Sioen Industries versterkt marktpositie in de VS
Aan de wieg van Sioen Industries stond Jean-Jacques Sioen, telg van een textielfamilie die in 1960 in Beveren (Roeselare), inspelend op de opkomst van technisch textiel, een coating-bedrijf oprichtte, dat in 1977 zijn activiteiten naar Ardooie overhevelde. Het bedrijf, dat volgend jaar zijn 60-jarig bestaan vierde, rondde vorig jaar voor het eerst de omzetkaap van 500 miljoen euro (506,2 miljoen euro versus 473,1 miljoen euro in 2017).
In eigen land heeft het bedrijf negen vestigingen in Ardooie, Poperinge, Bornem, Moeskroen, Luik en Kerksken. Sioen Industries heeft in zestien verschillende landen een 30-tal vestigingen, met onder meer productie-eenheden voor beschermkledij in Tunesië, Roemenië, Myanmar en Indonesië.
De activiteiten zijn gestructureerd binnen drie divisies, met name Sioen Coating (60% van de omzet, garens, weefsels en gecoat textiel), Apparel (30%, kledij, confectie) en Chemicals (aanmaak van pigmenten en master batches voor gebruik in de coating-divisie). Sioen Chemicals is zowel bedrijvig voor eigen noden als voor de maatspecifieke vereisten van externe klanten.
Wereldwijd staan nagenoeg 5.000 medewerkers op de loonlijst, waarvan een 900-tal in België. Sinds 1996 noteert Sioen Industries aan Euronext Brussels. De free float schommelt rond de 35%.
Het klantenspectrum oogt heel divers, maar positioneert zich uitsluitend in het B2B-segment. De garenklanten zijn wevers van geotextiel, transportbanden, automotive-toepassingen, … Afnemers van de (gecoate) weefsels zijn confectioneurs (dekzeilen, matrasbescherming, tenten, biogastoepassingen, sportvelden en -kledij, …). Klanten van de kant-en-klare beschermkledij zijn PBM-distributeurs, grote organisaties (Proximus, Federale Politie, BASF, brandweer, …) en overheden. Sioen bewerkt de kledijmarkt in verschillende verticale niches, doorgaans onder een specifieke merknaam. Tot het aanbod horen beschermkledij voor binnen- en buitentoepassingen, tot zelf onderwatergebruik. Voor sportkledij werkt het bedrijf onder private label.
“Als bedrijf puren we onze voornaamste marktdifferentiatie uit onze verticale integratie, gaande van de garenproductie tot het weven en coaten”, stipt Michèle Sioen aan. Tegen de prijzendruk uit voornamelijk Azië verweert de specialist in technisch textiel zich door een constante zoektocht naar een verbetering van het eigen productaanbod. “Innovatie is voor Sioen bijzonder belangrijk. We zetten constant in op techniciteit en de uitbouw van onze expertise inzake hoogtechnologisch technisch weefsel”, luidt het.
Het R&D-team van Sioen Industries telt een 220-tal medewerkers, verspreid over de hele organisatie. Innovatie is evenwel de verantwoordelijkheid van alle werknemers, heet het, met inbegrip van de aankopers, sales-mensen, marketeers tot en met de machine-operatoren.
Rijkelijk gestoffeerd acquisitieparcours
In de voorbije vijf jaar puurde Sioen Industries ruim de helft (55%) van zijn omzetgroei uit acquisities. Die waren telkens bedoeld om bijkomende expertise binnen te halen dan wel om nieuwe markten aan te boren.
In 2013 lijfde Sioen de Nederlandse bedrijfskledingsspecialist Van Ochten (Breda) in, in 2015 Dynatex (Moeskroen, specialist in multi-axiale verstevingsweefsels voor voornamelijk de trailer-bouw) en Le Comptoir Zoulou (Lyon, producent en verdeler van kleurpigmenten voor de DIY-markt). Twee jaar later betrad Sioen Industries de markt van het non-woven geotextiel voor de Europese civil engineering-markt met de overname van Manifattura Fontana SpA (Valtagna). In 2016 integreerde Sioen maar liefst drie buitenlandse bedrijven, met name het Duitse Dimension Polyant, wereldmarktleider in zeildoek, het Finse Usuit, producent van droogpakken voor duikers, vissers en professioneel gebruik in extreme omstandigheden, en het eveneens Finse Verseidag Ballistics Protection Oy, een volledig geïntegreerde leverancier van ballistische producten (volledig gamma vesten, zowel overt als covert, tactische vesten, EOD-pakken en schilden). Het versterkte daarmee zijn bestaande expertise sinds de overname, in 1999, van Wittock-Van Landegem (Temse), producent van kogelvrije vesten. In eigen land slorpte Sioen Chemicals U.V. Curable Systems (Heusden-Zolder) op, dat actief was in de ontwikkeling, productie en verkoop van “radiation curing”-verven, inkten en vernissen voor industriële toepassingen.
Belangrijkste overname in de geschiedenis van Sioen blijft evenwel de Britse James Dewurst Group (Accrington), waarvoor in 2017 50 miljoen euro werd neergeteld, dat bekend stond als grootste fabrikant van open structuurweefsels (laid scrims) die aan technisch textiel worden toegevoegd ter versterking, ondersteuning of stabiliteit, ter vergemakkelijking van het productieproces, om gewicht aan het eindproduct toe te voegen of nog, om het product flexibiliteit of elektrische geleidbaarheid te bezorgen. Sioen beschikte al over een divisie open structuurtextiel als gevolg van de integratie van Veranneman Technical Textiles (Roeselare) in 1999.
In eigen land vond vorig jaar bij Sioen Filtration een management buy-out plaats. Recent versterkte Sioen Fabrics zijn positie in de markt van het technisch gecoat textiel voor onder meer matrasbescherming, kledij, spanstructuren en tenten via de overname van de activa van Techma Coatings (Tielt), onderdeel van de Seyntex-groep.
Sinds kort aanwezig in de VS
Met de overnames van Dimension Polyant (Kempen) en James Dewhurst (Accrington) verwierf Sioen Industries de controle over twee productiefabrieken in de Verenigde Staten, te weten respectievelijk in Putman (Connecticut) en Toccoa (Georgia). Naast Dubai, opende de specialist in technisch textiel recent ook een verkoopskantoor in de buurt van Atlanta, dat specifiek focust op de commercialisatie van technisch textiel voor onder meer de transportmarkt, tenten, spanstructuren voor carpots, zonnewering en biogasinstallaties. Plannen voor de productie van dit type gecoat textiel in de Verenigde Staten heeft de West-Vlaamse onderneming vooralsnog niet, maar duidelijk is dat het bedrijf ook in Noord- en Zuid-Amerika op zoek naar verdere groei gaat.
“In alle segmenten waarin Sioen actief is, zetten we in op marktleiderschap. Zowel op vlak van gecoat technisch textiel (textielarchitectuur bijvoorbeeld), zeildoeken en beschermkledij is nog heel wat groeipotentieel aanwezig. Naast interne groei, blijven we constant speuren naar externe groei op voorwaarde dat de overnames ons technologisch of geografisch wat bijbrengen”, besluit Michèle Sioen.
SIOEN INDUSTRIES N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.