Getest door dVO : Kia EV6 Earth 77,4 kWh RWD

04/03/2022 OM 09:10 - Dirk Willemen
Kiaev6a 010322

Klaar voor de omwenteling?

De omslag van verbrandingsmotoren naar elektromobiliteit houdt voor nieuwe of bestaande merken mogelijk kansen in om hun plaatsje in het premium-segment te veroveren. De aangekondigde dood van de verbrandingsmotor betekent immers dat niets meer zal zijn zoals het ooit was en zoiets schept nu eenmaal kansen. Kia lijkt alvast klaar om van die omwenteling gebruik te maken, want de EV6, het eerste echt specifiek voor elektromobiliteit gebouwde model van de Zuid-Koreaanse fabrikant pakt alvast uit met indrukwekkende prestaties. Fleet-Flits ging na in hoeverre ze in de praktijk ook waargemaakt worden en hoe stevig de ambities van Kia richting het premium-segment mogen zijn.

Als je honderd mensen vraagt wat of wie voor hen het boegbeeld van elektrisch rijden is, krijg je vast zowat 90 keer als antwoord “Tesla” of “Elon Musk”. Ere wie ere toekomt, de Amerikaanse constructeur was de eerste die echt heil zag in de toekomst van elektrisch rijden.

Kiaev6b 010322

Achtergrond

Zoveel heil zelfs dat Musk er een eigen merk voor opzette dat zich uitsluitend op het bouwen van auto’s met elektromotor richtte. We zijn intussen meer dan een decennium en tal van al dan niet gecrashte Space X-raketten later en Tesla is nog altijd een naam die er staat in automobielland. Maar net zo goed als de SpaceX-ruimtetuigen en de ambities van Elon Musk richting een trip naar de planeet Mars aangeven dat het hoofd van de Amerikaanse ondernemer al lang niet meer uitsluitend bij elektrisch rijden zit, net zo duidelijk is het intussen dat Tesla niet langer de absolute alleenheerser is als het aankomt op elektromobiliteit. Zo zijn niet alleen de generalisten van het slag Volkswagen, Ford, Volvo en andere Peugeots op de elektrische trein gesprongen, maar tonen ook de premiums als BMW, Audi, Mercedes-Benz, Jaguar en zelfs Porsche grote ambities in de richting van elektrische staaltjes van hoogtechnologie. Een evolutie die uiteraard niet onlogisch is vermits politiek Europa de eindigheid van de verbrandingsmotor zelf ook mee bezegeld heeft.

Tegelijk biedt deze onafwendbare omwenteling in autoland voor een aantal merken en zelfs voor enkele nieuwe spelers ongeziene kansen om hun positie hetzij te verbeteren, hetzij te veroveren. Het zijn vooral de oosterse landen die zich op dit vlak niet onbetuigd laten met de komst van enkele nieuwe Chinese spelers en met vooral de sterke aanvalsdrang vanuit Zuid-Korea, dat hard op weg is om een elektrische wereldmacht te worden. Kia en Hyundai, niet toevallig zustermerken, zetten hierbij in op twee belangrijke begrippen waarmee ze wel eens het verschil zouden kunnen maken: betaalbaarheid en middenklasse-modellen. Bovendien larderen ze dit geheel met een zeer behoorlijke autonomie en opvallende snellaadkwaliteiten. En laat dat nu voorlopig net de Achilleshiel van veel elektrische modellen zijn.

Kia mag overigens niet als volkomen nieuw in elektroland beschouwd worden, want met de e-Niro, waarvan later dit jaar trouwens een nieuwe generatie gelanceerd zal worden, en de e-Soul biedt het merk al langer volledig elektrische uitvoeringen van twee van zijn al bestaande modellen aan. De stap naar een uitsluitend als EV verkrijgbaar model is echter wel nieuw, maar het zijn vooral de karakteristieken van deze nieuwkomer, die voor wenkbrauwengefrons zorgen.

Het scheelt natuurlijk een hele slok op de borrel wanneer je als constructeur zo een auto kan ontwikkelen met een collega die tot hetzelfde moederbedrijf behoort. Kia en Hyundai doen dat trouwens nogal nadrukkelijk, want van ieder model dat de ene in de markt zet, brengt ook de andere een gelijkaardige variant uit, die technisch identiek is. Enkel inzake design gaan de twee merken elk hun eigen weg. Niet eens zo een onverstandige zet, want op die manier kan je telkens consumenten met twee verschillende smaakvoorkeuren charmeren. Geheel in lijn met die strategie staat de Kia EV6 dus inderdaad op hetzelfde E-GMP platform als de Ioniq 5 van Hyundai en beide merken profiteren ook hier van de know-how die ze samen in het verleden al hebben opgebouwd. Beide modellen zien er - alweer geheel in lijn met de traditie - elk op zich best wel bijzonder uit, alleen kiest Hyundai eerder voor een hatchback-look, terwijl Kia voor een wat meer coupé-achtige lijn opteert. Al wordt die indruk dan vooral gewekt door de manier waarop de achterpartij van de EV6 is vorm gegeven. Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen dat de EV6 er wat futuristischer uitziet dan zijn landgenoot van Hyundai.

