Getest door dVO : MAN TGE 3.180

18/05/2018 OM 08:31 - Luc Willemijns
72543a10cc07038d01e45841373e7d46
MAN speelt voortaan mee in het zware bestelwagensegment en het doet dat met stijl. De nieuwe MAN TGE, die voor het merk uit München de perfecte aanvulling vormt op het truckgamma dat loopt van 7,5 tot 250 ton, moet voor MAN ook de poort openduwen naar de lagere segmenten. Al zegt MAN zelf dat de TGE in de eerste plaats een aanvullend alternatief moet zijn voor zijn bestaande klanten. Een geoefend oog zal trouwens al snel gelijkenissen zien met de eveneens gloednieuwe Volkswagen Crafter en dat is geen toeval. MAN pikt als volwaardige Volkswagen-dochter zijn graantje mee van de know-how van het moederhuis, maar was wel van meet af aan betrokken bij de conceptie van de nieuwe zware bestelwagen. En dat laat zich merken …

De MAN TGE onderscheidt zich op enkele subtiele vlakken van de Volkswagen Crafter, maar is vooral de meest moderne bestelwagen die momenteel op de markt is.

Achtergrond

MAN is geen complete nieuwkomer in het bestelwagensegment. Het Duitse merk werkte eerder ook al samen met Volkswagen, toen beide bedrijven tussen 1979 en 1993 de G-Serie uitbrachten. Dat was een lichte truck op basis van de eerste generatie van de Volkswagen LT. Maar voor het echte werk, was het dus wachten tot 2017. Dat MAN nu ook voor een bestelwagen kiest, heeft meerdere redenen.

Allereerst vormt dit model een ideale aanvulling op het vrachtwagengamma van MAN, dat begint bij 7,5 ton en eindigt bij trucks voor zwaar vervoer met een MTM van 250 ton. Het maakt van MAN meteen ook de vierde aanbieder die met een dergelijk breed gamma kan uitpakken, aangezien ook Mercedes-Benz, Iveco en Renault hun vrachtwagengamma aanvullen met bestelwagens. Dat heeft uiteraard zijn voordelen wanneer je als invoerder met klanten moet onderhandelen voor het leveren van een totaalgamma.

Daarnaast heeft de komst van MAN in het bestelwagengamma echter ook strategische redenen. Allereerst omdat Volkswagen voor het eerst in jaren opnieuw zelf een bestelwagen uit het zwaarste segment heeft ontwikkeld. Het merk uit Wolfsburg deed de afgelopen jaren immers een beroep op Mercedes-Benz om de basis voor zijn LT en later zijn Crafter van de eerste generatie te leveren. Nu het opnieuw zelf het heft helemaal in handen heeft, was het natuurlijk zaak om alle know-how die in de Volkswagen-groep aanwezig is, optimaal te benutten.

Bovendien zorgt het zelf volledig ontwikkelen en produceren van een model niet alleen voor een hoge ontwikkelingskost, die je best over zoveel mogelijk geproduceerde eenheden spreidt. Het betekent ook dat je moet zorgen dat de fabriek (een nieuw gebouwde faciliteit in het Poolse Wrzesnia) voldoende capaciteit draait om rendabel te zijn. En hoe doe je dat beter dan een model via twee merken op de markt te brengen?

MAN wilde echter alleen maar in dit verhaal stappen als het van bij de conceptie bij dit project betrokken zou zijn. De klanten van het merk verwachten immers dezelfde kwaliteit die ze bij hun trucks gewoon zijn. Het kwam er kortom op aan om de know-how van MAN aan te wenden op die gebieden waarop die een meerwaarde kon zijn.

De nieuwe MAN TGE gesloten bestelwagen wordt aangeboden met twee wielbases, drie laadlengtes en drie dakhoogtes. Hij is overigens niet enkel als gesloten bestelwagen verkrijgbaar, maar ook als chassis met enkele cabine, chassis met dubbele cabine en Combi met negen zitplaatsen, inclusief chauffeur. De gesloten bestelwagen kan af-fabriek trouwens ook met een dubbele cabine (met achteraan naar keuze drie of vier zitplaatsen) geleverd worden, maar ook de invoerder kan een bestelwagen later nog van een dubbele cabine voorzien.

De MAN TGE is zowel als voor- en achterwielaandrijver leverbaar. De eerste met een MTM van 3,0 tot 4,0 ton, de tweede met een MTM van 3,5 tot 5,5 ton. De zwaardere versies hebben uiteraard dubbele montage achteraan. Daarnaast biedt MAN ook nog een integraal aangedreven variant aan, die leverbaar is in de gewichtsklasse van 3,5 tot 4,0 ton.

Rijgedrag

Op motorisch vlak biedt MAN zijn TGE aan met vier motoren. De lichtste van het kwartet heeft 102 pk in huis en is enkel leverbaar op de voorwielaangedreven versie en de 4x4. Zijn 122 pk sterke broertje vormt dan weer het instapmodel voor de achterwielaandrijver, terwijl de twee krachtigste motoren (140 en 177 pk) op alle versies geleverd kunnen worden en met uitzondering van de achterwielaangedreven TGE met enkele montage zullen ze op termijn ook allemaal toegerust kunnen worden met zowel de handgeschakelde zesversnellingsbak als de achttrapsautomaat.

