Autotest : Ford Transit Custom 2.0 TDCi AWD

21/11/2024 OM 10:50 - Dirk Willemen

Op eigen benen

Ford introduceerde in de loop van vorig jaar een nieuwe versie van de Ford Transit Custom en dat was best wel groot nieuws. De vorige generatie ging immers al tien jaar mee. In personenwagentermen een eeuwigheid, maar naar bestelwagennormen niet eens zo ongewoon. Het grootste nieuws zat echter in het feit dat de Custom voor het eerst een geheel eigen platform aangemeten kreeg. Wij voelden de integraal aangedreven variant met een 2.0 dieselmotor onder de motorkap aan de tand.

De onlineverkoop scheert sinds de coronacrisis hoge toppen en uiteraard moeten al die pakjes met onlinebestellingen ook aan huis geleverd worden. De fabrikanten van bestelwagens wrijven zich in de handen door deze evolutie, want nooit eerder verkochten ze zoveel bestelwagens, die een broodnodige schakel vormen in dit nieuwe logistieke model met leveringen aan huis.

Fordtransit2 1512124

Achtergrond

Dat dit koopgedrag zijn effect heeft op de verkeersstromen en de daarbij behorende uitstoot van schadelijke stoffen wordt wel eens over het hoofd gezien, maar is wel de harde realiteit. Tegelijk willen overheden hun steden steeds properder zien en de LEZ’s in Antwerpen, Gent en Brussel zullen nog maar de eerste in hun soort zijn en uiteindelijk een voorbode blijken van een totaal verbod op ‘emissievoertuigen’ in de niet meer zo verre toekomst. Leveren in de stad zal vanaf dat moment elektrisch moeten gebeuren. Of die voertuigen dan uitsluitend op elektriciteit zullen rijden of ze hun plug-in hybride elektriciteit in de binnenstad zullen inschakelen en buiten die stadskern gebruikmaken van een diesel- of benzinemotor is op dit moment nog niet geheel duidelijk, maar feit is dat het rijk van de benzine- of dieselbesteller stilaan op zijn eind loopt. Het klinkt misschien raar als de aanhef van een test van een ‘good old’ dieselbestelwagen als de Ford Transit Custom, maar toch is dit niet zo, want ons testvoertuig is uiteraard maar één van de varianten van de nieuwe middenklassebesteller van Ford. Sterker nog, de Transit Custom dankt zijn volledige make-over, inclusief de komst van een eigen onderstel, net aan die drang naar elektrisch rijden. Er was immers nood aan een platform dat voldoende ruimte bood om de batterijen van zo een elektrisch aangedreven variant te kunnen herbergen. Gedaan dus met het onderstel dat de vorige generatie nog deelde met zijn grotere broer de Transit 2 ton.

Een geheel eigen platform betekent meteen ook dat de Transit Custom van vandaag helemaal op maat van zijn taak is ontworpen. Wat dat in de praktijk betekent, zult u zich afvragen? Wel, hij is 100 kg lichter en kort door de bocht betekent dat 100 kg meer laadvermogen. Transportondernemers zullen het graag horen en ook de plaatselijke loodgieter zal wel raad weten met die bijkomende kilo’s laadvermogen. Daarnaast moest de wielbasis verlengd worden omwille van de batterijen en dat betekent dan ook weer meer laadruimte.

De Nederlandse voetbalster Johan Cruyff placht te zeggen dat ‘ieder nadeel zijn voordeel heb’, maar omgekeerd geldt dat in het geval van de Transit Custom evengoed. Wie zijn Transit Custom louter voor het vervoer van pakketjes gebruikt, zal er niet om malen, maar wie ook een bestelwageninrichting in zijn Transit Custom wil monteren, houdt er wel van dat een bestelwagenbouwer een beetje binnen zijn normale afmetingsnormen blijft. Dat zit namelijk zo: een inrichting gaat doorgaans langer mee dan één bestelwagenleven. Ondernemers vinden het daarom fijn dat ze hun hele hebben en houden kunnen overbouwen. Wanneer je als constructeur echter aan de afmetingen morrelt, kan het plots zo maar zijn dat je dat handige rekje met opbergschuifjes plots niet meer netjes in je bestelwagentje gepast krijgt, wat je uiteraard weer op extra kosten jaagt. En laat dat nu net de nachtmerrie van iedere hedendaagse ondernemer zijn.

