Elektrificatie wagenpark vergt strategische aanpak
De federale overheid stimuleert bedrijven om hun wagenpark te elektrificeren. Heel wat ondernemingen worstelen echter met de praktische implementatie van die migratie. De geboden fiscale steun is nochtans interessant. Temeer omdat die een rendabel totaalplaatje binnen bereik brengt. Luminus vatte de koe bij de horens en ging drie jaar terug van start met de elektrificatie van zijn bedrijfsvloot. De energieleverancier stelt zijn expertise en ervaring op praktische wijze ter beschikking van het bedrijfsleven.
Op het pad van de omschakeling naar e-mobility liggen een aantal obstakels die overwonnen dienen te worden. Zo moet het personeel overtuigd worden van het potentieel van elektrisch rijden en dient ook in de nodige laadinfrastructuur te worden voorzien, zowel op de bedrijfsterreinen als bij de medewerkers thuis.
Bestuurders maken zich vaak zorgen over het rijbereik van hun elektrische bedrijfswagen, maar dat is niet altijd terecht. Afhankelijk van het type wagen tekenen volledige oplaadbeurten vandaag gemiddeld voor een actieradius van 300 à 400 kilometer.
Bestuurders die thuis kunnen opladen weten zich ’s ochtends verzekerd van een volle batterij. Zij die een traject van meer dan 300 kilometer moeten afleggen, plannen best hun reisroute en de bijhorende laadmogelijkheden vooraf.
Ook vanuit financieel oogpunt is de elektrische bedrijfswagen interessant voor een medewerkers omwille van het lage Voordeel Alle Aard.
Voor bedrijven zijn EV’s financieel interessant. Het huidige fiscale en financiële kader zadelt bedrijfswagens met verbrandingsmotor op met hogere kosten omwille van hun CO2-uitstoot en voorziet in fiscale voordelen voor elektrische wagens. “Wie de total cost of ownership (TCO) van een elektrische wagen in kaart brengt (inclusief de fiscale steun en de stijgende energieprijzen) zal merken dat het elk jaar interessanter wordt om naar zero-emission voertuigen over te stappen,” stelt An Van Waes, mobility manager bij Luminus vast.
Grondige analyse en goede planning vereist
Om de bedrijfsvloot te elektrificeren zijn een grondige analyse en een gefaseerde aanpak nodig. Wat zijn de redenen voor een bedrijf om over te schakelen naar elektrische wagens? Financiële of ecologische redenen, of een combinatie van beide?
“Bij Luminus maakt de omschakeling deel uit van een strategische visie op lange termijn die inzet op een CO2-neutrale energietoekomst en binnen een breder mobiliteitsbeleid waarbij de elektrificatie van de bedrijfsvloot één van de drie pijlers is. Daarnaast zet Luminus ook in op het vermijden van verplaatsingen en het stimuleren van het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen. Zo kan iedere werknemer, afhankelijk van zijn noden, op elk moment gebruik maken van een waaier aan duurzame verplaatsingsmiddelen,” aldus Van Waes.
Alvorens over te gaan tot de effectieve bestelling van elektrische wagens en de installatie van laadpalen moeten een aantal zaken bekeken worden: hoe is de vloot samengesteld, wat is het (dagelijkse) verplaatsingsgedrag van de werknemers, welke partners (autoconstructeurs, lease-maatschappijen, laadpaalleveranciers en -installateurs) delen de visie van het bedrijf om de vloot te elektrificeren en zullen zo mee zorgen voor een vlotte overgang naar een elektrische bedrijfsvloot, hoeveel laadpalen kunnen er geplaatst worden, …?
Impact op bedrijfsimago
De omschakeling naar elektrisch rijden heeft niet alleen financieel een impact, een en ander heeft ook invloed op het imago van uw bedrijf. Meer en meer (toekomstige) medewerkers, klanten en andere stakeholders vinden verantwoord en duurzaam ondernemen belangrijk en laten deze elementen in meer of mindere mate doorwegen in hun beslissing om met een bedrijf samen te werken.
Change management
De mobility manager van Luminus geeft ten slotte nog een belangrijk advies: verlies change management zeker niet uit het oog bij de elektrificatie van de bedrijfsvloot.
