Acht tips om als KMO aan brandpreventie te doen
Onderstaand lijsten we acht tips op om als KMO aan brandpreventie te doen.
1. Orde en netheid.
Kost geen geld. Organisatorisch is het een kwestie van planning om de brandlast te beperken (geen kartonnen dozen laten rondslingeren, bijvoorbeeld).
2. Periodieke controle van elektrische installaties.
Brandoorzaak nummer één zijn nog steeds elektrische problemen (zoals kortsluitingen).
3. Goede branddetectie gekoppeld met een meldkamer.
Negentig procent van de branddetectiecentrales zijn niet met een meldkamer gekoppeld. En dat lijkt aangewezen om het brandalarm 24/7 op te volgen. Dat blijft voor een bedrijf moeilijk buiten de kantooruren of als er niemand aanwezig is.
4. Voldoende en aangepaste blusmiddelen, aangepast aan de aanwezige risico’s.
Een goede keuze van het soort blusser dringt zich op. Zorg ervoor dat er adequaat kan worden geblust en dat de restschade van de blussing tot een minimum beperkt blijft. Indien bijvoorbeeld een brand in een papiermand met een poederblusser wordt gedoofd, is de kans reëel dat het poeder meer schade berokkent dan de vuurhaard. Poeder heeft immers een corrosieve werking. Dat kan voor onnodige extra (materiële) schade zorgen, denk maar aan computers. Had men in dat geval schuim of water gebruikt, was er wellicht geen restschade geweest.
5. Een goed evacuatieplan.
Geen enkele bedrijfsleider wil dat er een medewerker in een brand blijft. Om die nachtmerrie te vermijden dient duidelijk gecommuniceerd over de vluchtwegen, de verzamelplaats, de blusmiddelen en de brandmelders.
6. Een uitgekiend intern noodplan.
De wetgever omschrijft het intern noodplan als “een document op het niveau van een bedrijf dat erop gericht is de schadelijke gevolgen van een noodsituatie te beperken door het uitwerken van aanpaste materialen en organisatorische maatregelen, opgesteld door dat betrokken bedrijf”. Dat plan moet duidelijk vermelden waar de blusmiddelen zich bevinden en de verschillende noodscenario’s omschrijven, met daaraan gekoppeld de bijhorende procedures. Ook de beschrijving van de functie van de verschillende actoren dient duidelijk in het interne noodplan omschreven.
7. Een goed interventieplan in overleg met de brandweer.
In geval van brand is elke minuut kostbaar. Elke stap binnen een goed interventieplan tijdens een calamiteit, bedoeld voor de interne organisatie en voor de externe brandweer, is van belang. Een dergelijk plan zorgt voor een vlot verloop en vermijdt dat er kostbare tijd verloren gaat.
Wat moet dat plan bevatten? Locaties waar gevaarlijke stoffen opgeslagen liggen, locaties van afsluiters van gas en elektriciteit, de aanrijroute voor de brandweer, een waterwinningsplan, wie te contacteren voor toegang, … (Als midden in de nacht brand uitbreekt is het van belang dat de brandweer weet wie te contacteren om toegang te verkrijgen).
8. Werknemers voldoende informeren en opleiden.
Alle mensen die binnen een bedrijf tewerkgesteld zijn, moeten van hun eerste dag van tewerkstelling voldoende geïnformeerd worden over wat de geldige procedures zijn ingeval van evacuatie. (Hoe klinkt het signaal van brandalarm?).Aan te bevelen valt eveneens het personeel aan te leren hoe een klein brandje te beheersen om te vermijden dat er grotere branden of uitbranding ontstaan.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Securitas N.V. (Neder-over-Heembeek)).
Meer info: www.securitas.be/oplossingen/safety.
SECURITAS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.