UNIZO schoeit werking op provinciale structuur
“Bedoeling van de nieuwe structuur is borg te staan voor een betere dienstverlening en een meer professionele belangenbehartiging,” verduidelijkt Peter Aerts, voormalig regiodirecteur Antwerpen-Mechelen, die voortaan als provinciedirecteur Antwerpen optreedt.
UNIZO telt 85.000 leden en 276 lokale ondernemersverenigingen. Nagenoeg een kwart daarvan - 20.000 leden en 57 lokale afdelingen - zijn in de provincie Antwerpen gevestigd. Vooral als aanspreekpunt voor starters blijven een aantal lokale antennes behouden. Naast Antwerpen, zijn lokale antennes in de gouw actief in Mechelen, Turnhout, Westerlo, Geel en Herentals.
De dienstverlening van UNIZO wordt voortaan sterk gesegmenteerd. Zo richt de ondernemersorganisatie zich voortaan op starters(begeleiding) (“Start your business”), ondernemingen in beweging (zowel groeibedrijven als bedrijven in minder goede doen) (“Change your business”) en ondernemingen waar het “business as usal” is (“Run your business”).
“Die laatste groep is de belangrijkste en kwam voorheen bij UNIZO wat minder aan de bak,” aldus Peter Aerts.
Foute marktperceptie
Door te sleutelen aan zijn interne structuur wil UNIZO gelijktijdig komaf maken met een aantal misvattingen in de markt.
“We willen af van de stempel als zou Voka de grote ondernemingen weten aan te spreken en UNIZO de kleine(re) ondernemingen zou groeperen,” zo nog Aerts.
De werkgeversorganisatie en de ondernemersorganisatie zullen in de toekomst de banden nog nauwer aanhalen wat belangenbehartiging betreft, zo luidt het.
Maar ongetwijfeld de grootste misvatting in de markt is de perceptie van UNIZO als zelfstandigenorganisatie. UNIZO is een volwaardige ondernemersorganisatie, met leden die zonder uitzondering voor het zelfstandig ondernemerschap opteerden.
“85% van de UNIZO-leden hebben minder dan 10 personeelsleden in dienst. Dat percentage spoort volledig met het bedrijvenarsenaal in Vlaanderen, dat per definitie een KMO-regio is,” zo nog de directeur van UNIZO provincie Antwerpen.
Detailhandelaars vertegenwoordigen bij UNIZO amper 13% van het ledenbestand. UNIZO kan bijgevolg bezwaarlijk als een “detailhandelaarsorganisatie” worden omschreven.
De provinciale ondernemersorganisatie telt 60% KMO’s en 40% zelfstandigen. Uiteraard blijven ook de vrije beroepen (14% van het totale ledenaantal) tot de doelgroep van UNIZO horen. In de praktijk worden zij binnen de nieuwe structuur evenwel ingedeeld bij ofwel het KMO-segment, ofwel het zelfstandigensegment.
Belangenbehartiging op alle niveaus
Sterkte van UNIZO is dat het de enige ondernemersorganisatie in Vlaanderen is die op alle niveaus (lokaal, regionaal, nationaal en federaal) aan belangenbehartiging doet, dit voor elk van de drie beoogde bedrijvensegmenten.
“Dat tandwielmodel maakt het mogelijk lokale dossiers, indien nodig, snel naar Vlaams niveau te kunnen vertalen,” benadrukt Kristof Thijssens, directeur Belangenbehartiging UNIZO provincie Antwerpen.
Provinciaal positioneert de nieuwe V.Z.W. zich als belangenhartiger op diverse domeinen, met name Mobiliteit, Administratieve vereenvoudiging, Ruimtelijke ordening, Kernversterkend winkelbeleid en grootstedelijke thema’s.
Vervolgtraject
Nu UNIZO zijn interne structuren op een provinciale leest heeft geschoeid, lijkt een vervolgtraject in voorbereiding. Door de noodgedwongen bezuinigingen die de Vlaamse overheid in het vooruitzicht stelt, zullen bepaalde toelagen ongetwijfeld onder druk komen te staan. Zo gaf Vlaanderen bijvoorbeeld al aan zich uit Jobkanaal te willen terug trekken. Jobkanaal, dat tot doel heeft een brug te slaan tussen bedrijven en arbeidsbemiddelaars, is een gezamenlijk initiatief van de ondernemingsorganisaties Verso, VKW, Voka en UNIZO.
“Niet uitgesloten is dat we vanaf 2016 afstappen van het one size fits all-lidmaatschap. In de plaats zou een getrapt lidmaatschapsmodel met aangepaste dienstverlening kunnen komen,” onthult Peter Aerts.
Ook aan de samenwerking met de aanverwante dienstenorganisaties (lees: ADMB en Sofim, nvdr.) zou in de toekomst kunnen worden gesleuteld.
UNIZO
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.