Vdab.be, de "place to be" voor werk
De VDAB-website telde in 2010 niet minder dan 29 miljoen bezoekers. Gemiddeld zijn dat 80.000 bezoekers per dag. Met deze cijfers mag de site zich zonder twijfel een van de meest bezochte jobsites in Vlaanderen noemen. “Andere jobsites, zoals Jobat, Stepstone en Vacature, posten bovendien hun jobaanbiedingen door op onze website. Dat betekent dat zij hem erkennen als de ‘place to be’ voor werk”, zegt Jos Borteel, VDAB-Webdiensten.
De hoge bezoekersaantallen van de site maken hem geschikt voor de employer branding van werkgevers. Door hun werkgeversmerk duidelijk te formuleren en te communiceren, trekken werkgevers immers niet alleen de juiste medewerkers aan, maar weten ze ook hun eigen medewerkers te motiveren en te behouden.
Wij spreken dan van external en internal employer branding: je bedrijf verkopen met bepaalde argumenten enerzijds, maar anderzijds de gemaakte beloften intern waarmaken.
Jobspot of filmpje op vdab.tv
“Als je als werkgever echt wilt opvallen, moet je op de VDAB-website adverteren,” zegt Jos Borteel.
Afhankelijk van wat je als bedrijf zoekt, heeft de VDAB-website een aangepast aanbod. Je kan kiezen voor een “Jobspot”, een uitgebreid bedrijfsprofiel in je eigen huisstijl op de website. Alle vacatures van je bedrijf worden gelinkt aan de Jobspot.
Je bedrijfsprofiel staat dan ook op de jobcomputers in Vlaanderen en Brussel en naast je vacatures staat automatisch je logo vermeld.
In de rubriek “Job van de Week”, kan je je bedrijf en vacatures gedurende een week prominent in de kijker plaatsen op de pagina “Werk zoeken”. Als je echt in de kijker wilt lopen, kies je best voor een “skyscraper”, een verticale banner op de home-pagina van de website.
Zeggen beelden volgens jou meer dan woorden? Dan kan je een bedrijfsfilmpje van maximum vier minuten op vdab.tv plaatsen.
Open communiceren is goede employer branding
“De employer branding-acties op onze website moeten deel uitmaken van een campagne,” weet Jos Borteel.
“Vandaag is het de bedoeling van bedrijven om de juiste kandidaten aan te trekken. Ik raad hen dan ook aan om heel open over zichzelf te communiceren en hun vacatures uitgebreid te omschrijven. Een sollicitant moet zich kunnen herkennen in een bedrijf en een vacature of net niet.”
Jos Borteel adviseert adverteerders ook om niet enkel te focussen op hun naam in advertenties, maar ook te werken met sleutelwoorden die belangrijk zijn voor het bedrijf en de mensen die in het bedrijf werken.
“Als stress-bestendigheid een eigenschap is die mensen moeten bezitten om bij je bedrijf te werken, vermeld die stressbestendigheid dan ook in je advertentie of bedrijfsprofiel,” zo nog Borteel.
Tevreden klanten
Een aantal jaren geleden haalde de VDAB-website een hoge tevredenheidsscore van 80% bij zijn “klanten”.
“Wij hebben weinig verloop bij onze klanten,” luidt het.
“Zelfs tijdens de crisisjaren 2008-2009 zijn zij ons trouw gebleven. Zij hebben wel minder geadverteerd.”
Elisabeth Vanlessen, marketing-verantwoordelijke bij ASAP, is alvast tevreden over de samenwerking:
“Jobspot is een van de meest complete systemen op de markt. Een ideale aanvulling op onze rekruteringskanalen. Bovendien is de service heel goed. De Jobspot-medewerkers ontkrachten elke dag opnieuw de vooroordelen die sommige mensen nog steeds hebben van overheidsdiensten.”
Meer info? Kijk op www.vdab.be/adverteren
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met de VDAB. Meer info: www.vdab.be).
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.