Kiaev6c 010322

Hoe het ook zij, de Kia EV6 rijdt jou niet onopvallend voorbij wanneer je hem kruist in het verkeer. De Belgische designer Luc Donckerwolke, die eerder al tekende voor onder meer de Audi A4 Avant, de Skoda Fabia en Octavia en de Seat Ibiza, maar ook de stijllijnen uitzette voor de Lamborghini Murcielago, was immers als hoofdontwerper van Hyundai-Kia de hoofdverantwoordelijke voor zowel de Hyundai Ioniq 5 als de Kia EV6. Toch maakt zijn creatie van Kia pas echt indruk wanneer je plaats neemt in het best wel mooi vormgegeven interieur en je hem de sporen geeft, maar daarover later meer.

Kia biedt de EV6 overigens aan met 58 of 74 kWh batterijpakket en dat in vier uitrustingsniveaus: Air, Earth, GT Line en GT, waarbij de Air het instapniveau vormt, dat enkel met achterwielaandrijving verkrijgbaar is. De Air is trouwens ook het enige model dat met een 58 kWh batterijpakket geleverd wordt. De Earth en GT Line zijn beide zowel met achterwielaandrijving als vierwielaandrijving verkrijgbaar, terwijl de GT uitsluitend op de vier wielen is aangedreven. In tegenstelling tot bij auto’s met verbrandingsmotoren beslissen de keuze van het batterijpakket en de aandrijving op twee of vier wielen wel in belangrijke mate over de autonomie waarover je zal beschikken en dus ook over het praktische nut dat je auto je zal bieden. Wie echt voor autonomie wil gaan, opteert dus het best voor de versie met 77,4 kWh batterijpakket en RWD.

Inzake opties houdt Kia het overigens graag simpel bij de EV6. De metaalkleur Yacht Blue is standaard op alle modellen, voor andere metaalkleuren moet bijbetaald worden, net als voor een warmtepomp (standaard op de GT), een open dak en 20” lichtmetalen velgen. Daarnaast heb je als klant de keuze tussen een aantal uitrustingspacks zoals het Drive Assist Pack, het Lounge Pack en het Premium Pack.

Rijgedrag

Kia heeft - en dit in tegenstelling tot de traditie waarover we het hierboven hadden - deze keer wel gekozen voor een eigen technische oplossing, los van de neven van Hyundai. We hebben het dan over de ophanging van de EV6. Zowel de MacPherson-ophanging vooraan als het meerarmige exemplaar achteraan zijn strakker opgehangen, waardoor de auto wegoneffenheden beduidend minder aanvoelt dan de Ioniq 5, waarmee hij vanuit de wieg toch het meest in de weegschaal ligt. Kia heeft dit verschil weten te realiseren door een extra zuiger in de schokdemper te monteren, die de kracht van de uitgaande slag gelijk stelt aan die van de ingaande slag. Daardoor reageert de vering bijzonder strak zolang de weg behoorlijk effen aanvoelt, maar springt ze wel bij wanneer zwaardere oneffenheden om comfortredenen toch best weggefilterd worden.

Het is geen zaligmakende oplossing maar het zorgt er wel voor dat de Kia EV6 zich ondanks zijn stevige eigengewicht van 1,9 ton op korte opeenvolgende oneffenheden toch een pak stabieler gedraagt dan pakweg de Ford Mustang Mach-E, die zich op dat vlak niet van zijn beste kant liet zien. Tegelijk zorgt deze oplossing voor een geruststellend gevoel wanneer je de EV6 vlot door een bocht stuurt aangezien hij, ondanks zijn aanzienlijk gewicht, toch stabiel alle vier wielen netjes in de pas weet te houden.

