Francotyp-Postalia lanceert nieuw instapmodel

15/03/2016 OM 09:16 - Luc Willemijns
B465de629fe3519a0c91fe4fcc603834
Hans Hofman: “Nu concurrenten zich prematuur uit de frankeermarkt terugtrekken, liggen voor FP groeikansen weggelegd”
Op een ogenblik dat zijn twee grootste concurrenten wereldwijd de handdoek lijken te gooien omwille van de evoluties in de markt, blijft frankeermachineproducent Francotyp-Postalia, met hoofdzetel in de buurt van Berlijn, investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten. Vorig jaar pakte het bedrijf uit met zijn eerste Postbase-model, dat de introductie van een nieuwe generatie machines inluidde. Met de nieuwe Postbase Mini lanceert Francotyp-Postalia een nagelnieuw instapmodel. Nieuwe introducties, die zich hoger in de markt zullen positioneren, verkeren momenteel in de voorbereidingsfase. “De markt mag dan al krimpend zijn, hij biedt nog behoorlijk wat potentieel. Door ons als innoverende aanbieder te positioneren, streven we in de toekomst naar de verdere uitbouw van ons marktaandeel,” aldus Hans Hofman, verantwoordelijk voor de FP-vestigingen in België en Nederland.

Francotyp-Postalia zag in de jaren ’20 van de vorige eeuw het daglicht toen twee producenten van frankeermachines hun lot aan elkaar verbonden. De focus van de fusie-entiteit, die ook omslagvulmachines in het aanbod heeft, ligt op de productie van frankeermachines. Die worden in Wittenberge, ten noorden van Berlijn, geassembleerd. Francotyp-Postalia, dat inmiddels aan de beurs van Frankfurt noteert, telt elf verkoopsfilialen en zowat tweeduizend medewerkers.

Het bedrijf heeft vestigingen in Duitsland (waar ook de R&D is gevestigd), de Verenigde Staten, Canada, Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk, België, Italië, Oostenrijk, Zweden en Singapore. In de eerste negen maanden van 2015 noteerde de FP-holding een omzet van 141,3 miljoen euro, beduidend meer dan de 126,4 miljoen die in de overeenstemmende periode een jaar eerder werd gehaald.

Nieuw instapmodel

Met de Postbase Mini introduceert Francotyp-Postalia N.V. (Antwerpen) zijn nieuw instapmodel op de Belgische markt. Medio februari werd het toestel conform de voorschriften van bpost bevonden.

“De Postbase Mini richt zich tot de kleine postverzender, het toestel is geschikt voor dagelijkse briefvolumes van 5 tot 25 eenheden. Het laden van de machine gebeurt on-line via een beveiligde LAN-verbinding,” verduidelijkt Hofman.

De machine kan met een PC of een laptop verbinding maken om de frankeerdata in detail uit te lezen. Die kunnen ook via het touchscreen van de machine worden geconsulteerd, maar niet uitgelezen.

De Postbase Mini is het tweede model met een kleuren-touchscreen in FP’s aanbod. De interface is bovendien heel erg intuïtief en bijzonder gebruiksvriendelijk.

Vorig jaar lanceerde FP het eerste model onder de nieuwe merknaam Postbase. Het middenmarktproduct, leverbaar in drie verschillende snelheden en met onder meer toevoerstations uitbreidbaar, mikt op bedrijven en organisaties die 20 tot 140 brieven per dag versturen. De nieuwe Postbase-generatie vervangt het vroegere MyMail-assortiment.

Hogerop in het assortiment zijn momenteel nog twee nieuwe Postbase-modellen in ontwikkeling. Hans Hofman hoopt eind 2017 de eerste machine met een verwerkingscapaciteit van 100 tot 200 enveloppen per dag op de Belgische markt te lanceren. Het tweede model, geschikt voor verzendvolumes van boven de tweehonderd stuks, volgt later. Naar verluidt heeft FP nog een bijkomende machine in ontwikkeling die een nog grotere capaciteit zal meekrijgen.

