Belangrijke mijlpaal voor renovatie stuw op oude Leie-arm in Sint-Baafs-Vijve
Om de Leie geschikt te maken voor grotere binnenschepen moeten er heel wat aanpassingen gebeuren. Een eerste realisatie was de bouw van een nieuwe, grotere sluis in Sint-Baafs-Vijve die sinds augustus 2020 operationeel is. Op dit moment wordt ook de huidige stuw op de oude Leie-arm grondig gerenoveerd. De werken aan de stuw gaan nu een nieuwe fase in. Onlangs werd het nieuwe rechterstuwgebouw vakkundig op de nieuwe betonnen pijlers geplaatst.
Een stuw regelt de waterstand in de Leie om zo wateroverlast en waterschaarste te vermijden. De huidige stuw op de oude Leie-arm is verouderd en wordt gerenoveerd. De elektromechanische uitrusting van de stuw en het stuwgebouw worden helemaal vernieuwd. Tegelijk krijgt het stalen stuwelement van de stuw ook een volledige opfrisbeurt.
De afgelopen maanden zijn al heel wat werken uitgevoerd. Om de huidige stuw te kunnen renoveren is eind 2021 de stuw op linkeroever omgebouwd tot een tijdelijke stuw zodat de linkerstuw volledig onafhankelijk van de rechterstuw kan functioneren. Momenteel wordt enkel de tijdelijke linkerstuw gebruikt voor het regelen van het waterpeil. Hierdoor was het mogelijk om de rechterstuw (inclusief middenpijler) op te breken terwijl de linkerstuw in dienst kon blijven.
Eerst werd het stalen stuwelement van de rechterstuw losgekoppeld en per ponton afgevoerd naar het schilderatelier om een nieuwe corrosiebescherming aan te brengen. Daarna werd het oude stuwgebouw doormidden gezaagd en werd de rechterhelft zorgvuldig opgebroken tot op maaiveldniveau. Intussen werden de betonnen pijlers van de rechterstuw terug opgebouwd.
De renovatie van de stuw komt nu in een nieuwe fase. Midden juni vertrok het nieuwe rechterstuwgebouw, met de nieuwe mechanische en elektrische componenten reeds ingebouwd, vanuit het atelier van De Vlaamse Waterweg N.V. in Temse per schip naar de werf in Sint-Baafs-Vijve. Inmiddels is het stuwgebouw op de betonnen pijlers geplaatst. Deze zomer wordt het stalen stuwelement per ponton terug ingevaren en wordt de rechterstuw verder afgewerkt.
Parallel met de renovatie van de stuw bouwt De Vlaamse Waterweg N.V. in de oude sluis, vlak naast de stuw, een nieuwe vispassage. De betonnen onderdelen in de oude sluis werden reeds grotendeels gepositioneerd. Na het pleziervaartseizoen worden ook de overige betonnen elementen in de voorhaven geplaatst.
De kostprijs van de renovatie van de stuw, inclusief de bouw van de nieuwe vispassage, wordt geraamd op 10 miljoen euro (excl. BTW. Hiervan wordt 50.000 euro gefinancierd door het Visserijfonds van Agentschap Natuur en Bos.
De werken worden uitgevoerd door de TM Fabricom-Hye. De firma De Meyer N.V. uit Temse bouwt de mechanische onderdelen van de stuwen, de staalstructuur van het stuwgebouw en de schuiven van de vispassage. Het einde van de werken is voorzien voor medio 2023.
DE VLAAMSE WATERWEG N.V.
DE MEYER N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.