- Communiceer duidelijk naar de medewerkers waarom (vanuit de strategische visie van het bedrijf) de bedrijfsvloot wordt geëlektrificeerd.
- Luister naar hun vragen, bezorgdheden en noden (range anxiety, wat met vakantie, …) en voorzie in informatie en oplossingen om hierop een antwoord te bieden.
- Laat hen proeven van het rijden met een elektrische wagen door bijvoorbeeld er eentje gedurende een paar dagen te kunnen testen.
- …
Evenmin mag men vergeten de “car policy” van het bedrijf aan te passen zodat duidelijkheid wordt gecreëerd bij de werknemers rond de laadpaal die bij hen thuis wordt geplaatst, de terugbetaling van thuislaadbeurten, de gevolgen en implicaties van een eventueel ontslag en dies meer.
Infrastructuur afstemmen op laadpalen
Wie zijn werknemers gebruik wil laten maken van laadoplossingen op het werk, dient in laadinfrastructuur met voldoende capaciteit te voorzien. Soms zal het dus nodig zijn om nieuwe bekabeling te leggen en extra ruimte te reserveren voor de te plaatsen laadpa(a)l(en). Niet uitgesloten is dat een herinrichting van de bedrijfsparking zich opdringt.
EV: vijf voordelen
Tot slot lijst An Van Waes nog even de voordelen op van de switch naar elektrische bedrijfswagens:
1. Flinke daling van de CO2-uitstoot
Het grootste voordeel en voornaamste argument is dat een elektrische auto geen broeikasgassen uitstoot. Let op, dat wil nog niet zeggen dat zo’n voertuig helemaal geen ecologische voetafdruk heeft. Enerzijds moeten de batterij en de auto zelf worden gemaakt, waardoor het gebruik en de verwerking van hulpbronnen noodzakelijk is, anderzijds moet de auto aan het einde van zijn levensduur ook worden gerecycleerd. Toch is aangetoond dat de eindbalans van een elektrische wagen, die op groene elektriciteit rijdt, meer dan positief is in vergelijking met die van een diesel- of benzinewagen.
2. Minder geluidsvervuiling
Dat is zo’n voordeel waar we meestal niet aan denken, maar het is wel degelijk een echte meerwaarde. Eens u heeft mogen ondervinden hoe leuk het is om met een bijna 100% stille auto te rijden, zal u niets anders meer willen. Deze geluidsvermindering maakt u aandachtiger en rustiger. Bijkomend voordeel is een verbeterde levenskwaliteit van de stadsbewoners mocht de elektrische wagen de norm worden.
3. Meer comfort
Met een elektrische wagen rijden is aangenamer omwille van de afwezigheid van een koppeling, de stille motor, het beter acceleratievermogen (volledig koppel van de wagen onmiddellijk beschikbaar) en het efficiëntere remgedrag. Bovendien zijn de elektrische modellen die onlangs hun intrede deden op de markt meestal toegerust met de modernste technologieën, zoals rijhulpsystemen, automatische noodrem, parkeerassistentie, …
4. Lage onderhoudskosten
Elektrische auto’s hebben heel wat minder onderhoud nodig dan auto’s met een verbrandingsmotor. Ze hebben ook minder onderdelen die regelmatig moeten worden vervangen. Een elektrische motor verslijt bijna niet en de olie dient evenmin regelmatig worden ververst. En dankzij het regeneratieve remsysteem worden de remmen ook minder belast en verslijten ze bijgevolg minder snel.
5. Langere levensduur
Het klopt dat een elektrische auto, momenteel nog, duurder is in aankoop in vergelijking met zijn tegenhangers met verbrandingsmotor. Daartegenover staat dat hij een langere levensduur heeft. Op lange termijn is een elektrische wagen dus voordeliger dan een benzine- of dieselwagen, niet in het minst omdat de brandstof- en onderhoudskosten lager liggen. Vanuit TCO-perspectief (prijs van de auto, elektriciteitskost, fiscale steun, minder onderhoud, langere levensduur, geen CO2-taksen, …) is rijden met een elektrische bedrijfswagen veel interessanter dan met een auto met thermische motor.
LUMINUS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.