Veel hoger zal dat evenwel niet worden want de postoperatoren hebben de gewoonte zich de brievenstroom van grote verzenders zelf toe te eigenen. Ook bpost hanteert een “port betaald”-model (met stempelafdruk of voorbedrukte briefomslagen) vanaf bepaalde verzendvolumes.

“Vanaf een bepaald volume zetten de postoperatoren andere prijsmodellen in de markt die niet langer van frankeermachines gebruik maken,” zo nog onze gesprekspartner.

Eén van de wapens waarmee de postoperatoren zich in de middenmarkt van de concurrentie kunnen onderscheiden, is het gebruik van een frankeermachine. Daarmee kunnen ze de klant fideliseren en zich ook verzekeren van een gewaarborgde betaling. Dat is bij “port betaald” niet altijd het geval.

Uitdovende markt, ja maar …

Door toedoen van het e-mail verkeer loopt de brievenpost gestadig terug. E-invoicing, dat straks in België wordt verplicht, zal eveneens een negatieve impact op de fysieke brievenstroom hebben.

“Vorig jaar viel de brievenpost in Nederland met 10% terug. In België kalft de markt momenteel met 4 à 5% op jaarbasis af. Uiteraard is dat niet min, maar dat beduidt gelijktijdig dat er nog een heel aanzienlijk volume brievenpost aanwezig is,” aldus Hans Hofman.

Vorig jaar trok de Amerikaanse marktleider in frankeermachines zich terug uit België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Portugal. Ook de Franse runner-up lijkt zich, net zoals voornoemde, strategisch te heroriënteren. Voor beide worden frankeermachines overigens steeds meer een randactiviteit.

Hans Hofman: “Francotyp-Postalia, dat frankeermachines steeds als “core” heeft beschouwd, is nog de enige marktspeler die in de doorontwikkeling van de machines investeert. Nu de voornaamste concurrenten er, onzes inziens, prematuur de stekker uithalen, is het ogenblijk rijp om FP als dé fabrikant van frankeermachines in de markt te positioneren”.

Kennelijk levert die strategie zijn vruchten op. Vorig jaar boekte de FP-holding een omzetgroei met 11,8%. Sinds eind vorig jaar heeft Francotyp-Postalia ook een duidelijke inhaalbeweging ingezet.

“Jaarlijks dienen zich op de markt van de Belgische frankeermachines 500 à 800 nieuwe klanten aan,” weet Hofman. “Daarvan willen we minimaal 40% binnen halen,” wordt daaraan toegevoegd.

Frankeermachine behoudt nut

Voor Hans Hofman schuilen de allergrootste voordelen van het gebruik van een frankeermachine voor bedrijven in het gemak en de geldbesparing. Zo levert verzending van een “non prior”-brief al meteen een besparing van 9 eurocent op ten opzichte van een standaardpostzegel. Dat voordeel loopt op naargelang het gewicht van de zending toeneemt.

Voorts worden kosten bespaard doordat ritjes naar het postkantoor of bijzondere afhaaldiensten worden vermeden. De standaard ingebouwde weegschaal bepaalt voorts automatisch het juiste frankeerbedrag zodat overfrankering niet langer kan.

“Het nieuwe kleuren-touchscreen van het nieuwe Postbase-model is dermate gebruiksvriendelijk en intuïtief dat de machine zonder voorgaande opleiding kan worden gebruikt. Gevolg is een minder grote foutenmarge en geldverlies als de vaste medewerker aan de receptie of in de postkamer tijdelijk wordt vervangen,” benadrukt Hofman.

Ten slotte oogt een stempel, aangebracht door een frankeermachine, ook een stuk professioneler.

B465de629fe3519a0c91fe4fcc603834
Hans Hofman: “Nu concurrenten zich prematuur uit de frankeermarkt terugtrekken, liggen voor FP groeikansen weggelegd”
9c7238ccfa6aa0b0e72384a5799cf920
Met de nieuwe Postbase Mini mikt Francotyp-Postalia op het instapsegment in de bedrijfsmatige markt

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.