Nieuwe Vlaamse stimuli voor binnenvaart

12/01/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Vlaanderen pakt uit met twee nieuwe stimuli voor de bevordering van de binnenvaart. Het gaat om een steunmaatregel rond palletvervoer en het project “Distribouw”.


In september keurde de Europese Commissie het voorstel van steunmaatregel goed voor het transport van goederen van ladingen op pallets via de waterwegen. Dat maakt voor Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de weg vrij om voor deze steunmaatregel in de volgende drie jaar ruim 1,5 miljoen euro uit te trekken.

In het segment van de bouwmaterialen alleen zou er al een reëel potentieel zijn van 6 à 7 miljoen ton goederen per jaar, die in aanmerking komen voor een “modal shift” van de weg naar de waterweg.

Jaarlijks worden er over de Belgische wegen ruim 61 miljoen ton gepalettiseerde goederen vervoerd. De steunmaatregel zorgt ervoor dat 25.000 vrachtwagenritten kunnen worden vermeden.

Het project “Distribouw” is een initiatief van de waterwegbeheerders en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) in samenwerking met de producenten van en de handelaren in bouwmaterialen.

Momenteel wordt ingeschat dat één op de vier vrachtwagens in het verkeer op een of andere manier aan de bouwsector is gerelateerd.

Met het project “Distribouw” wordt gewerkt aan de uitbouw van een netwerk van een aantal aan de waterweg gelegen distributie- en consolidatiecentra voor de sector van de bouwmaterialen (D&CC’s).
Door de distributie-activiteiten voor bouwmaterialen te bundelen in multimodale knooppunten zal de binnenvaart in de sector van distributie van bouwmaterialen op meer rendabele wijze kunnen worden ingezet.

Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) en de sectororganisaties Feproma en Fema gingen alvast van start met het project “Build over Water” dat het transport van gepallettiseerde bouwmaterialen via het water organiseert. Tijdens het project zullen zes fabrikanten aan twintig proefvaarten deelnemen.

Gedurende de looptijd van het project zullen de Haven van Genk en logistiek dienstverlener Despriet (Harelbeke) hun watergebonden terreinen, infrastructuur en rollend materieel ter beschikking stellen.

Zes fabrikanten - CBR, Coeck, Eternit, Gyproc, Wienerberger en Xella - leveren hun goederen tot aan de laadkade om vervolgens via de waterweg naar het depot van de bestemde regio te worden vervoerd, vanwaar de klanten de goederen naar hun eindbestemming zullen brengen.

Ship-it, Robema en JoGo Shipping voeren de proefvaarten uit. Logistiek adviesbureau Phidan begeleidt de volledige operatie.

De Scheepvaart N.V. en Waterwegen & Zeekanaal N.V. zijn als strategische partners betrokken.

Parallel met het modelproject zorgt het VIM voor een analyse van de stromen van bouwmaterialen in Vlaanderen en voert ze een haalbaarheidsstudie uit voor een (op termijn) zelfbedruipende activiteit.

Voorts kijkt het instituut waar in Vlaanderen watergebonden distributiecentra moeten worden opgezet om de mobiliteit en efficiëntie van de bouwmaterialenproducenten, handelaars en aannemers te verbeteren.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.