Kia heeft bij de EV6 bewust gekozen voor een wat sportiever imago, wat de sportieve verwachtingen uiteraard alleen maar voedt. Toch zouden we dit geen echte sportieveling noemen, maar wel een auto waarmee het gewoon prettig rijden is. Ook wanneer je hem de sporen geeft op wat bochtigere wegen. Zijn onmiddellijk voorradige maximale koppel van 350 Nm helpt hem bij het trekken van sprintjes, waarna de 229 pk het vaardig overnemen. Ondanks zijn 1,9 ton totaalgewicht blijft hij zich lichtvoetig gedragen in zowel kortere als langere bochten. Toch verliest hij op geen enkel moment zijn comfortabele inslag, waardoor hij zich ontpopt als een allemansvriend, die nogal wat bestuurders zal weten te bekoren.

Bij een elektrische wagen moeten we uiteraard in het luik rijgedrag ook wat dieper ingaan op de autonomie van de auto. Kia schermt bij deze RWD-uitvoering met 77,4 kWh batterijpakket met een theoretische autonomie van 528 kilometer, maar uit ervaring is inmiddels duidelijk dat dit soort cijfers met meer dan een korreltje zout genomen moet worden. Soms krijgen we de indruk dat constructeurs de autonomie van hun EV- en plug-in modellen enkel meten op trajecten die bergaf en met meewind worden gereden. We moeten echter toegeven dat de Kia EV6 ons op dit vlak positief wist te verrassen. Hij kwam op ons testparcours - dat best wel als veeleisend mag worden bestempeld - uiteraard niet aan die 528 kilometer van de theorie of aan het normverbruik van 16,8 kWh/100 km dat daar tegenover staat, maar met een gemiddeld verbruik van 21,4 kWh/100 km op een dag waarbij het kwik nauwelijks boven de 3°C uitkwam, moet een verbruik van ruim meer dan 400 km met één laadbeurt op een ideale dag mogelijk zijn.

Opladen aan het gewone stopcontact thuis kost ruim 40 uur, zodat een wallbox echt wel een must is, wanneer je de Kia EV6 thuis wil opladen. Driefasig opladen neemt immers zowat 8,5 uur in beslag. Aan een snellader van Ionity, waarvoor Kia als partner voordelige contracten aanbiedt, kan je op minder dan een half uur tot 80% opladen, waardoor kilometervreten met een EV plots weer wat meer mogelijk wordt.

Kiaev6d 010322

Veiligheid

De Kia EV6 kan afhankelijk van zijn uitrustingsniveau toegerust worden met een adaptieve snelheidsregelaar met assistent voor rijvakverandering en file-assistent, een 360°-camera, een assistent voor autonoom parkeren en visuele weergave van objecten. Dat laatste zorgt ervoor dat je van zodra je de richtingaanwijzer activeert in het klokje van de snelheidsmeter of de toerenteller een beeld krijgt dat doorgestuurd wordt door de camera die onder de zijspiegel is bevestigd en het beeld geeft dat langs de kant waarnaar je je richtingaanwijzer aanzet wordt waargenomen. Heel handig en veilig, op voorwaarde dat het niet te hard regent, want op die momenten durft het beeld al eens vertroebeld te worden door opspattend water. Al deze veiligheidssystemen zitten gegroepeerd in het Drive Assist Pack. In het Premium Pack zitten verder ook nog adaptieve dual LED-koplampen en een head-up display. Een klein puntje van kritiek op veiligheidsvlak is het ontbreken van een ruitenwisser achteraan.

Comfort

De EV6 trekt de lijn van zijn modern ogende lijnenspel ook door naar de binnenkant. Het geeft de Zuid-Koreaan een uitstraling die lijkt te kloppen. Het geheel zit goed in elkaar en de coherentie tussen buiten- en binnenkant is van hoog niveau te noemen. Het interieur van de Kia EV6 valt ook opvallend groot uit. Langs de buitenkant zou je het hem niet meteen aangeven, maar de EV6 baadt in interieurruimte en dat zowel voor- als achteraan. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de batterijen van de EV in de kofferruimte zijn ondergebracht en vandaar op geen enkele manier een remmende impact hebben op de interieurruimte. Beenruimte genoeg dus voor vier en zelfs vijf volwassenen. Iets wat we wel eens anders hebben meegemaakt. Ook inzake hoofdruimte verzorgt de EV6 zijn inzittenden, al zorgt de wat duikende achterkant ervoor dat wie groter is dan 1,85 m waarschijnlijk beter niet achteraan plaatsneemt.

Vooraan vallen de sportzetels trouwens ook heel erg in de smaak. Ze zitten gewoon comfortabel en geven een behaaglijk gevoel dat overigens perfect aansluit bij de stilte in het interieur, die dankzij de prima geluidsisolatie, voortreffelijk is. Doe daar ook nog eens de uitstekende materiaalkeuze bovenop en je komt uit bij een geheel dat, zeker gezien de prijs/kwaliteitsverhouding, niet echt hoeft onder te doen voor dat waar de premium-concurrentie mee komt aandraven.