Wij mochten voor onze Fleet Flits-test de weg op met de MAN TGE 3.180. Waarbij “180” slaat op het vermogen en meteen betekent dat we dus met de krachtigste versie mochten kennismaken. Een 2.0 TDI krachtbron die niet alleen 177 pk in huis heeft, maar ook een maximaal koppel van 410 Nm biedt. Het vermogen van onze Euro 6-motor werd naadloos op het asfalt overgebracht via de nieuwe achttrapsautomaat, die zich perfect van zijn taak kwijt. De TGE schakelt dus op het juiste moment en de automaat zorgt ervoor dat de motor zijn vermogen en koppel op het juiste moment kwijt kan. Dat betekent concreet dat de TGE zowel op de autosnelweg als op het platteland en de binnenstad een aangename gezel is, die vlot met het verkeer mee kan komen.

De MAN TGE heeft een akoestisch waarschuwingssysteem voor ingeschakelde achteruitversnelling dat uitgeschakeld kan worden wanneer je bijvoorbeeld ’s avonds laat achteruit je oprit op moet rijden en je de buren niet nodeloos wil storen. Bovendien kan je door de versnellingspook tot twee keer toe in de achteruitstand te zetten het geluidsniveau van het alarmsignaal halveren. MAN heeft dus duidelijk oog voor detail …

Veiligheid

Ons testvoertuig was bijzonder goed toegerust, maar dat hoeft niet te verwonderen met een standaarduitrusting die gerust als breed omschreven mag worden. MAN heeft zijn TGE overigens op veiligheidsvlak voorzien van alle mogelijke toeters en bellen, waardoor hij waarschijnlijk de op dit moment best toegeruste bestelwagen van de markt is. Zo krijgt hij standaard een airbag voor bestuurder en bijrijder, driepuntsgordels met hoogte-instelling en elektrische gordelspanner, buitenspiegels met groothoekbereik, dagrijlicht met automatische rijlichtschakeling, zijwindassistent, ESP, geavanceerd noodstopsysteem en Hill Hold-assistent mee.

Ons testvoertuig was verder ook nog toegerust met aanhangermanoeuvreerhulp met parkeerassistent, parkeerhulp voor en achter met flankbescherming, een achteruitrijcamera, Adaptive Cruise Control (ACC) met snelheidsbegrenzing en stopfunctie, een akoestisch waarschuwingssysteem bij ingeschakelde achteruitversnelling, elektrisch instelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, diefstalalarm, LED-koplampen, rijbaanwisselassistent met actief Lane Guard System, een snelheidswaarschuwingssysteem, vermoeidsheidsherkenning, een versterke stabilisator en een volwaardig reservewiel.

Uit deze zeer uitgebreide lijst verdienen twee zaken wat extra toelichting. Allereerst zorgt de combinatie van de ACC met de rijbaanwisselassistent met actief Lane Guard System ervoor dat de TGE niet alleen zelf vertraagt en zelfs tot stilstand komt wanneer het voorop rijdend verkeer vertraagt of stopt. Maar daarna is het voertuig bij stapvoets verkeer eveneens in staat om opnieuw vanuit stilstand te vertrekken, wanneer de auto’s voor je ook binnen de drie seconden opnieuw wegrijden. MAN geeft met andere woorden een eerste aanzet naar gedeeltelijk autonoom rijden.

Een tweede opvallende veiligheids-feature is de parkeerfunctie, die gekoppeld wordt aan de aanhangermanoeuvreerhulp. Daarmee is het niet enkel mogelijk om feilloos in te parkeren tussen twee geparkeerde wagens door enkel nog het gas- en rempedaal te bedienen, maar ook zonder al teveel problemen te manoeuvreren met een aanhangwagen aan de trekhaak. Netjes rechtdoor achteruitrijden met een aanhangwagen wordt kinderspel dankzij dit systeem, terwijl wie enige ervaring heeft met het inparkeren van aanhangwagens een groot hulpmiddel zal hebben aan dit systeem, dat door de bestuurder zelf “gericht” moet worden via de instelknop van de buitenspiegels. Zodra je de juiste parkeerhoek ingeeft, doet de TGE de rest …

Comfort

Inzake comfort schakelt de MAN TGE eveneens een versnelling hoger. De centrale console van de bestelwagen wordt immers beheerst door een multimedia-aanraakscherm dat letterlijk weggelopen is uit de automodellen van de Volkswagen-groep. Ons testvoertuig was inderdaad toegerust met een multimedia-systeem dat we ook al kennen uit de Skoda Superb of de Volkswagen Passat. De bestuurder kan dus naar hartenlust “switchen” tussen de radiobediening, extra media zoals de Blue Tooth-muzieklijst van zijn smartphone, zijn telefoon, het navigatiesysteem met grote kaart, de boordcomputer of de algemene instellingen. Bovendien kan hij via de Carlink zonder problemen de apps van zijn smartphone op het scherm tonen en ook nog eens alle bedieningscommando’s inspreken, dankzij de spraakherkenning van dit systeem.

