Waarom moet u voor LNG kiezen?
Op 5 juni verlengde Duitsland de tolvrijstelling voor voertuigen op aardgas boven 7,5 ton tot 31 december 2023. Dat besluit zal de total cost of ownership (TCO) van LNG-vrachtwagens verder verlagen, waardoor de financiële voordelen worden vergroot en het investeringsrendement van deze voertuigen geoptimaliseerd wordt.
Deze uitbreiding zal ten goede komen aan de transporteurs die LNG-vrachtwagens in hun wagenpark inzetten, zowel op de Duitse als op de internationale routes, vanwege de centrale ligging van het land op het kruispunt van de belangrijkste Europese lange afstandscorridors.
Diverse aandrijvingen en tankmogelijkheden
Diesel is nog altijd populair onder transportbedrijven, maar andere aandrijftechnieken winnen terrein, zoals onder andere LNG (liquefied natural gas). Er worden steeds meer LNG-stations gerealiseerd. De distributie-infrastructuur voor CNG en LNG bestrijkt reeds de belangrijkste transportroutes. Het enige wat u vooraf moet doen is een route uitstippelen langs één zo’n station, zodat u op tijd kunt tanken.
De “LNG/CNG Stations Overview” op de website van NGVA Europe biedt u de hulp om dit te bewerkstelligen. De verwachting is dat het aantal tankstations in de toekomst zal toenemen van 249 in 2019 tot meer dan 450 in 2022. Mede door de komst van het “Blue Corridors”- project worden op de belangrijkste Europese wegen om de circa 300 á 400 km LNG-stations gerealiseerd.
Voordelen van rijden op LNG
LNG-trucks zijn van een hoogwaardig niveau en doen zeker niet onder voor hun diesel-equivalenten. Zo zijn LNG-trucks ongeveer 75% stiller dan dieseltrucks en daardoor PIEK-gecertificeerd. Hierdoor kunnen we concluderen dat rijden op LNG niet enkel voor internationaal maar ook voor nationaal transport heel interessant is.
Bovendien is het goed om aan te stippen dat een LNG-truck voor minder stikstofdioxide (NO₂), minder fijn stof en minder CO₂ uitstoot ten opzichte van zijn dieseltegenhanger zorgt.
Voor veel transportbedrijven is BIO-LNG ook de volgende stap in het verduurzamen van hun wagenpark. BIO-LNG is, zoals de naam doet vermoeden, een biologische brandstof die gemaakt wordt uit geavanceerde afvalstromen, zoals huishoudelijk afval, mest en landbouwafval. Het mooie van deze brandstof is dat er sprake is van een circulaire economie.
Rijden op BIO-LNG nu al mogelijk
De LNG-motoren zijn reeds klaar om op BIO-LNG te rijden. Afhankelijk van het blend-percentage in de tank kan de CO2-uitstoot verder gereduceerd worden.
Subsidieregelingen voor rijden op LNG
Als transportondernemer/fleet manager bij een transportbedrijf kunt u tevens rekenen op extra financiële voordelen door de stimuleringsregelingen voor LNG en BIO-LNG. Daarnaast bespaart u dus ook in Duitsland op iedere Duitse MAUT-kilometer.
Verschillen op een rijtje
De belangrijkste voordelen van het rijden op LNG/BIO-LNG zijn nu benoemd. We sommen alles graag nog even voor u op.
- De tankmogelijkheden van LNG en BIO-LNG worden steeds groter. In de toekomst zal het aantal tankstations in Europa toenemen tot 450, waardoor vloeibaar aardgas steeds toegankelijker wordt voor de transportondernemer.
- LNG-trucks zijn 75% stiller dan de dieselvariant, waardoor deze PIEK-gecertifieerd zijn.
- LNG-trucks zijn schoner dan diesel, waardoor u groener transporteert.
- Een LNG-truck is zuiniger qua brandstofverbruik dan een dieselaangedreven vrachtwagen. Het verschil wordt gemaakt door de hogere calorische waarde van LNG.
- Met BIO-LNG kunt u CO2 nog drastischer reduceren.
- Door op LNG te rijden maakt u gebruik van diverse subsidieregelingen
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Iveco Belgium N.V. (Groot-Bijgaarden))
Meer info: 02/467.12.11 of http://www.iveco.be.
IVECO BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.