Oprichting vestiging in Frankrijk wordt voor MGH steeds concreter

14/05/2018 OM 08:32 - Luc Willemijns
78b190ec89fc345f282ee1fbc4ad06ef
Geert en Harald Heyvaert mikken met MGH op groei zowel binnen als buiten de landsgrenzen
MGH N.V. (Machelen), aanbieder van merkonafhankelijke totaaloplossingen voor elektromechanische aandrijvingen, overweegt steeds nadrukkelijker om een vestiging in Frankrijk te openen. Nochtans begaf de familiale KMO zich pas vorig jaar op de markt bij onze zuiderburen. “Een vestiging in Frankrijk wordt een noodzakelijk kwaad”, stelt sales manager Harald Heyvaert. In de toekomst wil MGH voorts zijn aanbod condition monitoring uitbreiden, mogelijk aangevuld met on-line olie-analyse. Ook in de kunststoffenindustrie wil de onderneming zich nadrukkelijker positioneren.

Ceo Geert Heyvaert richtte in 2002 Maintance & Gears Heyvaert in Melsbroek op. “Van meetaf was het de bedoeling MGH als merkonafhankelijke partner voor de industrie te positioneren als specialist aandrijfoplossingen. Dat gaat van de aankoop, de installatie en het onderhoud, over de herstelling en de revisie, tot de eventuele upgrading van de aandrijvingen,” schetst Geert Heyvaert.

In 2004 werden de activiteiten overgeheveld naar Vilvoorde, waar het bedrijf een 250 m² groot atelier in gebruik nam en over een hijscapaciteit van 3 ton beschikte.

Vijf jaar na de start van zijn activiteiten, wijkt MGH uit naar zijn huidige vestiging aan de Rittwegerlaan te Machelen. Het bedrijf baat er een werkplaats van 750 m² uit, met een hijscapaciteit van 10 ton.

Op 1 april 2010 neemt MGH een deel van de activiteiten van SPIE Belgium over, met name H. François in Melsbroek. Die overname kan als strategisch worden bestempeld:

“Het ging met name om enerzijds de invoer en verkoop van materialen en onderdelen voor rolbruggen en kranen, anderzijds het herstellen en onderhouden van onderdelen in het atelier. Zodoende konden we nieuwe sectoren ontginnen, zoals de staalindustrie, de container handling, de afvalverwerking, … Voorheen beperkten onze interventies bij die klanten zich tot het tandwielkastgebeuren,” verduidelijkt sales manager Harald Heyvaert, zoon van.

In datzelfde jaar selecteerde Flender Siemens MGH ook als service-partner. Vandaag treedt de KMO overigens ook op als officieel assemblage-center van het Duitse Premium Stephan-motorreductoren (Hameln).

Op zijn minst even belangrijk was de overname, in 2011, van het handelsfonds van branchegenoot G&B Belgium. Daarmee verkrijgt MGH een tweede service-center, met name in de buurt van de Antwerpse haven dat tevens als uitvalsbasis voor het bewerken van de Nederlandse markt fungeert.

Zes focusindustrieën

Met 38 medewerkers noteert MGH een omzet van 6 à 7 miljoen euro. Het bedrijf is actief in de Benelux, Noord-Frankrijk en West-Duitsland. Zowat 60% van de inkomsten worden gegenereerd met de revisie-activiteiten. Handel (koppelingen, reminstallaties, componenten van aandrijfgroepen, tussenchassis, …) en assemblage (lees: de bouw van nieuwe tandwielkasten, nvdr.) tekenen voor respectievelijk 18% en 15%. Service en inspecties on-site nemen het saldo voor hun rekening.

Harald Heyvaert: “MGH focust op zes industrietakken, met name waterzuivering, afvalverwerking, de chemische industrie, bulkhandling met klemtoon op transportbanden en elervatoren (in bijvoorbeeld de suiker- en cementindustrie), koeltorentoepassingen en industriële kranen (sinds de overname van H. François in 2010). Daarnaast zijn we ook actief in de nucleaire sector en de sector van de hernieuwbare energie. In functie van de toepassing rollen we onze expertise transversaal uit”. Op de referentielijst staan ronkende namen als ArcelorMittal, Aquafin en BASF.

Merkonafhankelijkheid troef

Ondanks de voorkeursmerken Flender Siemens, Hansen Transmissions en SEW, voert MGH merkonafhankelijkheid hoog in het vaandel. “We proberen de klant technisch en commercieel steeds de beste oplossing te bieden, zowel technisch als commercieel, hetzij in de vorm van revisie, hetzij door vervanging”, aldus de sales manager.