Uiterlijk werd de Ford Transit Custom iets energieker dankzij de smallere en op een punt naar het midden uitlopende koplampen, terwijl het radiatorrooster dankzij die spitsere koplampen ook wat forser oogt, zonder daarbij echt vele groter te zijn geworden. Daardoor ziet de Transit Custom er sportiever uit dan zijn voorganger. Een prima basis dus voor de MS-RT, de ‘raceversie’ van deze besteller, die Ford bij wijze van folietje aan zijn gamma heeft toegevoegd.

Fordtransit3 1512124

Rijgedrag

Het is geen toeval dat wij hier nog met de dieselversie van de Transit Custom rijden. De volledig elektrische versie is er immers nog niet. Wie dat wil, kan echter wel al kiezen voor de plug-in hybride versie. Deze door een 2,5-liter benzinemotor aangedreven variant heeft een volledig elektrisch rijbereik van 57 km. De toekomstige volledig elektrische versie zou een rijbereik van 327 km krijgen. Beide versies mogen ook tot 2,0 ton slepen. De door een dieselmotor aangedreven Transit Custom doet het op dat vlak beduidend beter met een sleepvermogen van liefst 2,8 ton. Dat Ford beseft dat in bestelwagenkringen de diesel nog altijd koning is, bewijst het door maar liefst vijf versies op de markt te gooien. Drie handgeschakelde bestellers met respectievelijk 110, 136 en 150 pk en twee uitvoeringen die hun vermogen via een automaat naar de aangedreven wielen leiden die met 136 en 170 pk vermogen begiftigd zijn. Wie opteert voor de automaat, kan meteen ook een AWD of integraal aangedreven versie bestellen. En laat dat nu net de uitvoering zijn, waarmee wij onderweg waren.

Rijden doet deze 170 pk sterke bestelwagen met 8-traps automaat overigens als een trein. Hij accelereert als de beste en blijft ook bij hernemingen heerlijk bij de les. Alleen jammer dat ons testvoertuig geen lading aan boord had, want dat maakt hem natuurlijk wel wat vaardiger dan hij in het werkelijke leven, met een volledig benut maximaal laadvermogen van 1.286 kg, zou zijn. Die stevige sprintcapaciteiten gaan overigens hand in hand met een voor bestelwagens uitgelezen handelbaarheid. Daar zit de semi-onafhankelijke achterwielophanging voor veel tussen. Die maakt de besteller immers 30% stijver. Dat voel je, want de Transit Custom rijdt als een personenwagen.

Veiligheid

Veiligheid is bij de Ford Transit Custom een tot in de puntjes uitgewerkt thema. Het Amerikaanse merk pakt immers uit met een ruim gamma innovatieve rijhulpsystemen. Naast Lane-Keeping Alert, Driver Alert, Adaptive Cruise Control, Auto High Beam (een verstraler die automatisch aan- en uitgaat gaat in functie van het tegemoetkomende verkeer), een achteruitrijcamera en Side Wind Stabilisation, dat we al van vroeger kennen, rust Ford zijn Transit Custom nu eveneens uit met Intelligent Speed Assistance. Maar daarover later meer… De Transit Custom is dus beladen met veiligheidssystemen die het leven aan boord veiliger en rustiger zouden moeten maken. Tot daar de theorie, want in de praktijk werkt het veiligheidssysteem van Ford zo ‘efficiënt’ dat je er als bestuurder haast gek van zou worden. Het veiligheidssysteem piept immers dat het een lieve lust is. Het doet dat wanneer je te snel rijdt, wanneer het vindt dat jij al te lang aan het rijden bent en je dus te moe zou zijn, omdat je je handen volgens het systeem niet goed genoeg aan het stuur houdt of omdat je te dicht bij de wegmarkering rijdt. Die piepjes zijn overigens verplichte kost geworden voor iedere autofabrikant, maar waar het bij Ford echt fout loopt, is dat sommige systemen nog niet helemaal werken zoals het hoort. We denken hier dan met name aan de camera die de snelheidsborden langs of over de weg detecteert en de snelheid van de cruise control aanpast aan deze toegelaten snelheid. Het ‘niet helemaal werken zoals het hoort’ betekent hier concreet dat de camera ook borden op parallelwegen ziet staan en die snelheid als de te hanteren limiet beschouwt. Een auto die plots afremt tot 70 km/u als hij 120 km/u op de autosnelweg rijdt, is iets wat je liever niet meemaakt.

