Dispogroup vermindert food waste met verdubbelde houdbaarheid

16/09/2024 OM 08:52 - Koen Driessens
Dispogroup1 150924

Nieuwe Disposeal-lijn verpakt onder beschermende atmosfeer

Dispogroup (Borgloon), leverancier van verpakkingsoplossingen voor de voedingsindustrie pakt uit met een totaalconcept van innovatieve toestellen in combinatie met een verpakking die de versheid en houdbaarheid van voedingswaren aanzienlijk verhogen. Met verpakking onder atmosfeer helpt de nieuwe Disposeal-lijn food makers als slagers en supermarkten hun vlees, charcuterie en bereide maaltijden dubbel zo lang aan te bieden. “Waardoor de retailer tot 80 procent minder moet weggooien”, zegt Raf Ketelslegers van Dispogroup. “En we tijd winnen en besparen in arbeidskosten”, getuigt Delhaize-uitbater Dave Cremers.

Sinds enkele weken hebben Dave Cremers en Els Bastings van de AD Delhaize in Maasmechelen drie Tornado’s in gebruik. Dat zijn de kleinste geautomatiseerde verpakkingstoestellen uit de Disposeal-lijn van Dispogroup. Dit zusterbedrijf van het Borgloonse ImPacked, dat sinds 2013 thermovormverpakkingen uit gerecycleerde PET-folie produceert, spitst zich toe op de ontwikkeling van verpakkingsoplossingen in de retail en voedingsindustrie.

Dispogroup ontving voor de uitbouw van een verpakkingslijn voor kleinere food makers een KMO-groeisubsidie van 37.000 euro van VLAIO en een doorbraaklening van LRM, bestemd voor KMO’s die een innovatieve sprong voorwaarts willen nemen, van 250.000 euro. Binnen de groep, die 13 miljoen omzet draait en in België vijftien werknemers telt, maakt de snel groeiende tak Dispogroup (met een omzet van 2,5 miljoen euro) zo’n derde uit.

Dispogroup3 150924
Dispogroup2 150924

Strategisch autonoom

“Verpakken onder beschermende atmosfeer (modified atmosphere packaging of MAP, nvdr.) is niet nieuw”, zegt Raf Ketelslegers van Dispogroup. “We zijn daar al jaren mee bezig voor grote voedingsbedrijven, zoals bijvoorbeeld Lotus. Maar in de supermarkten kregen we steeds te horen dat dergelijke oplossingen voor hen te duur en gebruiksonvriendelijk zijn. Daarom hebben we drie jaar lang kleinere, handzame en betaalbare verpakkingstoestellen ontwikkeld zodat ook de kleinere food maker - de traiteur, de slager, de visboer, de lokale supermarkt, … - zijn food waste kan reduceren”.

Volgens de managing director past de Disposeal-lijn in de markttrend van verduurzamen: “Ook de voedingsindustrie speelt daarin een grote rol. En dan gaat het niet zozeer over de impact van de verpakking. Volgens cijfers van Kim Ragaert van de Vlerick Business School maakt de productie van het voedsel zelf 90 procent van de totale CO2-uitstoot uit, de verpakking slechts 10 procent. Daarom is het zaak de food waste zoveel mogelijk te reduceren, en MAP helpt daarbij”.

“Als je weet dat de wereld in 2050 liefst 10 miljard monden te voeden heeft, dan is duidelijk dat voedselproductie een prioriteit is”, zegt Vlaams minister van Economie Jo Brouns, “en dat het zaak is zo weinig mogelijk voedsel te verspillen. Daarom moet Europa het voortouw blijven nemen in de voedselproductie. De grote uitdaging om strategisch autonoom te zijn geldt niet alleen voor defensie of energie, maar ook voor voedselvoorziening. Met duurzame oplossingen bewijst Vlaanderen daar een koploper in te zijn”.