Zo beschikt het bedrijf over een eigen engineering-dienst die desgevallend in eigen beheer ontwikkelde nieuwe tandwielkasten zal aanbieden indien dat de klant de mogelijkheid biedt zijn bestaande installatie te vrijwaren.

Kernbedrijvigheid blijft niettemin de revisie van tandwielkasten van maximaal 25 ton, waarbij de standaardslijtage-componenten worden vervangen en, indien nodig, ook volledig nieuwe tandwielen en bijhorende assen maatspecifiek worden vervaardigd.

MGH levert, indien nodig, de volledige aandrijfgroepen, met inbegrip van de koppelingen.

Het bedrijf is ten andere gespecialiseerd in magnetische koppelingen. Zo treedt de KMO op als verdeler voor heel Europa van het Amerikaanse MagnaDrive (Woodinville, Washington).

“Op de Belgische markt zijn binnen onze sector een vijftal gespecialiseerde spelers actief. MGH wist zich doorheen de jaren als familiaal bedrijf binnen de Top 5 te hijsen. Naast ons kan nog één speler zich echt merkonafhankelijk noemen”, zo nog Harald Heyvaert.

Uitbreiding dienstenaanbod …

Geert Heyvaert: “In de toekomst willen we onze klanten een meer permanente opvolging bieden. Vorig jaar zijn we gestart met permanente trillingsmetingen of condition monitoring om bepaalde bedrijfskritieke installaties constant te monitoren en de stilstand tot een absoluut minimum te beperken door proactief in te grijpen. Visuele inspecties, in combinatie met condition monitoring, brengen een verlaging van de TCO ten gunste van de klant binnen bereik. Niet uitgesloten is dat we dat aanbod in de toekomst met on-line olie-analyse uitbreiden”.

Die proactieve aanpak en aandacht voor de klant weerspiegelt zich in een merkwaardig initiatief waarbij MGH niet te beroerd is om zijn expertise te delen. “Vorig jaar zijn we opleidingen voor de medewerkers van onze klanten gaan verzorgen. Gaande van monteurs en mechaniciens tot de maintenance managers. Voor hen ontwikkelden we opleidingen rond de opbouw van een tandwielkast en root cause failure-analyse van tandwielkasten. Zo lijsten we de eigen ervaringen en expertise omtrent de redenen waarom een tandwielkast stuk gaat, volledig op. In functie van de kriticiteit van de verschillende elementen, maken we duidelijk welke elementen van de tandwielkasten dienen gemonitored en opgevolgd".

… en regionale diversificatie

MGH is sinds een vijftal jaar actief op de Nederlandse markt. Pas vorig jaar begaf het onderhoudsbedrijf zich voor het eerst op de Franse markt. Toch wordt nu al 5% van de omzet in de Hexagoon gerealiseerd. Nederland is goed voor 10 à 15%.

“De Franse markt biedt heel wat groeipotentieel. Een vestiging in Frankrijk wordt wellicht een noodzakelijk kwaad,” laat Geert Heyvaert zich ontvallen. De ceo koestert duidelijk steile groeiverwachtingen in de ontginning van de nieuwe markt, al dan niet natuurlijk.

In eigen land mikt men op verdere groei door cross-selling bij de bestaande klanten, met een mogelijk hefboomeffect voor de permanente trillingsmetingen. Ook in de kunststoffenindustrie gaat MGH op zoek naar een groter deel van de marktkoek.

“Traditioneel waren we binnen de elektromechanische aandrijfgroepen vooral bezig met menginstallaties, transportbanden, elevatoren en hijswerken. De laatste tijd vertrouwde de kunsstoffenindustrie ons behoorlijk wat opdrachten op extruder-vlak toe”, stipt Harald Heyvaert aan.

Vader en zoon Heyvaert gaan dit jaar, zowel in eigen land als daarbuiten, op zoek naar een groei van 10%.

78b190ec89fc345f282ee1fbc4ad06ef
Geert en Harald Heyvaert mikken met MGH op groei zowel binnen als buiten de landsgrenzen
9a9de145d97a9c13301753e809ef8db7
De MGH-vestiging in Machelen fungeert momenteel ook als uitvalsbasis voor de Franse markt. Hoe lang nog?

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.