Fordtransit4 1512124

Comfort

Ford trakteert zijn nieuwe Transit Custom op een volledig nieuw interieur. Daarin staat ergonomie met een grote E geschreven. Alle schakelaars en hendels zitten waar je ze zou verwachten. Het interieur is, net zoals dat bij de vorige generatie al het geval was, geïnspireerd op tablets en andere bureauattributen. Zo hoort het ook voor een rijdend kantoor en laat dat nu net het uitgangspunt van Ford zijn bij de creatie van dit interieur. Vandaar dat robuuste harde plasticsoorten, die degelijk gemonteerd zijn, één mooi geheel vormen. Kortom, Ford koppelt hier de echte bestelwagenroots van de Transit Custom (hard en robuust) aan zijn duidelijke personenwagentrekjes (netjes afgewerkt en gewoon fijn om in te vertoeven). Daarnaast is één van de handschoenenkoffertjes zodanig geconcipieerd dat je er gemakkelijk een laptop in kan wegsteken, terwijl het innovatieve kantelstuur (dat tegen meerprijs leverbaar is) ervoor zorgt dat het stuurwiel in stilstand tot een heus bureau omgetoverd kan worden, waarop je die laptop van hierboven netjes kan positioneren om er comfortabel op te kunnen werken. Het stuur kan in die positie echter ook net zo goed gebruikt wordt als tafeltje om aan te eten. Gerieflijkheid troef dus. Dat geldt ook voor de middelste zitbank, waarvan de rugleuning neergeklapt kan worden, zodat een bureautje tevoorschijn komt.

De actieve bestelwagenrijder wordt overigens door Ford op zijn wenken bediend, want naast goed zittende stoelen en een uitstekende rijhouding beschikt de Ford Transit Custom eveneens over een breed scala aflegmogelijkheden. Zo herbergt het dashboard zelf eveneens een paar hele slimme oplossingen zoals het smalle sleufje naast de schakelpook waar pakweg adreskaartjes netjes in onder gebracht kunnen worden, maar waar bijvoorbeeld ook een stevig uit de kluiten gewassen smartphone nog altijd precies in past. Opvallend is overigens het aantal beker- en flessenhouders. In de deuren kan je met gemak een fles van 1,5 liter kwijt en aan de uiteinden van het dashboard zijn bekerhouders voorzien.

Het grote aanraakscherm dat boven de middenconsole uittorent, springt meteen in het oog. Het is nog groter geworden dan het in de vorige generatie al was, maar het werkt vooral via een handig toegankelijke menu, waardoor het systeem erg intuïtief aanvoelt. Via het grote aanraakscherm kan je zowel de telefoon bedienen, als een radiozender kiezen of ook nog een bestemming ingeven in het navigatiesysteem. Het geheel heeft duidelijk iets weg van een tablet, waarmee Ford bewijst dat de verwijzing naar tablets en bureauspullen meer dan een marketingslogan moet zijn geweest. He geheel is gekoppeld aan het SYNC 3 infotainmentsysteem van Ford. Daardoor wordt je Transit Custom als het ware ook een verlengstuk van je smartphone, aangezien je hem via Apple CarPlay of Android Auto gewoon aan je telefoon kunt koppelen. SYNC 3 kan je trouwens ook gebruiken om je auto mondeling allerlei opdrachten mee te geven.