Dispogroup5 150924
Dispogroup4 150924

Vrije tijd

Voordat de verpakkingsmachine het vlees sealt, blaast de Tornado het beschermend gas in de bakjes. “Dat hoeft de consument niet af te schrikken”, weet Cremers. “Dat gas is een combinatie van stikstof en CO2, gassen die gewoon in de lucht zitten. Wat het vooral doet, is de zuurstof verwijderen. Die is verantwoordelijk voor de oxidatie en het bederf”. De verpakking moet wel vermelden dat het product verpakt is onder atmosfeer.

Een en ander maakt dat de Delhaize-uitbater zijn huisbereide producten dubbel zo lang in de rekken kan laten liggen. “Van plus drie dagen gaan we nu naar zeven dagen. Voor bereide maaltijden is dat zelfs van zeven naar veertien dagen. Dat maakt een enorm verschil. Ook voor ons: we hoeven nu niet elke dag en voortdurend te produceren en te verpakken. Zo besparen we in productie en kunnen onze medewerkers andere taken uitvoeren. We winnen ook tijd. We konden nu zelfs eens een concert meepikken. Dat was vroeger uitgesloten”.

Met de verdubbelde houdbaarheid veroorzaakt de topseal met MAP, vergeleken met de wikkelverpakking van vroeger, dan ook dat er minder snel vlees moet worden weggegooid. “Voorheen zaten we wekelijks toch met gemiddeld zo’n 50 kg vlees die weg moest, en vlees - vooral rundsvlees - is duur …”. Door de inzet van de Dispogroup seal-machines zal de gemiddelde retailer zo’n 80 procent minder vlees moeten weggooien, rekent Dispogroup-managing partner Nick Kwanten uit. “Dat is op jaarbasis bijna 4.500 porties minder derf per retailer”.

As-a-Service

Op die manier komt de retailer snel uit zijn kosten voor de aankoop of de huur van de toestellen. Een Tornado kost algauw 10.000 euro, “maar de retailer kan het toestel ook huren”, zegt Kwanten. “We hebben bij de ontwikkeling van onze seal-machines vooral naar de klant geluisterd. Vandaar dat we een circulair as-a-service business-model ontwikkelden, waarbij de gebruiker enkel betaalt voor het gebruik van de toestellen. Aan zowat 50 euro per week, plus daarbij de verminderde inzet van personeel en minder productie omdat er minder food waste is, is de huur van het toestel snel terugverdiend en win je er zelfs mee”.

“Voordeel van de Disposeal-lijn is dat je een totaalproduct in huis neemt”, zegt Kwanten, “met name de machine mét onze folies én onze eigen thermo-vormverpakkingen, de volledige keten, zonder bij andere leveranciers terecht te moeten. Precies dat maakt de MAP toegankelijk voor de kleine food maker”.

Dispogroup wil zijn netwerk aan seal-machines binnen vijf jaar uitbouwen tot een paar duizend toestellen in eigen land en lonkt al naar het buitenland. “Binnen het jaar hopen we op expansie buiten de Benelux”, stelt Ketelslegers. “Daar is zeker al interesse. We leveren nu al aan Intermarché’s en staan in contact met de hoofdzetel”. De Limburgse ondernemers richten zich in de supermarktsector momenteel voornamelijk tot franchisenemers, “maar zo kom je al snel in de kijker van de hoofdzetels, al blijft het voor ons belangrijk rechtstreeks contact te houden met de lokale retailer”, zegt Kwanten.

Lokale retailer Dave Cremers is alvast heel tevreden over zijn drie toestellen. “Met drie verschillende mallen, zodat we ook nog eens geen tijd verliezen met die telkens te moeten wisselen”. Trots schikt hij de topseal-verpakkingen in het rek, waar de klanten hun keuze maken. Wel jammer voor de voedselbank van Sint-Vincentius, geeft hij toe, waar de Delhaize van Maasmechelen geregeld overschotten aan meegeeft, maar het aantal (diepgevroren) vleesproducten over de houdbaarheidsdatum dat wordt weggeven, zal voortaan wat kleiner zijn.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.