“Fleet-markt open breken met Volt”

15/06/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Eind 2011/begin 2012 introduceert GM-dochter Chevrolet de Volt in Europa. Dankzij de E-REV-technologie wordt verwacht dat het elektrische voertuig Chevrolet stevig in de fleet-markt zal verankeren. De constructeur introduceert in de eerstvolgende twee jaar bovenop nog eens tien nieuwe modellen. Dit alles sterkt Wilfried Liekens en Luc Pauwels, respectievelijk managing director en fleet manager van Chevrolet Belgium N.V. (Mechelen), in hun overtuiging dat de invoerder tegen 2015 zijn verkoopsvolumes opnieuw zal kunnen verdubbelen. Opnieuw, want in de eerste vijf jaar van zijn bestaan slaagde Chevrolet Belgium er al eens in dat te doen. De hele dealer-organisatie wordt intussen voorbereid op de nieuwe fleet-ambities.

Chevrolet Belgium is een nieuwkomer op de Belgische markt.

Volgend jaar viert Chevrolet als merk zijn honderdjarig bestaan binnen de GM-groep.

In 2002 nam de Amerikaanse constructeur een belang van 42,1% in de Zuid-Koreaanse autobouwer Daewoo.

In 2009 tekende General Motors in op een kapitaalverhoging ten belope van 491,2 miljard KRW (274,6 miljoen euro), zodat GM thans 70,1% van de aandelen in handen houdt.

In 2005 herdoopte GM de Europese divisie van Daewoo tot Chevrolet.

Binnen de nieuwe GM-structuur opereert Chevrolet als een aparte entiteit.

De verschillende merken binnen de “New GM”-groep bouwen hun eigen fleet-, sales- en marketing-strategie zelfstandig uit.

De marktgerichte focus blijkt ook uit organisatorische ingrepen.

Zo evolueerde Chevrolet Belgium de eerste drie jaar van zijn bestaan in een Benelux-structuur.

Vorig jaar werd die structuur ingeruild voor een landelijke aansturing, waarbij Chevrolet Belgium nu integrale verantwoordelijkheid voor België en het Groothertogdom Luxemburg draagt.

“Chevrolet is het grootste merk onder de GM-koepel. Wereldwijd worden er 4,5 miljoen auto’s van verkocht. Sinds vorig jaar wordt ruim de helft van dat verkoopsvolume buiten de Verenigde Staten gerealiseerd. Tussen 2005 en 2010 noteerde Chevrolet een verdubbeling van zijn verkoopscijfers op de Belgische markt. Vorig jaar vonden zowat 500.000 Chevrolet’s in Europa een eigenaar. Dat alles maakt Chevrolet het sterkst groeiende automerk in Europa,” weet Wilfried Liekens, managing director Chevrolet Belgium N.V., in de nieuwe kantoren die de invoerder eind vorig jaar in Mechelen betrok.

Liekens, die op ruim 25 jaar ervaring in de autobranche kan bogen, staat sinds mei 2008 aan het hoofd van de onderneming.

Een groot deel van de Chevrolet-productie wordt nog steeds in Zuid-Korea verzorgd.

Ook in de VS en Oost-Europa (Polen, Rusland, Uzbekistan, …) beschikt de constructeur over assemblagefabrieken.

Met uitzondering van de Aveo, die in Polen van de band rolt, worden alle in Europa verkochte modellen in Zuid-Korea geproduceerd.

De in Oost-Europa geassembleerde voertuigen zijn voor de lokale markten bestemd.

Lean and … efficiënt

Met 26 medewerkers beschouwt Chevrolet Belgium zich als één van de “leanest” auto-invoerders op de markt.

Wilfried Liekens: “Chevrolet Belgium werkt met een heel kleine ploeg, die wordt gekenmerkt door een hoge arbeidsinzet, dito betrokkenheid en bijzondere korte lijnen naar zowel de interne (lees: het personeel, nvdr.) als de externe (lees: de concessionarissen, nvdr.) klant toe. Gezien de bijzonder zware kostenstructuur en de geringe marges op de autoverkoop, is een dergelijke aanpak een absolute vereiste. Dankzij een sterk gemotiveerd team slaagt Chevrolet Belgium erin met zowat de helft van de “headcount” van andere invoerders vergelijkbare verkoopvolumes te halen”.

Volgens de managing director doorstond de invoerder het crisisjaar 2009 meer dan behoorlijk.

