Salubris broedt op regionale diversificatie
In 1980 richtten Sylvain De Bruycker en echtgenote Maria Van Lierop in Oostkamp De Bruycker-Van Lierop B.V.B.A. op. Dat spitste zich initieel toe op de commercialisatie van EHBO-producten in collectiviteiten (zorgcentra, scholen, kloosters, …). Op vraag van de klanten werd het assortiment snel verruimd met schoonmaakproducten. Onder impuls van de tweede generatie, zoon Filip en echtgenote Christine Van Hoorenweder, komt de focus op zorginstellingen te liggen. In 1982 brengt de KMO zijn activiteiten onder in een 300 m² groot magazijn in het Industriepark Lieverstede in Moerbrugge, dat tien jaar later in oppervlakte wordt verdubbeld. In 1999 volgt de verhuizing naar een nieuwe locatie in Beernem, met een magazijn van 2.700 m². Dat wordt in 2002 - het jaar waarin de tweede generatie effectief de touwtjes in handen neemt - en 2009 in oppervlakte verdubbeld en met een bijgebouw uitgebreid.
In 2018 neemt Salubris in de industriezone Lakeland te Aalter een nagelnieuw bedrijfspand in gebruik, groot 6.500 m². Dat omvat opslagruimte, een kleine showroom en een kantoorgedeelte, verdeeld over drie niveaus, met op de hoogste verdieping vergaderaccommodatie, opleidings- en demo-ruimte. Aan het hele project hangt een prijskaartje van ruim 3 miljoen euro. Met een kleine veertig werknemers boekte Salubris, de naam waaronder De Bruycker-Van Lierop sinds 2006 bedrijvig is, een omzet van 12,3 miljoen euro.
“Tussen 2009 en 2018 verdubbelden we de omzet. Dat heeft onder meer te maken met de markt van de schoonmaakproducten die jaarlijks met 5 à 7% groeit door toedoen van de vergrijzende bevolking. Daarnaast voerden we een diversificatie in ons assortiment door. Daarbij ligt de klemtoon niet langer op het zuiver aanbieden van schoonmaakproducten maar van verzorgingsconcepten in zijn geheel,” schetst operational manager Filip Peeters.
“Uiteraard is het bedrijf een logistieke dienstverlener. Maar tegelijk ook veel meer dan dat, precies omwille van onze focus op de verkoop van concepten. Denk bijvoorbeeld aan verzorgend wassen, waarbij het niet volstaat om alleen maar de schoonmaakproducten aan te leveren maar bijvoorbeeld ook de terbeschikkingstelling van warmhoudkasten van belang is. Momenteel werken we aan een oplossing om gebruikt incontinentiemateriaal in vacuümverpakking onder te brengen om geurhinder tegen te gaan,” valt commercieel directeur Christine Van Hoorenweder bij.
Salubris is echter geen medische groothandel, wel een groothandel in schoonmaakmaterialen, hygiënische papierwaren en producten voor zorginstellingen.
Vierledige klantengroep
De zorgsector (ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, gehandicaptenzorg, psychiatrische instellingen, …) tekenen voor 40 à 45% van de Salubris’ omzet. Een netwerk van subdealers, zoals horecagroothandels, genereren 30 à 35% van de inkomsten. De institutionele markt (steden & gemeenten, (scholen)groepen, …) neemt het saldo voor zijn rekening. Met Salubris@home bedient het bedrijf, sinds 2017, ook de residentiële markt via een afzonderlijke webshop.
Op vandaag is Salubris een belangrijke merkenleverancier (Vileda, Werner & Mertz, Ecolab, Diversey, …). “Om bedrijfseconomische redenen bieden we de markt ook een aanbod onder private label, weliswaar met behoud van de productkwaliteit. In een recent verleden trokken we ons private label-aanbod structureel door. Nu hebben we voor zowat elke toepassing een eigen product”, zo nog Van Hoorenweder.
Salubris’ private label-aanbod is opgedeeld in drie categorieën, met name SaluPaper (volop in doorontwikkeling, met een eigen dispenser-lijn), SaluClean (reinigingsmiddelen) en SaluCare (verzorgingsproducten).
De groothandel vermarkt 16.000 referenties. Ruim de helft daarvan worden op voorraad aangehouden.
Top 5-speler met sterk duurzaamheidsbeleid
“In samenwerking met hoofdleverancier Werner & Mertz zullen we vanuit een doorgedreven duurzaamheidsinsteek ons aanbod verder uitbouwen. Onze Duitse partner is op vlak van schoonmaakproducten overigens een voorloper op cradle-to-cradle vlak”, vult de commercieel directeur aan.
Zelf heeft Salubris inmiddels een pilootproject in de steigers staan om bij een grote klant lege verpakkingen terug te halen. Onderzocht wordt of voor verdere verwerking eventueel onder eigen dak een shredder-installatie kan worden geplaatst.
In de voorbije veertig jaar wist Salubris zich tot een Top 5-speler in de sector op te werken. De KMO speelt daarbij zijn familiale karakter uit. Voorts wordt marktonderscheid nagestreefd op vlak van advies en, zoals gezegd, de verduurzaming van het aanbod. Zo neemt Salubris de opleiding van het schoonmaakpersoneel in zorginstellingen meer dan ter harte.
“Efficiëntie is key,” weet Peeters, “als je bedenkt dat in de totaal schoonmaakkost de producten hooguit 3% van het totale kostenplaatje uitmaken”.
Christine Van Hoorenweder: “Innovatie en duurzaamheid zijn andere sleutelelementen binnen ons beleid. Zo bracht Salubris als eerste een handdesinfectieproduct op basis van schuim op de markt. We hebben inmiddels een volledig alternatief assortiment klaar voor als de plastic disposables straks, als gevolg van Europese regelgeving, van de markt worden gebannen”.
Die duurzaamheidsinsteek blijkt andermaal uit de exclusieve distributie die het bedrijf thans opneemt van de afvalmachine Superlizzy. Dat is een automatische vuilnismachine die het volume van allerlei consumentenafvalstromen - van PET-flesjes en blikjes tot papieren bakjes met etensresten en restafval - met 90% reduceert. Eén Superlizzy vervangt zes tot acht afvalbakken. De verrijdbare machine scheidt vast afval en vocht automatisch en levert hygiënische en schone prestaties door een onderhoudsvriendelijk gesloten systeem.
Ook nieuw in het aanbod zijn Beautiful Cups, kartonnen en recycleerbare koffiebekertjes die tot driemaal kunnen worden hergebruikt.
Regionale diversificatie
Met een omzet van meer dan 10 miljoen euro acht Salubris zich bij machte op eigen kracht te overleven in een consoliderende wereld met kleine marges en nieuwe concurrenten. Tot op heden zette de groothandel uitsluitend natuurlijke groei neer. Bedoeling is evenwel in de toekomst door te groeien. Zeker nu met dochter Niki de derde generatie mee in het bedrijf is gestapt.
“We mikken in eerste instantie op het op zijn minst consolideren van onze marktpositie in Oost- en West-Vlaanderen. Daarnaast staat verdere regionale diversificatie in Vlaanderen hoog op de agenda. Niet uitgesloten is dat we vervolgens ook de markt beneden de taalgrens gaan ontginnen,” besluit Christine Van Hoorenweder.
SALUBRIS B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.