Lead Plants/Companies moeten Vlaamse maakindustrie verankeren
Het project Lead Plant/Lead Company haakt in op het Nieuw Industrieel Beleid (NIB) van de Vlaamse regering. Opzet van het project is in Vlaanderen gevestigde bedrijven een leidende positie te bezorgen binnen de internationale context van de maakindustrie waar de concurrentie tussen de vestigingen onderling bijzonder groot is. Van doorsnee-bedrijf moeten deze ondernemingen tot internationale wereldspelers doorgroeien.
Daarbij voert men een onderscheid tussen Lead Plants en Lead Companies. Een Lead Company is een bedrijf, dat zijn beslissingscentrum in Vlaanderen heeft en tegelijk de kans krijgt tot een Vlaamse multinational uit te groeien. Het beslissingscentrum van een Lead Plant ligt dan weer buiten Vlaanderen. Lead Plants zijn in Vlaanderen gevestigde eenheden van buitenlandse multinationale ondernemingen. De uitdaging voor de Lead Plants bestaat erin om dusdanige kennis, competenties en vaardigheden te ontwikkelen zodat de vestiging voor het moederbedrijf onmisbaar wordt.
29 deelnemende bedrijven
Acht bedrijven leveren de fundamenten voor het Lead Plant/Lead Company-project. Het gaat om acht internationale spelers, met name Evonik, Janssen Pharmaceutica, Umicore, Soudal, Altlas Copco, Genzyme, Bayer en Cartamundi. Net als in het Plato-project, focust het Lead Plant/Lead Company-concept op peer-to-peer learning.
“Binnen het Lead Plant/Lead Company-project moeten de deelnemers het Nieuw Industrieel Beleid vertalen naar nieuw industrieel ondernemen,” aldus minister-president Kris Peeters.
De daartoe vereiste know-how moet vanuit de beslotenheid van de vergaderkamers naar de werkvloer worden gebracht, zo luidt het.
Voor de Vlaamse overheid is de cluster-aanpak binnen de hedendaagse bedrijfsomgeving van vitaal belang. Het Lead Plant/Lead Company-project speelt op dat cluster-concept in door een platform te creëren waar op ceo-niveau expertise en kennis kan worden gedeeld.
31 bedrijven stappen in het project in. Aertssen aannemingsbedrijf (Stabroek), AGC Glass (Mol), Ashland Specialties Belgium (Doel-Beveren), ATAB (Antwerpen), BASF Antwerpen, Bilfinger ROB (Beveren-Melsele), Blue Planet Group (Antwerpen), Boma (Antwerpen), CG (Mechelen), Continental Automotive (Mechelen), De Meyer Constructie (Temse), Du Pont de Nemours (Mechelen), Evonik (Antwerpen), Fam (Kontich), Frisomat (Wijnegem), Genzyme (Geel), Hego (Antwerpen), Helioscreen (Lokeren), Kaneka (Oevel-Westerlo), Lavetan (Turnhout), Mars (Olen), Michielsens (Wijnegem), Monument Chemical (Kallo), Newtec (Sint-Niklaas), Novatio (Olen), Pfizer (Puurs), Soudal (Turnhout), Thermo Fischer Scientific (Geel), RBC Cobelplast (Lokeren), Vermeiren (Kalmthout) en Vink (Heist-op-den-Berg).
De Lead Plant/Lead Company-workshops lopen over twee jaar, waarin acht cruciale thema’s aan bod komen. In acht workshops zullen de deelnemende executives hun strategische inzichten en instrumenten, werkwijzen en met succes beproefde methodes met elkaar delen. Die ervaringsuitwisseling moet de deelnemende bedrijven de kans bieden om een steilere leercurve neer te zetten en een efficiënte lead-strategie voor hun bedrijf uit te stippelen. Experts en deskundigen zullen uiteindelijk de effectieve transitie naar een leading bedrijf begeleiden.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.