Belgische KMO’s hebben nog eind te gaan in digitaliseringsslag
Op technologisch vlak loeren nieuwe innovatieve doorbraken om de hoek. Maar in hoeverre zijn de Belgische KMO’s klaar om in te spelen op de opportuniteiten die nieuwe technologieën als 5G, virtual reality en artificial intelligence binnen bereik brengen? En hoe kunnen ze, met weinig budget en zonder een beroep te doen op de diensten van experten, die nieuwe technologieën aanwenden om groei te realiseren? Onderzoek van Orange Belgium toont aan dat er nog een flink eind te gaan is.
Uit de bevraging blijkt dat 36% van de Belgische ondernemingen hun digitalisering sinds maart 2020 hebben versneld. Op vlak van digitale performantie staat België evenwel pas op de twaalfde plaats in de Europese rangschikking. Het is overigens het land met het grootste aantal ondernemingen zonder website. Twintig procent van de ondernemingen is zelfs van oordeel dat dat niet echt een prioriteit is. Volgens sortlist heeft dat vooral te maken met een gebrek aan technische kennis (30%), budgettaire krapte (25%) en de overtuiging dat een webstek voor hun sector van relevantie verstoken blijft (20%).
Digitalisering Belgische KMO’s in kaart gebracht
Telecom-operator Orange peilde naar de digitaliseringsstatus bij de Belgische KMO’s. Dat leverde volgende bevindingen op:
- 60% van de respondenten beschouwt digitalisering als een belangrijke opportuniteit. Die overtuiging is groter bij grotere ondernemingen (+ 50 FTE’s)
- Meer dan 80% van de bedrijven werken al met collaboration tools en cloud-applicaties. Nieuwe technologieën als artificial intellingence of robotica komen minder aan bod.
- Voor meer dan 60% bracht Covid een versnelling van hun digitalisering op gang. Opnieuw bleek dat vooral het geval bij de grotere bedrijfsentiteiten.
- Voornaamste redenen voor digitalisering zijn een efficiëntere samenwerking en een betere klanten-service. Remmende factoren zijn een gebrek aan budget (inzonderheid bij kleinere ondernemingen) en aan de juiste competenties. Verrassend is dat grote ondernemingen stellen dat het voornaamste obstakel een gebrek aan mature technologie is. Kleinere ondernemingen gewagen van meer obstakels.
- 45% van de ondernemingen ziet 5G als een “enabler” voor nieuwe commerciële opportuniteiten.
- Een overgroot deel van de bedrijven beschouwt cybersecurity als belangrijk. 40% van de kleine ondernemingen ziet dit op korte termijn niet echt als een probleem.
Hybride werken
Binnen de voortschrijdende digitalisering van het Belgische bedrijfsleven neemt hybride werken een steeds belangrijkere plaats in. Maar hoe dat in te vullen? Uitgangspunt voor de uitrol van dit model is een optimale werknemerservaring. Bedrijfsleiders moet ervoor zorgen dat de juiste tools worden geïntegreerd om een optimale gebruikerservaring en efficiënt team work te waarborgen. Dat houdt in dat de juiste keuzes dienen gemaakt op het vlak van databeheer, toekomstige ontwikkelingen, tools, connectiviteit maar evenzeer wat de samenstelling van het team betreft.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Orange Belgium)
ORANGE BUSINESS SERVICES
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.