De Belgische invoerder biedt trouwens de mogelijkheid om de scheidingswand tussen de laadruimte en de cabine volledig te bekleden. Een absoluut pluspunt, want we hadden nog nooit eerder in een bestelwagen zo een personenwagengevoel. Iets wat alleen maar onderstreept werd door de stilte die in de cabine heerst tijdens het rijden.

Functionaliteit

MAN biedt de TGE aan met drie voertuiglengtes en drie verschillende hoogtes. Daarnaast zijn er ook nog chassis/cabine-uitvoeringen met enkele en dubbele cabine, waar een aparte opbouw opgebouwd kan worden, en Combi’s met negen plaatsen verkrijgbaar. Dat staat uiteraard borg voor heel wat functionaliteit.

En dat zowel in de cabine als de laadruimte. De cabine was voorzien van twee grote en twee kleine aflegvakken boven de voorruit, een open aflegvak bovenop het dashboard, waar eventueel ook een tachograaf ingebouwd kan worden, twee grote aflegvakken aan de bovenkant van het dashboard, waar spullen perfect op hun plaats blijven liggen, een handschoenenkoffertje en nog enkele kleinere aflegvakjes.

In combinatie met grote aflegvakken met fleshouder in de deuren, tal van bekerhoudertjes en ook nog eens allerlei aansluitmogelijkheden voor onder meer USB- en 12V-stekkers, maakt dit van de MAN TGE een prima werkgezel. Bovendien moeten we hier ook nog de laadbak onder de centrale zetel aan toevoegen, net als de achterkant van de rugleuning van deze centrale zitplaats, die als schrijfplank of als steun voor een laptop dienst kan doen.

En ook in de netjes afgewerkte laadruimte (een creatie van de invoerder, die echter de moeite loont, omdat daarmee alle hoekjes en kantjes weggewerkt worden en men over een zeer bruikbare laadruimte beschikt) met mooi ingeklede wielkasten en voldoende sjorogen en lichtpunten, is het fijn werken. Ook al dankzij de gemakkelijke toegang via de achterdeuren of de brede zijdeur, die beide beschikken over handgrepen voor veilig en gemakkelijk instappen. Ons testvoertuig was voorzien van achterdeuren die 180 graden opdraaien, maar MAN biedt ook een variant waarbij de deuren verder opendraaien en via een rubberen stop tot tegen het koetswerk aan de zijkant van de bestelwagen komen zonder schade aan te richten.

TCO

De MAN TGE 2.0 TDI met 177 pk motor is met een basisprijs van 33.545 euro niet meteen de goedkoopste uit het segment en wanneer men hem ook nog eens goed toerust met tal van veiligheids- en assistentiesystemen, loopt zijn prijs zelfs fors op. Het testvoertuig waarmee wij op weg mochten, kreeg een prijskaartje van 47.144 euro, BTW excl., opgeplakt. Maar voor wat hoort wat uiteraard, want voor die prijs krijg je een superveilige bestelwagen, die ook nog eens echt rijplezier en een hoge graad van functionaliteit, laadvermogen en laadvolume biedt..

Met een verbruik van 9,50 l/100 km toont de TGE zich trouwens voor een grote en hoge bestelwagen behoorlijk zuinig. Vooral het autosnelwegverkeer bij een gemiddelde snelheid van 100 km/u blijkt hem als gegoten te zitten, want met een lading van 450 kg weet hij het verbruik toch te beperken tot 7,98 l/100 km. Dit zuinige rapport heeft uiteraard ook een positief effect op de TCO van dit voertuig.

Fleet Flits-conclusie

MAN maakt een geslaagd debuut in het bestelwagensegment met zijn TGE. De constructeur uit München haalt uiteraard een flink stuk van zijn mosterd bij zusterbedrijf Volkswagen, maar voegt er net genoeg extra toetsen aan toe om er een geheel eigen bestelwagen van te maken met een snoet, die er ronduit knap uitziet.

Maar meer nog dan met een mooi smoeltje charmeert de TGE met een onberispelijk rijgedrag, met het schakelgemak van zijn achttrapsautomaat en met de hoge graad van functionaliteit en comfort, die samen met de moderne veiligheidssystemen nieuwe standaarden zetten in het zware bestelwagensegment.

Als we toch naar enkele minpunten moeten zoeken, dan komen we uit bij het feit dat de achterwielaangedreven versie (nog) niet beschikbaar is met een automaat, dat de hoge plaatsing van de achteruitrijcamera even wennen is bij het achteruitrijden en manoeuvreren en dat al die fijne extra uitrustingen de prijs uiteraard aardig doen oplopen.

72543a10cc07038d01e45841373e7d46
18c57d46fab79bf2ea22141de483e960
95516b43c6b30664f97d2c1536579b8f

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.