Baloise wil kernactiviteiten versterken en relatie met makelaars intensifiëren

08/11/2024 OM 11:00 - Tim Willemyns
Baloise1 151124
“Onze klant is de makelaar en dat tonen we in onze aanpak”, aldus Bert Kathagen, Commercieel Directeur Noord bij Baloise

Gestandaardiseerd maatwerk en “totaalklantbenadering” moeten verschil maken

De voorbije jaren had verzekeraar Baloise N.V. (Antwerpen) de handen vol met intensieve integraties en structurele aanpassingen. Zo werd in 2019 Fidea N.V. (Antwerpen) overgenomen en in 2020 de portefeuille schadeverzekeringen van Athora Belgium N.V. (Brussel). Nog eens een jaar later werd ook B-Cover Building Insurance N.V. (Diegem), expert in verzekeringen voor kantoor- en appartementsgebouwen, opgeslorpt. “Dit heeft veel tijd en energie gekost. We moesten immers de verschillende culturen en portefeuilles in elkaar laten vloeien. Nu dat proces achter ons ligt kunnen we opnieuw focussen op de essentie”, aldus Bert Kathagen, Commercieel Directeur Noord bij Baloise. Concreet betekent dit dat de verzekeraar minder aandacht zal schenken aan allerlei “Beyond Insurance-initiatieven” en meer dan ooit kiest voor zijn kernactiviteiten: het volledig afdekken van de verzekeringsbehoeften van de eindklanten. Daarbij wil Baloise nog nauwer samenwerken met de makelaars. Naast particulieren blijven zelfstandigen en KMO’s met maximaal twintig werknemers een belangrijke groeimarkt. “We bieden levens- en niet-levensverzekeringen aan die aansluiten bij de specifieke noden van KMO’s. We merken binnen bepaalde doelgroepen dat deze aanpak werkt”, stelt Kathagen.

In 2023 noteerde Baloise in België sterke cijfers met een EBIT van 115 miljoen euro. In de categorie niet-leven was er een groei van 6,8% voor een marktaandeel van 9%. De levensverzekeringen daalden dan weer met 8,7% vanwege aantrekkelijke alternatieven zoals de staatsbon. “Als we rekening houden met de sterke strategische positionering in leven en het beperkte actuele marktaandeel van 3% is het opwaartse groeipotentieel significant”, zegt Kathagen. Gebaseerd op de halfjaarresultaten zit de verzekeraar overigens ook voor 2024 perfect op schema. “Met de “Beyond Insurance”-strategie zochten we de voorbije jaren actief naar oplossingen buiten het traditionele verzekeringsdomein, maar de marktevolutie vraagt nu om een hernieuwde focus en versterking van de bestaande verzekeringsoplossingen. Door onze kernproducten opnieuw wat meer voorop te stellen kunnen we de makelaars en eindklanten nog beter ondersteunen. Daarnaast zorgt de combinatie van gestandaardiseerd maatwerk en een “totaalklantbenadering” eveneens voor mooie groeicijfers”.

Baloise2 151124
“De doelgroepsegmentatie zorgt voor een omzetstijging tot wel 30% in bepaalde sectoren”, stelt Kathagen.

“Totaalklantbenadering” en doelgroepsegmentatie

Wat die “totaalklantbenadering” betreft benadert Baloise elke offerteaanvraag als een opportuniteit om een totaaloplossing aan te bieden. “Het is een kwestie van ontzorging. Daarom bundelen we producten zoals autoverzekeringen, brand en aansprakelijkheid tot één overzichtelijk pakket. De eindklant kan er alleen maar wel bij varen. Bovendien stelt deze aanpak ons in staat om niet alleen de verzekeringsbehoeften af te dekken, maar ook om de klantrelatie verder uit te diepen. KMO-klanten waarderen het dat wij proactief met hen meedenken en oplossingen bieden die verder gaan dan één verzekering”.

