berge: “Als externe dienstverlener bepaalt Mercuri Urval uiteraard de bedrijfsstrategie van de klant niet. Wel hebben die klanten vaak problemen met het implementeren van die strategie via de aanwezige skills en vaardigheden.

Of kan die strategie niet worden ingevuld omdat de menselijke vaardigheden daartoe ontbreken.

Ingeval van een overname bijvoorbeeld is de beslissing tot acquisitie vaak veel eenvoudiger dan de fusie op zich en het uitwerken van een gemeenschappelijke strategie die door alle personeelsleden, afkomstig uit twee verschillende bedrijfsculturen, eenduidig wordt gevolgd.

In tijden van crisis dienen ondernemingen zich strategisch te herpositioneren. Dat heeft vaak een niet onbelangrijke impact op personeelsvlak”.

Kernfocus van Mercuri Urval is bedrijven bij te staan in het definiëren van hun noden en skills op de tijdsas.

“Daarbij gaat het niet enkel om skills, maar ook over kennis, ervaring, attitude en dies meer.Onze inbreng bestaat erin ondernemingen te helpen aflijnen welke zachte activa (lees: human resources, kennis, vaardigheden, … nvdr.) ze nodig hebben om succesvol te zijn. Behavioural change of behavioural development zijn nu eenmaal kernelementen in de strategie van bedrijven die genoodzaakt zijn zich aan de (fors) gewijzigde marktomgeving aan te passen,” vult business-unit manager Vlaanderen Erik Colemonts aan.

Vraag is uiteraard of de vereiste skills aan boord zijn om ook morgen als bedrijf succesvol te zijn. Indien niet, bestaat de dienstverlening van Mercuri Urval erin ze intern te ontwikkelen dan wel ze op de markt te gaan opspeuren en aan te trekken.

Erik Colemonts: “Veel bedrijven hebben vandaag niet echt inzicht in de specifieke skills en vaardigheden die ze nodig hebben of ontberen. Meestal hebben ze een goede “value proposition”, die misschien nog ietwat dient bijgestuurd omwille van de marktomstandigheden (lees: de crisis, nvdr.) en zit het ook snor met de achterliggende strategie om een en ander te vermarkten. Waar het wel aan mangelt is de vertaalslag naar het menselijk potentieel toe, dat niet aan de strategie en de gewijzigde marktomstandigheden blijkt aangepast”.

“Talloze bedrijven hebben de “shift” gemaakt van productgestuurde onderneming naar een bedrijf dat zich als aanbieder van oplossingen profileert. Intern blijken de menselijke skills echter die stap niet te hebben gevolgd. Ondernemingen sturen vaak hun strategie bij, maar verzuimen hun interne vaardigheden navenant aan te passen. Een succesvolle sales ploeg in een productiebedrijf staat niet borg voor vergelijkbare resultaten in een bedrijfsomgeving die op het aanbieden van oplossingen focust,” valt de general manager bij.

De meeste klanten van Mercuri Urval zijn familiebedrijven, die een pragmatische en praktijkgerichte dienstverlening naar waarde weten te schatten.

“Niet zelden houden familiale KMO’s vast aan het verleden. Dat kan in de huidige economische omgeving niet langer. Die dwingt hen op alle vlakken tot het breken met de geschiedenis om zich te wapenen voor de toekomst. Dat is ook het geval op het stuk van de interne vaardigheden en skills. In de praktijk blijken ze terzake vaak nood te hebben aan professionele ondersteuning,” zo nog Berge.

Business HR-partner

In de markt van de werving en selectie woedt de concurrentiestrijd hevig. Ook de instapdrempel blijft bijzonder laag. Mercuri Urval streeft differentiatie na door de nauwe band met de “business” als dusdanig.

Anders Berge: “Bij Mercuri Urval primeren niet de HR-tools en -processen, wel de achterliggende bedrijfsprocessen en -structuur, waaruit specifieke noden op personeelsvlak ontstaan. Dat verklaart ook waarom het consultancy-luik business-wise horizontal breed wordt uitgesmeerd: van business coaching over leadership development tot succession planning. We zien onszelf veeleer als business HR-partner dan HR-business partner. We leveren geen medewerkers of CV’s, wel skills die, op basis van een diepgaande behoeftenanalyse, conform de bedrijfsstrategie, tot succes moeten leiden. Die aanpak primeert op de zuivere HR-insteek die HR-business partners doorgaans kenmerken”.

