Carrosseriebedrijf Vrints huldigt nieuwe vestiging in

05/06/2013 OM 08:36 - Luc Willemijns
45fd892693b27b100d22b83db9e22d1f
In de industriezone Postbaan te Essen nam Vrints Carrosserie B.V.B.A. onlangs zijn nieuw bedrijfspand in gebruik. Met de nieuwe accommodatie aligneert de familiale KMO zich op de voorschriften van de verzekeringsmaatschappijen. Die hebben immers de neiging autoschade van hun klanten steeds vaker aan erkende, onafhankelijke carrosseriebedrijven toe te vertrouwen. Nog voor het zomerverlof hoopt Vrints Carrosserie het Kiwa-pro kwaliteitscertificaat voor de carrosseriewereld te halen. Als dat gebeurt haalt het bedrijf op korte termijn wellicht bijkomende verzekeraars als klant binnen.

Jos Vrints richtte in 1979 in Essen-Horendonk een eenmansbedrijf op dat zich toespitste op het onderhoud, de carrosserie en de verkoop van personenwagens. Van 1982 tot 1988 trad hij op als agent voor Mazda. Een jaar later besloot de ondernemer evenwel zijn bedrijf integraal te heroriënteren als merkonafhankelijk carrosseriebedrijf. Na 2011 verzeilde de KMO in de problematiek van de zonevreemdheid.

Eerder al had Vrints langsheen de Postbaan in Essen een 5.000 m² groot bedrijfsterrein aangekocht. Daar trok de onderneming, die in 2007 de rechtsvorm van een B.V.B.A. had aangenomen, een nagelnieuw bedrijfspand met state-of-the -art accommodatie voor het hedendaags carrosseriebedrijf op.

Op vandaag zijn vijf personen voor de onderneming werkzaam. Naast zaakvoerder en oprichter Jos Vrints, zijn ook de zonen Jeroen en Lucas in het bedrijf aan de slag, net als echtgenote Greet die een groot deel van de administratie voor haar rekening neemt.

Vandaag is Vrints Carrosserie goed voor zowat 800 doorgangen per jaar (lees: voertuigen die een of andere vorm van carrosseriebehandeling ondergaan, nvdr.). Dat zijn er om en bij de 15 op weekbasis. De klanten kunnen goeddeels in vier segmenten worden opgedeeld, die elkaar vooralsnog zowat in evenwicht houden, met name particulieren, bedrijven, garagebedrijven (die hun carrosseriewerk uitbesteden) en verzekeringsmaatschappijen.

Markt in volle beweging

De actieradius van een merkonafhankelijk carrosseriebedrijf als Vrints Carrosserie speelt zich af binnen een straal van zowat 15 kilometer rond de werkplaats. Door zijn inplanting tegen de Nederlandse grens, is de KMO in die zin wat benadeeld. In Nederland wordt de markt van de autoherstellingen quasi-integraal gestuurd door de verzekeraars. Met als gevolg dat het modaal erkende carrosseriebedrijf bij onze noorderburen behoorlijk groter in dimensie is dan in eigen land.

In België beslist de klant nog goeddeels zelf waar hij zijn beschadigd voertuig zal laten herstellen. Toch wordt de impact van de verzekeringsmaatschappijen alsmaar groter.

“We evolueren ook in België naar het Nederlands model. De meeste verzekeraars zullen in de toekomst hun klanten verplichten tot samenwerking met bepaalde erkende herstellers,” voorspelt Jos Vrints. “Verzekeraars zien een onafhankelijk carrosseriebedrijf steeds vaker als een verlengstuk van de autopolis. In geval van schade willen ze hun klanten een kwaliteitsvolle dienstverlening waarborgen. In die optiek zijn het ook de onafhankelijke herstellers die verantwoordelijk blijven voor het eindproduct,” weet onze gesprekspartner.

Vooralsnog heeft Vrints Carrosserie samenwerkingsakkoorden met verschillende verzekeraars lopen.

“Eerder dit jaar doorstonden we met succes de audit voor het behalen van het kwaliteitscerticaat voor carrosseriebedrijven van controle- en keuringsinstantie Kiwa-pro. Nog voor het zomerverlof zouden we in het bezit van het certificaat worden gesteld. Als dat gebeurt, kunnen we naar alle waarschijnlijkheid meteen twee bijkomende verzekeraars aan onze klantenlijst toevoegen,” zo nog de zaakvoerder.

Het bewuste Kiwa-pro-certificaat focust op criteria als Infrastructuur, Uitrusting, Klanten-service, Management-systeem, Veiligheid en Milieu.

State-of-the-art carrosseriebedrijf

Van zijn 5.000 m² groot bedrijfsterrein, houdt Vrints Carrosserie 2.000 m² in reserve voor mogelijke toekomstige uitbreidingen. Van de 3.000 m² in gebruik, is één derde bebouwd met een 850 m² grote werkplaats, een opslagmagazijn en kantoorvloer. In een afzonderlijke overdekte buitenopslagruimte worden de afvalproducten en het recuperatiemateriaal gestockeerd. De parking is met een slagboom beveiligd. De modern ingerichte werkplaats omvat zes hefbruggen, twee demontage- en montagezones, vijf voorbereidingszones met vloerafzuiging in de voorbereidingszone, waarvan één voor vrachtwagens en autobussen.

Ook tot de accommodatie horen een richtvloer met celette-richtbank voor de zwaardere schades en een hedendaagse spuitcabine voor personen- en bestelwagen met verflabo, waarbij alle spuitwerk met lakken op waterbasis wordt verzorgd. Tot slot verwijzen we naar de uitlijnapparatuur van de jongste generatie, waarbij voor de aanvang van de herstelling de juiste diagnose kan worden gesteld.

“In de komende vijf jaar hopen we het aantal doorgangen in bedrijfsvoertuigen en voor rekening van verzekeringsmaatschappijen te verdubbelen,” besluit Jos Vrints.

45fd892693b27b100d22b83db9e22d1f
Eb19a09a07fcb6aea73d51de4fa67a1d

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.