Daarnaast lanceerde Baloise een doelgroepbenadering die focust op specifieke sectoren binnen de KMO-markt. “We hebben inmiddels acht specifieke sectoren gedefinieerd waarvoor we producten op maat aanbieden. Het gaat dan bijvoorbeeld om de sector van tuinaanleg en -onderhoud, de horeca of kappers en haarsalons. We bieden niet zomaar generieke verzekeringspakketten aan, maar we houden rekening met de specifieke risico’s en behoeften. Deze doelgerichte aanpak loont want in bepaalde sectoren hebben we tot wel dertig procent meer omzet kunnen realiseren. Het toont aan dat het zinvol is om producten en communicatie af te stemmen op specifieke sectoren. Zo geven we onze makelaars concrete tools zoals bijvoorbeeld infofiches waarmee ze hun klanten nog gerichter kunnen adviseren”, zegt Kathagen.

Makelaar als onmisbare schakel

De rol van de makelaar blijft een speerpunt binnen Baloise. De verzekeraar kiest er bewust voor om de eindklant niet direct te benaderen. “Onze klant is de makelaar en dat tonen we ook in onze aanpak”, benadrukt Kathagen. Via initiatieven zoals de Baloise Academy ondersteunt de verzekeraar makelaars in hun kennisontwikkeling en efficiëntie. "Met de Baloise Academy willen we er voor zorgen dat makelaars over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om hun klanten optimaal te ondersteunen. Het gaat onder meer om technische trainingen, maar ook opleidingen in vaardigheden zoals klantenadvies en het gebruik van nieuwe technologieën”. Kathagen ziet momenteel een opvallende consolidatiegolf in de makelaarswereld. “De snelheid van die consolidatiegolf gaat bijzonder snel. Toch stellen we vast dat ook de kleinere kantoren nog altijd bijzonder succesvol zijn. Wij volgen de markt en blijven de partner voor alle makelaars, groot en klein. Feit is wel dat door die consolidatiegolf er nog meer vraag is naar gestroomlijnde processen. Elke makelaar wil efficiënt werken. Die efficiëntie bieden wij hen”. Ook lokale aanwezigheid is essentieel voor Baloise. “Van acceptanten tot schadebeheerders, we willen dicht bij de makelaar staan om zo een snelle service te kunnen bieden”, voegt Kathagen toe.

Digitalisering

De nauwe samenwerking met de makelaars gaat samen met een verdere digitalisering en verbetering van de interne processen. “Het is onze ambitie om de komende drie à vier jaar alle systemen en processen op één platform samen te brengen. Op dit moment werken we nog met verschillende systemen die het gevolg zijn van de integraties van de voorbije jaren. De keuze om naar één platform te migreren moet zorgen voor een snellere, uniforme werkwijze. Dit strategisch project is een must voor ons. Door deze belangrijke efficiëntieslag door te voeren kunnen we niet alleen sneller inspelen op klantenbehoeftes, maar ook de administratieve lasten voor onze makelaars verlagen”, zegt Bert Kathagen, Commercieel Directeur Noord bij Baloise. Bij de verzekeraar kijken ze ook uit welke rol AI in de toekomst kan spelen. Er wordt dan gedacht aan de verwerking van e-mails en data-analyse. “AI is voor ons een hulpmiddel om onze mensen efficiënter te laten werken, maar het menselijke contact blijft centraal staan”.

Stabiele groei

Volgens Kathagen ambieert Baloise in 2025 rendabele groei en continuïteit. “Vooral binnen de KMO-markt willen we sterker groeien dan de markt zelf. Bij particulieren en grote ondernemingen willen we dan weer groeien in lijn met het markttempo. We kiezen bewust voor een strategie die gericht is op langetermijnwaarde. We zien dat deze aanpak voor voorspelbaarheid zorgt, iets waar zowel de makelaars als de eindklanten hun voordeel uit halen”.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.