A.S. Adventure opent circulair Care & Repair Center in Hoboken

03/10/2024 OM 15:55 - Dirk Diels
Dvoasadventure1 031024
(Bea De Beuckelaer, ceo Retail Concepts: “Met het Care & Repair Center willen we een circulaire mindset bevorderen en bijdragen tot de circulaire economie-doelstellingen van Europa”)

Op 1 oktober 2024 opende de Belgische retailer A.S. Adventure in Hoboken officieel zijn Care & Repair Center, waarmee het bedrijf een belangrijke stap zet richting meer duurzaamheid in de textielsector. Het centrum biedt een uitgebreid scala aan diensten voor het reinigen, onderhouden en herstellen van outdoor-uitrusting en lifestyle-producten (retouches inbegrepen). Dit initiatief past niet alleen in de toenemende Europese regelgeving rondom textielafval en producentenverantwoordelijkheid, maar maakt ook deel uit van een innovatieve circulaire bedrijfsstrategie die zowel economisch als ecologisch voordelig is.

Volgens ceo Bea De Beuckelaer speelt het nieuwe centrum een cruciale rol in de toekomstvisie van A.S. Adventure: “In ons Care & Repair Center, met een oppervlakte van 2.300 m², centraliseren we diverse diensten zoals schoenreparatie, textielherstel, ecologisch reinigen van outdoor-kleding en materiaal alsook het onderhoud van sportuitrusting. We geven kleding een “second life” en bieden ook een verhuurdienst aan. Door de focus op hergebruik en reparatie willen we een circulaire mindset bevorderen en zo bijdragen tot de doelstellingen van de Europese circulaire economie”.

Dvoasadventure3 031024
Dvoasadventure2 031024
Dvoasadventure4 031024

Inspelen op producentenverantwoordelijkheid

De lancering van dit circulaire initiatief komt op een belangrijk moment, met de invoering van de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV). Deze Europese regelgeving verplicht fabrikanten om niet alleen duurzaam te produceren, maar ook verantwoordelijkheid te nemen voor de volledige levenscyclus van hun producten, van productie tot recycling. “A.S. Adventure neemt hierin een voortrekkersrol door klanten niet alleen duurzame producten aan te bieden, maar ook herstel- en onderhoudsdiensten die de levensduur van deze producten aanzienlijk verlengen”, aldus De Beuckelaer. “We streven naar lange termijn waardecreatie, waarbij producten veel langer meegaan dan traditioneel het geval is”.

Circulaire economie en upcycling als kern van de missie

Duurzaamheid en durability vormen de kern van A.S. Adventure's missie en strategie. Klanten kunnen beschadigde of oude artikelen inleveren bij het Care & Repair Center, waar ze gerepareerd of omgetoverd worden tot unieke, nieuwe items. Een en ander sluit perfect aan bij de principes van de circulaire economie, waarbij hergebruik, recycling en upcycling centraal staan. Met het nieuwe circulair atelier wil de Belgische retailer mee de textielafvalberg verkleinen en verantwoord consumentengedrag stimuleren.

Dvoasadventure6 031024
Dvoasadventure7 031024
Dvoasadventure5 031024

Samenwerking met maatwerkbedrijf Kunnig

Naast de ecologische voordelen draagt het Care & Repair Center ook bij tot de lokale economie. Het centrum biedt momenteel werk aan vijftien mensen en werkt samen met het Antwerpse maatwerkbedrijf Kunnig, een partnerschap dat al vijftien jaar succesvol is. Dit versterkt niet alleen de lokale werkgelegenheid, maar bevordert ook inclusiviteit door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. De Beuckelaer licht toe: “Met onze samenwerking binnen de sociale economie ondersteunen we zowel lokale ambachten als de maakindustrie. We creëren terug ambachtelijke jobs zoals die van schoenmaker”.

Nieuw groeimodel voor retail

Het Care & Repair Center van A.S. Adventure is een voorbeeld van hoe de circulaire economie kan worden geïntegreerd in de retail-sector. Volgens De Beuckelaer is dit een stap richting wat zij de “Sustainable Growth of Retail” noemt. De bedrijfsstrategie is niet alleen gericht op het voldoen aan de Europese wetgeving, maar beoogt ook een blijvende verandering teweeg te brengen in het consumentengedrag. “We willen klanten activeren om bewuste keuzes te maken. Daarom organiseren we workshops en evenementen die de transitie naar een circulaire economie stimuleren”, zo luidt het.

Het succes van dit project ligt in de combinatie van duurzaamheid, vakmanschap en klantgerichtheid, waarmee A.S. Adventure zich blijvend wil onderscheiden in de outdoor- en lifestyle-markt. “Met de focus op circulaire economie, lokale werkgelegenheid en ecologische verantwoordelijkheid biedt A.S. Adventure een toekomstvisie die niet alleen duurzaam, maar ook winstgevend is voor de Belgische retail en daarbuiten”, besluit De Beuckelaer.

De transitie naar een circulaire mode-industrie heeft op lange termijn de potentie om miljarden euro’s aan winst te genereren en duizenden nieuwe banen te creëren tegen 2030, mede onder invloed van de Europese Green Deal.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.