De Vlaamse Waterweg start baggerwerken en slibruiming in IJzerbekken
Na het zomerbouwverlof start De Vlaamse Waterweg N.V. met onderhoudsbaggerwerken en slibruiming in het IJzerbekken. Deze werken, die tot het voorjaar van 2025 zullen duren, omvatten het afvlakken van drempels op de IJzer en het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke evenals het terug op diepte brengen van het Lo-kanaal.
De Vlaamse regering keurde eind 2023 het actieplan Weerbare Westhoek goed, dat verschillende maatregelen omvat om de waterveiligheid in de Westhoek te verhogen en het waterbeheer te verbeteren. Onderdeel hiervan zijn de baggerwerken en slibruimingen die door De Vlaamse Waterweg zijn voorbereid.
De raad van bestuur van De Vlaamse Waterweg heeft de opdracht gegund aan het consortium Ghent Dredging-DEME. De eerste baggerwerken starten na het bouwverlof op verschillende locaties. Ondieptes op de IJzer tussen Roesbrugge en Nieuwpoort worden aangepakt via slibslepen. Daarna volgt een onderzoek naar explosieven of vervuiling, met als doel om de IJzer in 2025 overal terug naar een diepte van minimaal 2,20 meter te brengen.
Het Lo-kanaal, dat de IJzer in Fintele met het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke in Veurne verbindt, wordt ook op diepte gebracht. De vaargeul van 6 meter breed zal na het baggeren over de gehele lengte opnieuw minimaal 2,20 meter diep zijn. De afvoer van het baggerslib gebeurt per schip.
De Taskforce Weerbare Westhoek en lokale besturen hebben onlangs bevestigd dat de voorbereiding en uitvoering van het actieprogramma op schema liggen. Een en ander benadrukt de gezamenlijke inspanning van de Vlaamse en lokale overheden om de waterveiligheid en het beheer in de Westhoek te verbeteren.
DE VLAAMSE WATERWEG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.