Aan de kant van de minpuntjes kunnen we niet voorbij aan het feit dat Ford het inzake geluiddempende inspanningen net iets beter had kunnen doen. Zowel motor- als windgeluiden zijn immers nogal nadrukkelijk aanwezig zodra je de 170 pk motor enthousiast de sporen geeft of hem op de snelweg richting 100 km/u stuurt.

Functionaliteit

De Transit Custom wordt aangeboden als bestelwagen of als Multi Use/Multi Cab. De Multi Use biedt een extra vaste rij van 3 zetels achter de voorste rij, terwijl bij de Multi Cab twee aparte zetels achter de eerste zetelrij gemonteerd zijn. De bestelwagenversie heeft een laadschot over de gehele hoogte en breedte (met of zonder ruit), die de laadruimte van de cabine scheidt. Voorin heb je de keuze tussen twee of drie zetels. De laadruimte is toegankelijk via één of twee schuifdeuren in de zij en via scharnierende achterdeuren of een achterklep. De Transit Custom is leverbaar met twee wielbasissen. De korte versie heeft een wielbasis van 3.100 mm, wat resulteert in een maximale laadruimtelengte van 2.602 mm, terwijl de lange wielbasis 3.500 mm lang is, wat zich vertaalt naar een maximale laadruimtelengte van 3.002 mm.

De laadruimte is bijzonder goed verlicht met wit LED-licht, waardoor je, zelfs als het buiten stikdonker is, nog altijd ieder klein pakje in het achterste hoekje van de laadruimte zal terugvinden.

Omdat de laadruimte voor de meeste bestelwagengebruikers vooral een ‘money maker’ is, besteedde Ford ook erg veel aandacht aan de inrichting van zijn laadruimte. Zo werd het tussenschot tussen de cabine en de laadruimte zodanig ontworpen, dat drie Europalletten in de laadruimte passen. In het tussenschot kan onderaan ook een luik voorzien worden, zodat ook langere stukken vervoerd kunnen worden. Daardoor wordt zelfs bij de korte wielbasis een maximale laadlengte tot drie meter mogelijk. Handig om bijvoorbeeld buizen te vervoeren.

Ford pakte trouwens ook de laadvloer aan. De sjorogen werden vlak tegen het koetswerk aangebracht, zodat een maximale vlakke laadvloer overblijft. Doe daar nog de erg brede ruimte tussen de wielkasten en de hoge en brede deuren achteraan en aan de zijkant bovenop en men komt uit bij een bijzonder functionele laadruimte.

TCO

Met een gemiddeld verbruik van 7,07 l/100 km scoort de Transit Custom ook aardig, al moeten we benadrukken dat de bestelwagen van Ford deze score in niet geladen toestand realiseerde. Tijdens het autosnelweggedeelte tegen 100 km/u liet de Transit Custom een gemiddeld verbruik van 6,28 l/100 km optekenen, terwijl hij zich op het gedeelte over gewone wegen gevoelig dorstiger toonde met een verbruik van 7,54 l/100 km.

De Transit Custom wordt aangeboden in zes verschillende uitrustingsniveaus. De Basic vormt, zoals zijn naam al doet vermogen, het instapmodel. De Trend biedt meer verfijning en functionaliteit dan het basismodel, terwijl de Limited volledig op zakelijkheid focust en zijn inzittenden vergast op een premium gevoel. Wie graag het onverhard opzoekt, vindt waarschijnlijk zijn gading bij de Trail, terwijl sportievelingen de voorkeur zullen geven aan de Sport of zelfs aan de uitermate sportief uitziende MS-RT.

De basisversie, die in de catalogus ook wel Ambiente genoemd wordt, heeft voor de uitvoering met korte wielbasis en voorwielaandrijving een instapprijs van 32.975 euro excl. BTW. Hij heeft in die uitvoering een dieselmotor van 110 pk, een manuele versnellingsbak en een MTM van 2.800 kg. De lange wielbasis heeft in dezelfde uitvoering een instapprijs van 33.675 euro excl. BTW.