“Veeleer dan zich te laten leiden door de - verdienstelijke - insteek van (bedrijfspsychologen), opteert Mercuri Urval voor de inbreng van zijn consultants die alle minimaal tien jaar (line) management-ervaring hebben,” aldus Colemonts.

Een en ander vertaalt zich ook op het stuk van de werving en selectie in een heel specifieke aanpak. Op basis van de noden van de klant stelt Mercuri Urval, in nauw overleg, het profiel van de gezochte kandidaat op.

“In eerste instantie gaan we na of het mogelijk door de klant vooropgeschoven profiel wel best aansluit op de afgelijnde bedrijfsstrategie. Indien nodig, aarzelen we niet de HR-manager te “challengen””, merkt Colemonts op.

Daarbij neemt de dienstverlener een verregaande verantwoordelijkheid op. In tegenstelling tot de concurrentie die drie valabele kandidaten voorop schuift en de uiteindelijke selectie aan het opdrachtgevende bedrijf overlaat, stelt Mercuri Urval één kandidaat voort als zijnde de beste keuze.

Blijkbaar tot tevredenheid van de klant. Zo blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Synovate dat 94% van de klanten bereid is Mercuri Urval ook bij andere opdrachtgevers aan te bevelen. 92% van de geplaatste kandidaten blijkt aan de verwachtingen van de opdrachtgever te voldoen of ze zelfs te overtreffen.

Aandacht voor retentiebeleid

Voorts lijkt het consultancy-luik binnen de dienstverlening van Mercuri Urval steeds meer in de richting van retentiebeleid te verschuiven.

Anders Berge voorspelt: “Heel wat bedrijven blijven vooralsnog blind voor het demografisch probleem (lees: de vergrijzing van de arbeidsmarkt, nvdr.). Bedrijfsleiders die, ondanks de crisis, op lange termijn plannen, aarzelen niet om in hun personeelsbestand te investeren. Twee op drie werknemers overwegen immers, eens de crisis is overgewaaid, van baan te wisselen. Een golf van grote werknemersmobiliteit kondigt zich aan in de nabije toekomst. Eens zich opnieuw, in een gestabiliseerde markt, vacatures aandienen, zullen bedrijven die zich weinig om hun medewerkers bekommerden, met een leegloop van hun betere arbeidskrachten worden geconfronteerd. Investeren in retentie van de betere arbeidskrachten is voor elk bedrijven een must. Steeds meer ondernemingen, ook in het middensegment, raken hiervan bewust”.

Employer branding lijkt bovendien hand over hand aan belang te winnen.

“Succesvolle bedrijven sleutelen vandaag aan de betrokkenheid van hun personeel om het duidelijk te maken dat zich binnen het bedrijf ook morgen (nog) interessante uitdagingen aandienen,” stellen onze beide gesprekspartners unaniem.

Mercuri Urval is al geruime tijd actief op het stuk van retentiebeleid. Thans wordt die aanpak steeds meer doorgetrokken tot op het niveau van de individuele medewerker.

Dat de aandacht daarbij, in samenspraak met de werkgever, vooral naar de sleutelmedewerkers uitgaat, spreekt voor zich.

“In de huidige marktomstandigheden stellen bedrijven alle beschikbare skills ter discussie. Zowel het management-team, het directiecomité als de individuele medewerkers passeren de revue. Hamvraag is of de juiste personen op de juiste plaats zitten”, luidt het.

On-line recruitment mag dan wel verlokkelijk lijken om ontbrekende skills binnen te halen, een gespecialiseerd aanbieder als Mercuri Urval, dat zich toespitst op de open rekrutering en selectie van (midden)kaders, laat er zich kennelijk niet door van zijn stuk brengen.

“Het verschil tussen een kwalitatieve dienstverlening en een “fast food services” wordt snel duidelijk,” merkt Anders Berge met een knipoog op.

Doorgroeien in Vlaanderen

Naar goede Zweedse traditie verkiest Anders Berge geen omzetdetails vrij te geven. Dat de onderneming ook gebukt gaat onder de conjuncturele neergang, wordt niet ontkend.

“Momenteel haalt Mercuri Urval telkens zowat één derde van zijn omzet in Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofstedelijk Gewest. Onze ambitie bestaat erin het marktaandeel in Vlaanderen verder uit te bouwen. In hooguit vijf jaar wensen we de helft van onze inkomsten uit het Nederlandstalige landsgedeelte te puren”, besluit de general manager.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.