Uitgelicht
LUMINUS N.V.

De elektrificatie van de bedrijfsvloot blijft fleet managers sterk uitdagen

18/09/2024 OM 13:00 - Tim Willemyns
Luminus 150924

De markt van de bedrijfswagens elektrificeert aan een hoog tempo. Dat betekent extra werk voor fleet managers die de nieuwe ontwikkelingen willen volgen. Luminus heeft de voorbije jaren zelf zijn bedrijfsvloot geëlektrificeerd. An Van Waes, mobility manager bij Luminus, en Elien Ottoy, product manager B2B Energy Solutions, delen graag hun ervaringen en tips.

In de eerste helft van 2024 werden 8% meer elektrische wagens verkocht dan in dezelfde periode in 2023. Ondertussen is bijna één vierde van de nieuw ingeschreven wagens in ons land elektrisch. Het overgrote deel daarvan zijn bedrijfswagens. In veel bedrijven is elektrisch nog de enige optie voor medewerkers met een bedrijfswagen.

Uitdagingen voor fleet managers

An Van Waes heeft aan den lijve ondervonden dat dit voor fleet managers heel wat uitdagingen met zich brengt. “Bij Luminus zijn we al vijf jaar bezig met de elektrificatie van onze vloot. Eind 2024 zal 80% van onze bestuurders elektrisch rijden. Intussen vindt iedereen dat hier de normaalste zaak van de wereld. In alle categorieën hebben we wagens met een rijbereik van minstens 400 kilometer. Niemand die daar nog opmerkingen of bezorgdheden over heeft”.

“Onze medewerkers hebben wel nog vragen als het bijvoorbeeld gaat over de terugbetaling van het thuisladen of het publiek laden en over de installatie van een laadpaal. Vragen zoals “Mag ik overal laden?” en “Wat als mijn pasje niet werkt?”’, krijgen we regelmatig te horen”.

Ontdek de diensten die Luminus aanbiedt op vlak van elektrisch rijden

Ervaring

Bij Luminus mag het elektrisch rijden dan wel helemaal ingeburgerd zijn, bij veel andere bedrijven is er toch nog wel wat argwaan. Welke tips heeft An Van Waes voor hen? De fleet manager heeft ondervonden dat het heel belangrijk is om in te zetten op change management. “In 2019 hebben we de beslissing genomen om naar een CO2-neutrale vloot te gaan. Dat past in het kader van de filosofie van ons bedrijf. We hebben op dat moment ook aangekondigd dat de volledig elektrische wagen vanaf 1 januari 2022 de standaard zou worden en dat er dus geen brandstofwagens meer besteld zouden kunnen worden na 31 december 2021. Als incentive om de collega’s toch aan te zetten om ook in de periode 2019-2021 al te kiezen voor een elektrische wagen, hebben we de budgetten voor de elektrische wagens verhoogd én een laadpaal thuis aangeboden. Het effect van die maatregel was dat onze bestuurders massaal voor een elektrische auto kozen. Daardoor konden we ook zelf eerst grondig testen om vanuit die ervaring onze klanten te helpen”, zegt An Van Waes.

“Nogmaals, change management is heel belangrijk. Laat mensen testen en laat ze ook hun gezin meenemen in die testfase. De bedrijfswagen wordt immers vaak niet alleen door de medewerker zelf gekozen. Eens je met een elektrische wagen gereden hebt, ben je vaak meteen overtuigd. Vergeet ook zeker niet om duidelijk te communiceren over alle aspecten van elektrisch rijden en vertel waarom het zo belangrijk is om over te stappen naar een CO2 neutrale vloot. Ik zou ook adviseren om de constructeurs en de leasing-maatschappij(en) waarmee je samenwerkt te challengen. Er zijn grote prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders”, luidt het.

Terugbetaling thuisladen

“Vandaag betalen wij onze medewerkers voor hun thuislaadsessies terug aan hetzelfde tarief. Het is immers praktisch gezien onmogelijk om voor iedere medewerker na te gaan wat zijn effectieve werkelijke tarief is”, zegt An Van Waes.

“Naar de toekomst toe hoop ik dat de overheid duidelijke richtlijnen geeft. Die moeten fair zijn voor de medewerker, ze mogen geen extra werk opleveren voor de fleet managers en ze moeten ervoor zorgen dat het ook voor de laadpaalbeheerders en de energieleveranciers werkbaar blijft. We brainstormen dan ook intern volop over mogelijke oplossingen hiervoor”.

Car policy

En dan moeten we het natuurlijk ook hebben over de car policy. Die is extra belangrijk voor bedrijven die hun wagenpark elektrificeren. “Je moet weten wat je als bedrijf wil. Is de laadinfrastructuur op kantoor of op je bedrijfssite voldoende? Mogen ook klanten laden bij je bedrijf en maak je een onderscheid tussen traag laden en snel laden, in België en in het buitenland? Welk budget wil je uittrekken om een laadpaal te installeren bij je medewerkers thuis? En wat gebeurt er met de laadpaal als iemand het bedrijf verlaat of verhuist? Wat gebeurt er wanneer iemand zijn laadpas verliest? Hoe ga ik de laadinfrastructuur en de kost van het laden opnemen in het algemeen budget? Kies ik bijvoorbeeld voor een cafetariaplan? Dat zijn allemaal zaken waar je goed over moet nadenken en die je moet opnemen in je car policy zodat er geen discussie mogelijk is”, legt An Van Waes uit.

Operationele leasing

Veel grote bedrijven, waaronder ook Luminus, werken met het systeem van operationele leasing. Dat betekent dat de voertuigen worden beheerd door leasing-bedrijven. Dat is de populairste vorm van financiering voor bedrijfswagens. Wellicht heeft de onzekerheid rond de restwaarde van elektrische auto’s daar iets mee te maken. De lease-maatschappij biedt immers transparantie over de totale eigendomskosten en neemt de risico’s op zich.

“Over die restwaarde heerst wel wat ongerustheid bij de leasing-maatschappijen. Auto’s die nu op de tweedehandsmarkt komen, hebben vaak een kleiner rijbereik dan de nieuwe modellen en zijn bovendien niet veel goedkoper. De laatste weken verschenen in de pers ook al meermaals artikelen over de tegenvallende verkoop van tweedehands EV’s. Dat vertaalt zich natuurlijk in de prijszetting van de leasing-maatschappijen. De restwaarde wordt wellicht laag ingeschat om voldoende buffer te hebben om deze risico’s te beperken”, weet An Van Waes.

Ontzorgen

Vanuit de eigen ervaring denkt Luminus graag mee met fleet managers om hen houvast te bieden in dit kluwen en hen te ontzorgen via on-line oplossingen bij de overschakeling naar elektrisch rijden. Hoe meer elektrische wagens er op onze wegen rijden, hoe specifieker de vragen daarbij worden, merkt Elien Ottoy. “Wat doe je bijvoorbeeld als een medewerker thuis al een laadpaal heeft of als zijn of haar partner ook al elektrisch rijdt? Kan je de laadpas dan zo aanpassen dat er geen nieuwe laadpaal geplaatst hoeft te worden? Ook daar hebben we oplossingen voor”.

Ontdek de diensten die Luminus aanbiedt op vlak van elektrisch rijden

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.