Ons testvoertuig, de integraal aangedreven AWD-uitvoering met 170 pk, lange wielbasis en een MTM van 3.200 kg wordt in de Limited versie, die wij testreden, aangeboden voor 44.375 euro excl. BTW.

Fleet Flits conclusie

Met een laadvermogen van 1.300 kg, een laadlengte van 3 meter en een vermogen van 170 pk biedt ons testvoertuig het beste van twee werelden: optimale laadmogelijkheden en een verkeersvaardigheid waar je als ondernemer gelukkig van wordt. De laadafmetingen resulteren in de langste uitvoering van de Transit Custom in een laadvolume van maar liefst 6,8 kubieke meter. Een prima waarde voor een middenklassebestelwagen.

In afwachting van de volledig elektrische versie van de Ford Transit biedt deze 2.0 TDCI motor in zijn krachtigste uitvoering nog altijd een bijzonder degelijke en betrouwbare transportoptie. Dat hij ook nog eens een 2,8 ton zware aanhangwagen mag slepen, maakt het succesverhaal van deze bestelwagen alleen maar aantrekkelijker voor een ondernemer.

De Ford Transit Custom maakt overigens niet alleen de ondernemer gelukkig, maar ook zijn bestuurder. Daar zorgt niet alleen het autorijgevoel voor, maar ook de uiterst comfortabele zetels en de vaak goed doordachte ergonomische oplossingen in de passagiersruimte. Denk maar aan de vele handige opbergoplossingen voor flessen en drinkbekers, de handschoenenkoffer waarin gemakkelijk een laptop kan schuilgaan en het stuur dat handig opgeklapt kan worden zodat een schrijf- of eertafel tevoorschijn komt. Alleen jammer van het de nogal nadrukkelijke wind- en rijgeluiden, want anders had de Transit Custom heel dicht tegen de perfectie aangeleund.

Dat de Transit Custom ook in een AWD-versie leverbaar is, zorgt er meteen ook nog voor dat wie geregeld wat zwaarder terrein moet verorberen ook met deze Ford Transit Custom op beide oren kan slapen.

Concurrenten voor de Ford Transit Custom 2.0 TDCi 170 pk AWD

Mercedes-Benz Vito

Mercedes Benz Vito 151124

De vernieuwde Mercedes-Benz Vito biedt een aantrekkelijke combinatie van prestaties, praktisch nut en vooruitstrevende technologie. Bovendien is hij ook leverbaar als eVito, waardoor je ook emissieloos de binnenstad in kan. Die volledig elektrische Vito heeft een uitstekend rijbereik en dito snellaadmogelijkheden, waardoor hij in de praktijk ook maximaal inzetbaar is, zowel voor kleine als grote ondernemers. Qua comfort en luxe hoeft de Vito nog nauwelijks onder te doen voor de personenwagens van het merk met de ster. Sterker nog, je waant je achter het stuur van een E-Klasse, waarmee Mercedes-Benz onderstreept dat ze het luxeniveau van een bestelwagen naar een nieuwe dimensie hebben opgetrokken.

Volkswagen Transporter

Volkkswagen Transporter 151124

De Volkswagen Transporter is een bestelwagen met traditie. De T7, zoals hij officieel heet, is immers een rasechte kleinzoon van de T1 en T2, de iconische bestelwagenbusjes van Volkswagen uit de jaren 60 en 70, die in oldtimeruitvoering ook vandaag nog pakken geld waard zijn. De vorige generatie, de T6, was eigenlijk een stevig doorgedreven facelift van de T5, maar de nieuwe T7 breekt op zijn beurt compleet met zijn voorganger. Dat is overigens geen toeval, want Volkswagen werkt sinds kort nauw samen met Ford als het over bestelwagens gaat. Zo is de nieuwe Ford Transit Connect eigenlijk quasi identiek aan de Volkswagen Caddy en hetzelfde geldt dus eigenlijk voor de nieuwe Transporter en de Transit Custom. Bovendien mag je je evenmin laten vangen aan de TDI-motoren van de nieuwe Transporter, want die zijn gewoon identiek aan de dieselaars van Ford en net als de Custom krijgt ook de Transporter binnenkort een volledig elektrische versie. Kortom, de Transporter is een gedegen concurrent van de Transit Custom, waarvan hij zich alleen maar kan onderscheiden door zijn logo, zijn iets andere lichtsignatuur en radiatorrooster en uiteraard zijn prijs.

