Tijhaven Oostende lost mega-turbines op wieltjes
Nadat half februari de eerste onderdelen voor het Rentel-windpark op de REBO-terminal van Oostende aankwamen, was het technisch team nu aan een huzarenstuk toe. Het zwaarste onderdeel van de Siemens 7 MW turbine, de gondel (20 meter lang, 9 meter breed, 7 meter diep, 400 ton) kwam op 22 maart vanuit Cuxhaven (Duitsland) in de kusthaven aan.
Het laden en lossen van windturbine-onderdelen is niet nieuw voor de Oostendse haven. Al sinds 2008 is de haven actief in de offshore-windsector. Wel uniek is dat de gondel niet met een kraan gelost wordt, maar uit het schip “Rotra Vente” op de kade wordt gereden volgens het zogenaamde ro/ro-principe.
Uitladen via ro/ro is geen evidente operatie in een tijhaven als Oostende. Haven Oostende investeerde daarom in een drijvende laad- en losinstallatie met een draagkracht van maar liefst 600 ton. Het drijvend ponton met de aansluitende verbindingsbrug (60 meter lang) naar de kade kan het gemiddeld tijverschil van 4,5 meter opvangen. Er kan dus quasi-onafhankelijk van het getijde geladen en gelost worden. Nooit eerder werd in een getijdenhaven in Europa een last met een dergelijke omvang en gewicht gelost.
AG HAVEN OOSTENDE
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.