Ontwerp gedragscode voor kredietverzekeraars voorgesteld
Als gevolg van de financieel-economische crisis belandden de kredietverzekeraars in woelig voorwater. De sector kampte op dat ogenblik al met lage marges. Gevolg was dat menig contract eenzijdig werd opgezegd dan wel aangepast. Ook in de dekking werd vaak unilateraal ingegrepen. Een en ander vertaalde zich in een geschokt klantenvertrouwen. Met een gedragscode hoopt men het vertrouwen in de kredietverzekeraars te herstellen en de perceptie van de sector te verbeteren zodat deze zijn volledige potentieel kan benutten, aldus Jean-Louis Coppers, gedelegeerd bestuurder van kredietverzekeringsmakelaar CRiON N.V. (Gent), onderdeel van de Aon Group dat als facilitator bij de totstandkoming van de gedragscode optrad. Opmerkelijk is dat het voorstel van gedragscode tot stand kwam na inbreng van de gebruikers. De kredietverzekeraars zelf, die het initiatief niet ongenegen zijn, worden pas nu geconsulteerd.
“Ambitie is de nieuwe gedragscode voor de kredietverzekeraars per 1 mei officieel in de Belgische markt te implementeren. Op termijn hopen we de code ook op Europees vlak ingang te doen vinden,” zo nog een ambitieuze Coppers.
Met de gedragscode hopen de initiatiefnemers te vermijden dat de in het verleden begane fouten zich herhalen bij een eventuele nieuwe crisis.
Resultaat moet een win/win-situatie voor alle betrokken partijen zijn, zo heet het.
Klantenfrustraties
Uit een aantal klantengetuigenissen blijkt dat de houding van de kredietverzekeraars na het losbarsten van de financieel-economische crisis behoorlijk wat wrevel en frustraties heeft veroorzaakt.
Dat mocht onder meer Umicore, dat sinds 2007 wereldwijd een kredietverzekeringsbeleid hanteert, aan de lijve ondervinden.
“Tegen de achtergrond van een verhoogd kredietrisico verliepen de onderhandelingen met onze kredietverzekeraars steeds stroever. Zo werden unilateraal wijzigingen in het contract aangebracht, bleek de acceptatiegraad van nieuwe risico’s aan de lage kant en werden ons behoorlijk wat begrenzingen inzake kredietlimieten opgelegd. Soms werd de dekking voor bepaalde risico’s zelfs eenzijdig opgezegd,” getuigt group credit manager Elsje Verdoodt.
“Kredietverzekering vergemakkelijkt het zakendoen in normale economische omstandigheden, ingeval van crisis maakt het de business-aanpak moeilijker,” klinkt het harde verdict.
Ook Frederic Wittemans, credit director bij Ingram Micro, moest met lede ogen aanzien dat het partnership met zijn kredietverzekeraar fors onder druk kwam.
“Dat partnership werd tijdens de crisis zwaar op de proef gesteld. Bij ruim 20% van onze kredietverzekeringsdossiers werd de dekking teruggeschroefd, hetzij in wederzijds akkoord, hetzij in het kader van een algemene schrapping van bepaalde risico’s, hetzij om redenen die voor ons als klant volstrekt onduidelijk bleven,” aldus Wittemans.
“Een echt partnership met een kredietverzekeraar hoort te worden gebouwd op een open communicatie omtrent de individuele klantenrisico’s, het onderling delen van informatie en open communicatielijnen. Tijdens de crisis was het quasi-onmogelijk onze gebruikelijke gesprekspartners bij de kredietverzekeraar aan de lijn te krijgen,” wordt daaraan toegevoegd.
De ervaringen van Peter Van Den Broecke, cfo bij Daikin Europe, zijn gelijklopend:
“In 2009 werden wij eveneens veelvuldig geconfronteerd met de inperking of de annulering van de dekkingslimieten. Soms gebeurde dat zonder opgave van geldige reden en hadden we geen tijd om tegenmaatregelen te treffen. Een en ander vertaalde zich in een aangetast vertrouwen in onze kredietverzekeraar”.
Gedragscode
Bij de voorstelling van het ontwerp van gedragscode voor de sector kwamen de kredietverzekeraars niet aan bod.
Bekend is wel dat zij soms te kampen hebben met een gebrekkige transparantie aan klantenzijde. Evenmin worden ze steeds duidelijk geïnformeerd omtrent de ongebruikte limieten.
Naar analogie met de Gedragscode die de banken in 2004 opstelden, worden thans de fundamenten gelegd voor een soortgelijk initiatief voor de kredietverzekeraars.
Basisprincipes van de gedragscode zijn de uitwisseling van informatie in een sfeer van openheid en wederzijds vertrouwen, professionalisme en dialoog.
Ook het onderzoek van de IT-mogelijkheden voor een betere doorstroming van de informatietransmissie behoort tot de opdracht van alle partijen.
Kredietverzekerende bedrijven engageren zich tot actieve medewerking om accurate financiële gegevens van hun afnemers te bekomen.
Tevens dienen ze de uitbouw van een gezond credit management hoog in het vaandel te dragen.
Kredietverzekeringsmaatschappijen worden gehouden een grotere transparantie te hanteren, onder meer door het systematisch informeren van hun klanten bij een verandering van rating, het opzetten van beoordelingssystemen van debiteuren en het kenbaar maken van de aanpassing van de kredietlijnen.
Hoewel enige wrevel bij de kredietverzekeraars te merken viel omdat ze bij de voorbereidende werkzaamheden rond de mogelijke gedragscode niet bij de achterliggende denktank werden betrokken, lieten alle grote aanbieders uitschijnen dat het ontwerp van gedragscode op een gunstig onthaal rekenen kon.
CRION N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.