Fiat Scudo

Fiat Scudo 151124

Fiat werkt binnen de Stellantis-groep samen met Peugeot, Opel en Citroën. De bedrijfswagens die de merken aanbieden, zijn technisch identiek De verschillen zitten in de vormgeving, maar ook een ‘heel klein beetje’ in de marketing. Fiat pakt daarom uit met stevige uitspraken van het slag "onze bedrijfswagens hebben een dubbele ziel, ze zijn rationeel en emotioneel" en "Fiat bedrijfswagens staat niet voor auto's, maar voor oplossingen". Allemaal goed en wel, maar in de praktijk valt daar niet zoveel van te merken, want alle Stellantis-bestelwagens hebben identiek dezelfde rijeigenschappen, dito uitrusting en evenveel ruimte binnenin en in de laadruimte. De keuze voor het ene of het andere merk zal daarom vooral te maken hebben met de nabijheid van een dealer en/of de ervaring met een bepaald merk. Toch mag zo een samenwerking over de merken heen niet zomaar weggezet worden als opportunistisch. Het levert immers vaak sterke producten op; die het resultaat zijn van gebundelde expertise en die ook nog eens aardig geprijsd kunnen worden dankzij de besparingen op ontwikkelingskosten die hierdoor mogelijk zijn. Dat geldt ook voor deze Scudo, die eveneens als volledig elektrische variant verkrijgbaar is en op deze manier een gedegen concurrent vormt voor de nieuwe Ford Transit Custom.

Technische fiche Ford Transit Custom 2.0 TDCi 170 pk AWD

Motor: 1.996 cc common rail dieselmotor

Max. vermogen: 170 pk

Max. koppel: 390 Nm

Aandrijving: integraal aangedreven, automatische achtrapsautomaat

Gem. verbruik gemengde cyclus: 7,07 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 100 km/u: 6,28 l/100 km

Gem. verbruik binnenwegen: 7,54 l/100 km

Laadvolume: 6,8 m³

Laadvermogen: 1.300 kg

Onderhoudsinterval: 40.000 km of 2 jaar

CO2-uitstoot (WLTP): 195 g/km

Catalogusprijs excl. BTW Ford Transit Custom L1 2.0 TDCi 110 pk FWD Ambiente: 32.975 euro

Catalogusprijs excl. BTW Ford Transit Custom L2 2.0 TDCi 170 pk AWD Limited: 45.375 euro


Fleet Flits digest

De Fleet Flits Bestelwagen Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een bestelwagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

De test gebeurt op een vast testparcours van 250 km met daarin een snelweggedeelte dat afgelegd wordt aan een gemiddelde snelheid van 100 km/u en een gedeelte met binnenwegen en soms ronduit slechte wegen om de robuustheid van het voertuig terdege te kunnen uittesten. Het testvoertuig wordt na het autosnelweggedeelte en na het beëindigen van de test afgetankt, waardoor een zeer accuraat verbruikcijfer ontstaat, dat bruikbaar is voor onze TCO-berekening.

Rijgedrag: 7,98/10

Veiligheid: 7,15/10

Comfort: 8,25/10

Functionaliteit: 9,07/10

TCO: 7,85/10

Fleet Flits Bestelwagen Score: 8,06/10


Afgewogen

+ Slimme aflegvakken in cabine

+ Een bestelwagen die écht rijdt als een personenwagen

+ Rijdend kantoor wordt werkelijkheid

- Wind- en rijgeluiden vanaf 100 km/u

- Cruise control die uit zichzelf versnelt

- Nieuwe afmetingen laadruimte niet altijd op maat van bestaande bestelwageninrichting

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.