“Waar andere invoerders hun verkoop zagen instorten, wist Chevrolet Belgium zijn verkoopvolumes vorig jaar te handhaven,” zo luidt het.

Met een verkoop van nagenoeg 4.400 voertuigen, heeft Chevrolet Belgium een marktaandeel van pakweg 1%.

“Value for money”

Toch menen Wilfried Liekens en zijn team dat voor Chevrolet in België nog behoorlijk wat groeipotentieel ligt weggelegd.

Zo heeft het relatief jonge bedrijf in België stilaan de maturiteitsfase bereikt, zeker naar dealer-structuur toe.

Chevrolet Belgium heeft momenteel 47 dealer-contracten, goed voor een negentigtal verkooppunten.

Zowat de helft van de dealerships verdeelt Chevrolet samen met zustermerk Opel, andere zijn single-brand- (enkel Chevrolet) of multi-brand-verdelers.

“Beneden de taalgrens en in het Groothertogdom hebben we nog wat witte vlekken in ons distributienetwerk. Die hopen we tegen eind volgend jaar te hebben ingevuld met een tiental extra-dealers,” verwoordt Liekens. “Een maximale dealer-tevredenheid is één van de hoofdbekommernissen binnen het bedrijf,” zo luidt het.

In tegenstelling tot Opel dat een mainstream-product binnen de GM-groep is, manifesteert Chevrolet zich als “value brand”.

“Dat houdt in dat de koper veel auto voor een correcte prijs krijgt. Wat niet te verwarren valt met goedkoop,” verduidelijkt de managing director.

In wezen mikt Chevrolet op een heel brede doelgroep, gaande van Jan-met-de-pet tot het bedrijfsmatig segment, waarbij de nadruk op de zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen en KMO’s ligt. Grote ondernemingen horen niet onmiddellijk tot het actieterrein van de constructeur.

“Als product is Chevrolet bijzonder geschikt voor de downsizing-strategie die zich in deze economisch moeilijke tijden op bedrijfsvlak aftekent. Het huidige Chevrolet-aanbod, dat een gunstige prijszetting met een rijkelijke uitrusting combineert, biedt de mogelijkheid maatspecifiek op de behoeften van de bedrijfsmatige markt in te spelen. Bedoeling van Chevrolet is in de toekomst een groter stukje van de taart in de fleet-markt in te nemen,” valt fleet manager Luc Pauwels in.

Pauwels, die al zeven jaar binnen de GM-groep actief is, trad in 2007 tot het Chevrolet-team toe.

Niet onbelangrijk voor zijn huidige functie is zijn eerdere ervaring in de fleet-markt aan afnemerszijde.

Ruim assortiment

“Sinds dit jaar zijn alle voormalige Daewoo-producten uit het gamma verdwenen. Alle beschikbare modellen werden door Chevrolet ontworpen en ontwikkeld,” verduidelijkt Wilfried Liekens.

Chevrolet’s design-studio’s opereren overigens transversaal per model, niet per markt.

Instapmodel is de Chevrolet Spark, het eerder dit jaar gelanceerde stadswagentje dat de Matiz vervangt.

De Chevrolet Spark positioneert zich binnen het hypercompetitieve A-segment.

“Omdat zijn CO2-uitstoot nog meer dan 105 gram/km bedraagt, kan het model geen aanspraak maken op 15% overheidssteun. Chevrolet positioneert de Spark echter prijsmatig dermate in de markt dat wedijveren met de rechtstreekse concurrenten mogelijk wordt. “In LPG-uitvoering heeft de Chevrolet Spark de gunstigste eco-score bij voertuigen met alternatieve brandstof,” beklemtoont de managing director.

“Fleet- en overheidsbedrijven hebben het steeds vaker over de eco-score, niet over CO2-uitstoot. Fijn stof is veel schadelijker voor de menselijke gezondheid dan CO2. De overheid focust te eenzijdig op CO2-uitstoot terwijl de eco-score veel beter het totaalplaatje van de milieubelastende componenten in beeld brengt,” wordt daaraan toegevoegd.

De Chevrolet Aveo, waarvan in 2011 de opvolger wordt geïntroduceerd, situeert zich in het B-segment.

Hij is iets ruimer en klassieker van design. Naar verluidt haken de Spark en de Aveo naadloos op elkaar in.

Bijzonder belangrijk in het aanbod is de Chevrolet Cruze, een vierdeursuitvoering binnen het betere gezinssegment.

