All-in-one mobiliteitsaanpak moet Van Mossel klaarstomen voor de toekomst
Automotive-groep kijkt ook naar Wallonië voor verdere groei
In amper vijf jaar tijd groeide Van Mossel Automotive Group (Waalwijk) uit tot absolute marktleider in België. Toch blijft Koen Claesen, CEO van Van Mossel België en Luxemburg, hyperambitieus. Zo wil hij de komende jaren ook onder de taalgrens verder groeien. “Ook in Wallonië willen we vlot toegankelijk zijn voor onze Franstalige klanten”. In een exclusief interview met dVO- de Vlaamse Ondernemer benadrukt Claesen het belang van lokale verankering en de meerwaarde van een all-in-one mobiliteitsaanpak. Innovatie, klantgerichtheid en een responsieve bedrijfsstrategie blijven centraal staan bij Van Mossel, net omdat de automotive-sector momenteel woelige tijden kent.
Sinds 2019 staat Koen Claesen aan het hoofd van Van Mossel België en Luxemburg. Hij kreeg van de Nederlandse aandeelhouders zeven jaar om de marktpositie van het mobiliteitsbedrijf in ons land te versterken. Door tal van strategische overnames telt het mobiliteitsbedrijf intussen meer dan 140 locaties, met 31 automerken in de portefeuille en ruim 2.000 werknemers. Recent nog versterkte Van Mossel zijn positie in West-Vlaanderen door de Renault-Dacia garages Vandenbunder in Diksmuide en Lagrou in Ieper in te lijven. Na Vlaanderen is volgens Koen Claesen nu Wallonië aan de beurt. “Ook daar willen we ons netwerk verder uitbouwen. We zoeken actief naar partners en overnamekansen in Wallonië”.
Ondanks de aanzienlijke schaalgrootte benadrukt de CEO het belang van lokale verankering. “Elke vestiging moet functioneren als een autonoom bedrijf met een lokale identiteit. We willen dat klanten niet zeggen: ik ga naar Van Mossel, maar wel: ik ga naar Kurt, de directeur van Van Mossel Brugge. Die persoonlijke benadering is essentieel om klanten tevreden te stellen. Dat is ook de reden waarom we de ‘Van Mossel Academy’ hebben ontwikkeld. Medewerkers krijgen er onder andere een opleiding in service en bedrijfswaarden. Uniformiteit is voor ons heel belangrijk. Of je nu in Antwerpen of Veurne bent, overal moet onze service herkenbaar en consistent zijn. We willen voor een eenduidige klantbeleving zorgen, zowel wat betreft de inrichting van de showroom, als de kledij van de medewerkers, tot de koffie die wordt geserveerd”, stelt Claesen.
All-in-one mobiliteitspartner
Van Mossel is de voorbije jaren uitgegroeid tot een all-in-one mobiliteitspartner die tal van oplossingen kan aanbieden met onder meer ook leasing, autofinanciering, verzekering en laadoplossingen. Deze aanpak is volgens de CEO niet alleen voordeliger, maar biedt ook meer gebruiksgemak. “De klant wil vandaag immers vooral ontzorgd worden en graag alles onder één dak regelen. Vroeger bezochten klanten verschillende showrooms, banken en verzekeraars. Nu kan je alles regelen op één en hetzelfde adres. Bovendien sluit onze all-in-one aanpak enerzijds goed aan bij de opkomst van elektrische mobiliteit en anderzijds bij de groeiende vraag bij particulieren voor private lease-formules waarbij transparantie belangrijk is”.
Daarnaast is de one-stop-shop strategie van Van Mossel ook cruciaal om te overleven in een markt waarin synergieën steeds belangrijker worden, want de uitdagingen zijn fors. “De covid-pandemie en het wereldwijde tekort aan chips hebben een grote impact gehad op de bedrijfsvoering. We werden geconfronteerd met aanzienlijke leveringsproblemen en dat zette de operationele efficiëntie onder druk. Ook de opkomst van elektrische wagens blijft niet zonder gevolgen. Hoewel de interesse toeneemt, twijfelen veel klanten nog steeds over de overstap naar elektrisch rijden. Die onzekerheid leidt vaak tot uitstelgedrag”, legt Claesen uit. Om deze overgang te vergemakkelijken biedt Van Mossel jong gebruikte voertuigen aan, wat een tussenstap kan zijn naar volledige elektrificatie.
Een andere uitdaging is de toenemende aanwezigheid van de verschillende Chinese automerken op de Europese markt. Toch ziet de CEO van Van Mossel in België en Luxemburg deze merken niet als een directe bedreiging. "De Chinese merken missen een lokaal netwerk en dat is net waar Europese klanten waarde aan hechten. De concurrentiedruk vanuit het Verre Oosten moet eerder een stimulans zijn voor Westerse autobouwers om te blijven innoveren”.
Innovatie en automatisering
Van Mossel zet al langer in op innovatie. In de eerste plaats om interne processen te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. Zo experimenteert het mobiliteitsbedrijf met artificiële intelligentie en automatisering om administratieve lasten te verlichten. "Het gaat ons niet om het aantal medewerkers te verminderen, maar wel om ons personeel efficiënter en slimmer in te zetten. In onze sector gebeuren nog veel taken handmatig en dat kan beter. Daarom hebben we een werkgroep opgericht om te onderzoeken hoe we AI en robots kunnen inzetten”.
Koen Claesen is positief over de verdere groei van Van Mossel in België en Luxemburg. Hij verwacht dat de vraag naar nieuwe voertuigen de komende jaren opnieuw zal toenemen. “Bedrijven blijven investeren in hun wagenpark. Ook de opkomst van private lease biedt opportuniteiten. Vooral jongere generaties vinden het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben over alle kosten en dan is private lease een aantrekkelijke optie. Klanten willen verrassingen vermijden en kiezen daarom voor private lease. Het is aan ons om maximaal in te spelen op de veranderende behoeftes en de nieuwste mobiliteitstrends”, besluit Claesen.
VAN MOSSEL AUTOMOTIVE GROEP
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.