Generational Harmony: kennen is begrijpen
Traditionalisten, babyboomers, generatie X en Y. Vandaag werkt iedereen samen. Hoe vermijdt u als manager negatieve gevoelens en vooroordelen tussen die generaties?
Mireille Bavré begeleidt ondernemingen die verschillende generaties beter willen laten samenwerken. Ze doet dat met een tool die Generational Harmony heet (uitgewerkt door Cultural Detective®) en die de culturele verschillen tussen generaties blootlegt. Tijdens de VOV-beurs op 18 november geeft ze een infosessie over die manier van werken, samen met Frans Van Rooij, senior trainer bij Kluwer Opleidingen. KnowHow kreeg een voorsmaakje.
Het werk van Bavré steunt op een helder uitgangspunt: elkaar kennen is elkaar begrijpen. Blijft de vraag: hoe bereik je dat? De verschillen tussen millenials en traditionalists zijn immers niet min.
Mentaliteit
“Sinds een drietal jaar beseffen hr-managers dat ook echt, grotendeels omdat ze zelf problemen ondervonden om de jongste generatie werknemers te begrijpen”, legt Bavré uit. “De millenials hebben een onvervalste ‘I want’-mentaliteit. Ze bekijken ‘werken’ door een heel andere bril. Ze vinden het bijvoorbeeld normaal dat ze een reeks voordelen krijgen. Vorige generaties stelden zich altijd meer bescheiden op.”
Babyboomers waren al blij dát ze een job vonden. Generatie Y pakt het anders aan. Die zegt: ‘Hier ben ik. Wat biedt u me aan?’. Een starter die door een ervaren werknemer in zijn nieuwe job gecoacht wordt, vindt dat vanzelfsprekend. Terwijl die ervaren werknemer denkt: “Ik heb hard gewerkt om dit te bereiken, die jongere mag blij zijn dat ik hem mijn kennis doorschuif.”
Respect
Verschillende generaties geven ook andere betekenissen aan eenzelfde begrip. “Respect is voor de traditionalists iets heel formeels: beleefd zijn, je uiterlijk verzorgen … Voor de babyboomers heeft respect veel meer te maken met flower power: respecteer iedereen zoals hij of zij is. Generatie X is eerder pragmatisch. Voor haar is respect een kwestie van de juiste arbeidsvoorwaarden. Voor de millenials hangt het dan weer samen met hun vrijheid en hun ‘gelijk’ krijgen”, aldus Bavré.
Voor hr-professionals is het ‘beheren’ van al die verschillende waarden- en verwachtingspatronen een uitdaging. Vandaar ook de zoektocht naar manieren om verschillende generaties beter te laten samenwerken.
Perceptie
Dat dat niet vanzelfsprekend is, legt Bavré glashelder uit op basis van het beeld dat de Generational Harmony tool van de verschillende generaties schetst. “Een eigenschap die de ene generatie positief vindt, kan bij een andere negatief overkomen.”
Bavré: “Typisch voor generatie Y is haar zelfverzekerdheid. Dat kan arrogant overkomen. Generatie X gelooft heel sterk dat vertrouwen moet verdiend worden, anderen vinden hen daarom vaak achterdochtig. En zo zijn er per generatie een resem voorbeelden te geven.”
In de praktijk gaat Bavré daar als volgt mee aan de slag: “Ik werk steeds met groepjes waarin werknemers uit de verschillende generaties vertegenwoordigd zijn. Aan de hand van critical incidents laat ik de deelnemers door de ogen van de andere generaties naar een en dezelfde realiteit kijken. Zo ontdekken ze elkaars waarden. Vaak leidt dat tot ‘Aha, had ik dat geweten’. Maar op het einde is er altijd meer begrip voor elkaar.”
Wilt u een gesprek over hoe training de verschillen tussen generaties overbrugt en leidt tot een efficiëntere en stimulerende samenwerking? Neem dan contact op met Isabel De Clercq op 015 45 34 20 of via isabel.declercq@kluweropleidingen.be
Mireille Bavré is trainer en coach bij Linkpower-Kluwer. Ze is gecertificeerd trainer in de Generational Harmony-methode van Cultural Detective®. Met behulp van deze tool, helpt ze verschillende generaties op de werkvloer beter samenwerken.
KLUWER OPLEIDINGEN N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.