“In België is de Cruze momenteel het best verkopende model in het C notch-segment,” weet Pauwels.

Volgend jaar krijgt de Cruze een vijfdeursversie, in 2012 volgt een break.

Iets hoger in het sedan-segment bevindt zich de Chevrolet Epica, een zakelijke en elegante vierdeurs luxe-berline.

Sterk scorend is de SUV Chevrolet Captiva, waarvan in België en Luxemburg jaarlijkse een duizendtal exemplaren worden verkocht.

De Captiva, ontworpen voor veeleisende moderne gezinnen, is beschikbaar in 2x4- of 4x4-uitvoering, als vijf- of zevenzitter en in benzine-, diesel- of LPG-versie.

De Captiva is zowel voor de invoerder als voor het dealer-netwerk een niet onbelangrijke profit maker, beamen onze beide gesprekspartners.

Steile (fleet-)ambities

Toen Chevrolet Belgium zijn activiteiten opstartte had de invoerder geen dieselmodellen in het aanbod.

Een tekortkoming: “België blijft hoedanook een dieselmarkt, met een algemeen marktaandeel van om en bij de 75%. Focussen we enkel op het bedrijfsmatig segment, stijgt dat percentage tot 85 à 90%,” weet Wilfried Liekens.

Met de intrede van de Cruze en de Captiva roerde Chevrolet zich voor het eerst op de fleet-markt.

Strategisch wordt evenwel de lancering, eind 2011/begin 2012 van de Chevrolet Volt, een elektrische auto met “extended range”-mogelijkheden.

De eerste pre-productie Volt rolde enkele weken terug in de Hamtranck-assemblagefabriek in Detroit van de band.

Luc Pauwels: “De eco-score zorgt in België nog niet echt voor druk op de dieselmarkt. Toch valt hierin op korte termijn verandering te verwachten. De leasing-maatschappijen betonen een heel levendige interesse voor elektrische voertuigen. Ook in de bedrijfswereld en bij de overheidsinstanties zuigen dergelijke uitvoeringen steeds meer aandacht naar zich toe. Met de Chevrolet Volt, één van de meest praktische en vooruitstrevende elektrische voertuigen op de markt, koesteren we als invoerder bijzonder steile ambities voor het fleet-segment. Hetzelfde geldt voor de overheidsbedrijven die op milieuvlak een voorbeeldrol (moeten) opnemen. De hang naar downsizing en de gunstige eco-score brachten Chevrolet al binnen het vizier van de fleet managers. De Chevrolet Volt, die onbetwistbaar op een technologische marktvoorsprong kan rekenen, moet die positie verder verstevigen”.

De Chevrolet Volt is ontworpen om zo’n zestig kilometer puur op elektriciteit te rijden, zonder verbruik van benzine of emissie-uitstoot.

Bijzonder aan het E-REV (Extended-Range Electric Vehicle)-concept is dat als de lithium-ionbatterij leeg is, automatisch een motorgenerator wordt ingeschakeld om de totale actieradius tot ruim 500 kilometer te verhogen alvorens er opnieuw dient getankt of gestopt om de batterij op te laden.

“De gemiddelde user/choser (lees: eigenaar van een firmawagen, nvdr.) legt bedrijfsmatig 30 à 40 km per dag af, voornamelijk in het kader van woon/werk-verkeer. Met een actieradius van 60 kilometer met elektrische krachtbron, dient zich voor de Chevrolet Volt een aantrekkelijke markt voor ontginning aan,” weet Luc Pauwels.

Zeker met een model waarbij de mobiliteit ten allen tijde blijft gevrijwaard dankzij het E-REV-concept.

De introductie van de Chevrolet Volt is van strategisch belang voor de verdere ontwikkeling van de invoerder.

Bovenop lanceert de constructeur tussen nu en 2012 nog eens tien nieuwe modellen.

Het gaat niet enkel om een facelifting van bestaande uitvoeringen, maar eveneens om de introductie van nieuwe modellen, zoals een nieuwe monovolume Orlando, een Camaro in coupé- en cabrio-versie, een nieuwe Aveo en dies meer.

“Samen met de Chevrolet Volt moeten de nieuwe modellen en uitvoeringen voor Chevrolet Belgium een jaarlijkse verkoop van 8.000 tot 9.000 voertuigen binnen bereik brengen tegen 2015. Dat is opnieuw een verdubbeling van het verkoopvolume,” besluit managing director Wilfried Liekens.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.