Dienstencheques minder duur dan verwacht
Het stelsel van de dienstencheques genereert aanzienlijke rechtstreekse en onrechtstreekse terugverdieneffecten. Dat vermindert de netto-kostprijs van dit stelsel voor de federale overheid. Zo luidt de conclusie van een recent onderzoek dat PricewaterhouseCoopers uitvoerde in opdracht van Federgon.
Het onderzoek maakt de verschillende terugverdieneffecten duidelijk. Volgens Federgon voegt dit onderzoek een belangrijk element toe aan de discussie over de financiering van het stelsel van de dienstencheques.
Een terugverdieneffect hoger dan 55,89% bevestigt het systeem van de dienstencheques als een maatregel die banen creëert, zo luidt het. Het signaal van Federgon is overduidelijk: het probleem van de kostprijs van het stelsel van de dienstencheques wordt vaak aangehaald in het kader van de federale begrotingsbesprekingen.
Het aantal gebruikers, dienstencheque-bedrijven en werknemers groeit nog steeds. Eind 2009 waren en 97.335 werknemers in de sector actief, zo blijkt uit VDAB-cijfers. 60% onder hen werden in Vlaanderen ingezet, 28% in Wallonië en de rest in Brussel.
98% van deze werknemers zijn vrouwen, waarvan het overgrote deel werkzaam is in de schoonmaak bij particulieren. Negen op de tien onder hen werkt deeltijds.
Federgon zelf heeft het intussen over 120.000 werknemers, die in 2009 hun diensten aan ruim 665.000 klanten aanboden.
FEDERGON
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.