18 CICI-projecten van start
Een game developer die het leereffect van een veiligheidsopleiding in een bedrijf wil proberen te verhogen door er een spannend spel van te maken. Het artistiek onderzoek van een kunstenaar die moet leiden tot het verbeteren van de virusresistentie van kweekkippen. Theatertechnieken die het succes van vrouwen in leidinggevende posities kunnen versterken. Het is een greep uit de geselecteerde CICI-projecten.
Voor Flanders DC is het betrekken van outsiders in het innovatieproces cruciaal. Cross-sectorale samenwerkingen zorgen ervoor dat werkmethodes en know-how van de ene sector naar de andere overvloeien.
Dat de creatieve industrieën innovatie kunnen stimuleren, werd al door verschillende studies bevestigd. Zo ook het European Competitiveness Report (2010). Daarin wordt de rol van de creatieve industrieën erkend als één van de bepalende factoren voor de toekomstige Europese competitiviteit op de wereldmarkten.
Omgekeerd kan dit soort projecten ook tot vernieuwing leiden in de creatieve sector zelf. Zo krijgt in het CICI-programma een improvisatiegezelschap dat in zee gaat met een business school alle zakelijke kennis mee om het eigen business-model te verfijnen. Een mode-ontwerper die samen werkt met een universitaire onderzoeksgroep leert bij over de technologie die hij nodig heeft om een intelligent kledingstuk te ontwerpen.
Om die creatieve kruisbestuiving alle kansen te geven, hebben we in Vlaanderen een brede kijk op innovatie nodig. Een kijk die verder gaat dan de traditionele R&D. De kloof tussen potentieel van dit soort samenwerkingen en het bewustzijn hieromtrent bij zowel beleidsmakers als bij de spelers in de verschillende sectoren is nog groot. Wil Vlaanderen hierin de pioniersrol voort zetten, dan moet op kruisbestuivingsprojecten worden ingezet.
De 18 geselecteerde projecten in de tweede CICI-call (2014) zijn Bio Matrix (Koen Vanmechelen (The Cosmopolitan Chicken) en VIB), Authenticiteit bij vrouwelijke leiders (Vlerick Business School en Stinex), DRESS Code - The dress with moving images (Lux Lumen B.V.B.A. en UGent - Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur), Een frisse wind door het jeugdwielrennen (Terlamen V.Z.W., The Powerzone en VUB - Faculteit Lichamelijke opvoeding en Kinesitheraptie), YellowMole (Innotek V.Z.W., ACTA V.Z.W., Katholieke Hogeschool Limburg en Ronin Technologie), OSKAR (Beligium B.V.B.A. en Zologie), Een interactief cross-platform ecosysteem voor interactieve documentaires (Option Facilities N.V., Small Town Heroes en Thomas More - campus Mechelen), Bacterievretertje (Gelotology en KULeuven - faculteit Geneeskunde), Innovatieve en toekomstgerichte communicatiediensten op maat van de zorgsector (Zorgnet Vlaanderen en Commad G.C.V.); Holosculpture (Rapid Affichage B.V.B.A., AP Hogeschool Antwerpen en Koninklijke Academie voor Schone Kunsten), EcoTown (Firewolf Engineering B.V.B.A., Dubolimburg en UHasselt - faculteit Architectuur en Kunst), Speel-GOED (Ziekenhuis Oost-Limburg, Katholieke Hogeschool Limburg en Lezze Architecten), iVod - Interactieve video voor Open Data, Yammi (High Performance B.V.B.A., Frank Coussement B.V.B.A., UGent en Vhvd Voeding V.Z.W.), Flow (Basilicaconcerten FVV, Karel de Grote-Hogeschool en Sint-Lucas Antwerpen), Capitalizing on the creative business-divide (Vlerick Business School, Inspinazie, F-Act Training & Coaching), POLCA: patient-oriented life-chart application (Pyschiatrisch ziekenhuis Duffel en Monkeyshot NV..) en BoomTop (CrossLang en BC Bon Genre).
FLANDERS DC V.Z.W.
IWT
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.