Audi verbetert spraakbesturing in huidige en toekomstige modellen met ChatGPT

03/07/2024 OM 12:21 - Luc Willemijns
Audichatgpt 020724

Audi integreert ChatGPT in zijn huidige en toekomstige modellen om de spraakbesturingsmogelijkheden te verbeteren. Deze nieuwe functie, beschikbaar via Microsoft Azure OpenAI Service, zal het gebruik van het infotainment-systeem veiliger en gebruiksvriendelijker maken.

Vanaf juli 2024 kunnen eigenaars van ongeveer twee miljoen Audi-modellen, geproduceerd sinds 2021 en toegerust met het modulaire infotainment-systeem van de derde generatie (MIB 3), gebruik maken van ChatGPT. Deze modellen, waaronder de Audi A3, kunnen communiceren via natuurlijke spraak en real-time informatie verstrekken tijdens het rijden. Voor nieuwe modellen zoals de Q6 e-tron en toekomstige voertuigen met de elektronica-architectuur E3 1.2, zal ChatGPT via Cerence Chat Pro als een uitbreiding van de Audi Assistant worden geïntroduceerd.

De integratie van ChatGPT in de on-line spraakinvoer van modellen met MIB 3 biedt tal van mogelijkheden. Audi-rijders kunnen nu niet alleen het infotainment-, navigatie- en airco-systeem bedienen, maar ook algemene kennisvragen stellen. Deze verbeterde spraakbesturing maakt het rijden veiliger doordat de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden. ChatGPT wordt beschikbaar gesteld via Azure OpenAI Service, met als basis de Chat Pro-oplossing van Cerence Inc., die is afgestemd op de autosector.

Met de naadloze integratie van ChatGPT in de spraakbesturing, worden de voordelen van beide toepassingen gecombineerd. Naast een reeks spraakgestuurde functies zullen klanten nu kunnen rekenen op eenvoudige en veilige toegang tot AI-gebaseerde kennis.

Audi heeft zijn bestaande zelflerende spraakassistent, de Audi Assistant, uitgebreid in modellen met de nieuwe elektronica-architectuur E3 1.2, die debuteerde in de nieuwe Audi Q6 e-tron. Inzittenden kunnen de assistent activeren door "Hey Audi" te zeggen of door de push-to-talk-knop op het stuurwiel te gebruiken. Het systeem herkent automatisch of het een voertuigfunctie moet uitvoeren, een bestemming moet zoeken of een weersvoorspelling moet geven. Het systeem stuurt vragen door naar ChatGPT als het geen antwoord kan geven op algemene kennisvragen. Gegevensbeveiliging heeft de hoogste prioriteit, waarbij alle vragen en antwoorden na verwerking worden gewist en ChatGPT geen toegang heeft tot voertuiggegevens.

In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om vragen te stellen over het voertuig, zoals de juiste bandenspanning. Het gebruik van grote taalmodellen, zoals die van Cerence, maakt deze en vele andere gebruikssituaties mogelijk.

Audi wil het potentieel van kunstmatige intelligentie ten volle benutten, niet alleen om de klantervaring te verbeteren, maar ook om bedrijfsprocessen te optimaliseren. AI wordt bijvoorbeeld gebruikt als creatieve impuls bij design, als chatbot voor HR-kennisoverdracht en in de productie ter ondersteuning van kwaliteitscontrole. Audi zet zich in voor een verantwoord gebruik van AI in lijn met compliance, regelgeving (EU Data Act en AI Act) en ethiek. Medewerkers worden getraind om AI toekomstgericht te gebruiken.

Meer info: 02/754.02.67 of https://www.nl.audi.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.