Op naar intelligente RTI's ter aansturing logistiek proces (2)
Een optimale tracking & tracing van RTI’s (reusable transport items) is praktisch bijna uitsluitend mogelijk in zogenaamde “closed loops” of gesloten kringen. In dat geval kan men, met behulp van geëigende technologie, de positionering en aanlevering van RTI’s oordeelkundig inplannen en, zo nodig, prioritiseren. Vooralsnog wordt de RTI voornamelijk als drager geprioritiseerd. Het laat zich echter raden dat in de toekomst de RTI hoe lang hoe meer het logistieke proces in zijn integraliteit zal gaan aansturen. Veel producenten focussen nog steeds te eng op het (eind)product an sich, minder op de logsitieke stroom.
Bepaalde producenten nemen hun toevlucht tot verschillende RTI’s. Zoals bijvoorbeeld in de “automotive”, waarbij bepaalde onderdelen in maatspecifieke bakken aan de assemblagelijn worden toegevoerd.
Amerikaans studiewerk voorspelt dat in de toekomst de vraag naar RTI’s exponentieel zal aanzwellen. De toenemende outsourcing van de logistieke activiteiten bij de productie-ondernemingen zal het belang van een optimaal RTI-beheer nog extra benadrukken.
Barcode nog meest courant
Meest klassieke vorm van het beheer van RTI’s is de manuele aanpak. Die houdt handmatig bij welke RTI’s zich waar en wanneer bevinden.
Nog vaak is dat het geval bij (kleinere) opleggersvloten, waar handmatig wordt bijgehouden welk type trailer (20- of 40-voet, koelwagen of niet, al dan niet geschikt voor het vervoer van voedingsmiddelen, …) zich op welk tijdstip waar precies bevindt.
Duidelijk is dat bij een lage of hoge rotatie in het trailer-park, het beheer steeds complexer wordt.
Populair omwille van zijn gunstig prijskaartje is het systeem van identificatie met behulp van barcodetechnologie.
Op palletvlak nemen zowel de coöperatieve pooling- als private pooling-operators graag hun toevlucht tot deze techniek.
Het label van de betrokken RTI dient wel fysiek met behulp van een scanner ter plaatse worden ingelezen. Meegenomen is dat in dat geval zowel de tijdsopname als de operator worden verduidelijkt.
Het voorzien van een geschikt label op een RTI is niet altijd evident. Denk bijvoorbeeld aan biervaten waarvan het label ook bij regen dient te kleven en steeds leesbaar moet zijn. Toch dienen de labels ook zonder veel inspanningen verwijderd te kunnen worden.
Intussen zijn er labels ontwikkeld die, ondanks hun regen- en windbestendigheid, in de wasstraat automatisch en zonder kleefresten kunnen worden verwijderd zodat ze op het einde van de reinigingscylus, met het oog op de traceerbaarheid, van een nieuw label kunnen worden voorzien.
Omdat barcodetechnologie de automatische localisatiecomponent ontbeert, kunnen mobile computing devices, zoals een EDA (enterprise digital assistant), de plaatsbepaling toevoegen aan de geïdentificeerde RTI. Dat kan handmatig dan wel met behulp van een geïntegreerde GPS die zorgt dat bij elke scan ook de exacte positionering wordt meegedeeld.
RFID is de toekomst
RFID (radio-frequency identification) eigent zich in het RTI-segment een steeds groter deel van de marktkoek toe. Het barcode-label is in dit geval vervangen door een tag, waarop een chip is geënt.
Als automatische identificatie biedt RFID vele nieuwe mogelijkheden om goederenstromen op te volgen en transparanter te maken. Een RFID-tag bevat bovendien veel meer informatie dan een barcode-label.
De technologie bestaat uit vier componenten: de tag, de antenne, een lezer en software die de data capteert en doorseint naar de achterliggende bedrijfssystemen.
Voordelen van RFID ten opzichte van barcodering is dat line of sight niet langer vereist is (de reader hoeft de RFID-tag niet te zien, nvdr.), de RFID-tags (her)programmeerbaar zijn en honderden codes in één enkele keer kunnen worden uitgelezen.
Bijkomend voordeel is dat niet langer sprake is van RTI’s die niet kunnen worden geïdentificeerd omwille van het niet langer leesbaar zijn van hun barcode-label.
Automatische localisatie door RFID
Minder bekend maar ongetwijfeld voornaam voordeel van het gebruik van RFID-technologie voor RTI’s in het localisatie-aspect.
De identificatie van de RTI is vaak niet het voornaamste probleem, wel zijn exacte localisatie.
Neem andermaal het voorbeeld van de luchthaventrolley. Welke trolley zich waar bevindt, vormt niet de voornaamste kopzorg. Wel waar zich trollies bevinden. Assets toegerust met actieve tags kunnen een oplossing voor dit probleem bieden.
De passieve tag binnen de huidige RFID-insteek wordt in dat geval een actieve tag en de “yard management”-toepassing biedt een overzicht in real-time van de locatie van alle assets.
Nu nog eerder zeldzaam, maar in de toekomst zullen ongetwijfeld intelligente RTI’s in de markt verschijnen.
Het ziet er naar uit dat ze voor heel specifieke toepassingsdomeinen zullen worden ingeschakeld, zoals in kritieke productie-omgevingen (bijvoorbeeld: de (petro-)chemische sector of de voedingsnijverheid, nvdr.) of bij het transport van bijzonder hoogwaardige goederen.
Eveneens mogelijk is dat intelligente RTI’s worden aangewend in het geval van het transport van bijzonder hoogwaardige goederen. Maar daarover meer in een volgende bijdrage.
(Bovenstaande reeks kwam tot stand in samenwerking met Phi Data N.V. (Wemmel). Meer info: 02/460.71.12 of www.phidata.be).
PHI DATA N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.