Als we het dan toch over premium en nieuwe standaarden hebben, kunnen we niet voorbij aan het feit dat Kia hier een kans laat liggen om ook Tesla en Ford naar de keel te grijpen. Die pakken immers uit met reusachtige aanraakschermen, terwijl Kia het bij de EV6 houdt bij twee schermen met daarin enerzijds de tellers en anderzijds alles wat met Kia Connect te doen heeft. Een systeem dat ook qua reactiesnelheid en intuïtief karakter beter moet kunnen.

Kiaev6e 010322

Functionaliteit

Met 520 liter kofferruimte scoort de Kia EV6 behoorlijk, zonder echt een hoogvlieger te zijn. Wie echter nood heeft aan meer ruimte, kan door de achterbank neer te klappen beschikken over een vlakke laadvloer met een laadvolume van maar liefst 1.300 liter. Dat onder de koffervloer nog in een extra ruimte voorzien is waar je de laadkabels kwijt kan, vinden we ook een pluspunt. Onze ervaringen met elektrisch en plug-in elektrisch rijden, kregen immers al vaak een knauw door losliggende kabels die van de kofferruimte een zootje maken. Zolang je niets te vervoeren hebt, maakt het met uitzondering van wat geschuifel in de kofferruimte tijdens het bochtenwerk, eigenlijk niet zoveel uit of die kabels al dan niet een mooi opbergplekje krijgen, maar wanneer je wel iets te vervoeren hebt, vloek je wel eens op die kabel(s) in je koffer. En dat ongeacht of ze in een daarvoor voorzien opbergzakje kunnen worden gepropt - wat ook al geen sinecure is - want plaats is nu eenmaal plaats als je veel moet meenemen. Kia doet het hier dus beter, ook al omdat het in de zogenaamde frunk (de laadruimte die onder de “motorkap” plots voorhanden is omdat er - juist - geen motor meer onder die kap zit) eveneens in opslagcapaciteit heeft voorzien. Die is bij de Kia EV6 52 liter groot en kan dus ook met gemak dienst doen als opbergplek voor een laadkabel.

We keren voor het hoofdstuk functionaliteit ook nog even terug naar het interieur, waar de inductielader voor de smartphone bovenop de centrale console zich heel handig toont en er bovendien voor zorgt dat het opbergvak onderaan de middenconsole ook daadwerkelijk volledig als opbergruimte gebruik gemaakt kan worden. Zelfs al was het maar om in deze dagen je mondmasker een veilig onderkomen te geven. Eveneens vermeldenswaard zijn de maar liefst vijf USB-aansluitingen (drie vooraan en twee in de rugleuning van de voorstoelen), al hebben we een beetje moeite met het feit dat de twee USB-poorten in de middentunnel enkel een oplaadfunctie hebben. Wie gebruik wil maken van Android Auto of Apple Car Play moet zijn toevlucht zoeken tot de poort aan de onderkant van het dashboard, maar die heeft dan weer geen aflegvak, wat niet echt handig is.

Kiaev6f 010322

TCO

Met een gemiddeld verbruik van 21,4 kWh/100 km scoort de Kia EV6 iets minder goed dan de Ford Mustang Mach-E, die zich op 20,0 kWh/100 km liet afklokken, maar is hij wel een pak zuiniger dan de Polestar 2 en de Audi e-Tron Sportback 55. Bovendien heb je als bestuurder zelf ook een hand in je verbruik en dan hebben we het niet over de manier waarop je je rechtervoet hanteert. Die rechtervoet speelt uiteraard wel een belangrijke rol in je rijstijl en dus je verbruik, maar met de peddels aan het stuur kan je bij de EV6 ook de regeneratie zelf bijregelen. Wanneer je wil, kan je daar trouwens een dagtaak van maken, want Kia voorziet in maar liefst zes standen die variëren van geen regeneratie tot de zogenaamde one-pedal modus, waarbij de auto afremt zodra je het gaspedaal lost. Daardoor rem je bijvoorbeeld in afdelingen meteen af en ben je dus alle inertiewinst van het bergaf rijden meteen kwijt. Aan de andere kant van het peddelspectrum staat het Auto-programma, waarbij de EV6 zelf regelt wanneer en hoeveel er volgens hem afgeremd moet worden, zodat je optimaal kan genieten van dge inertie bij afdalingen, maar toch nooit tegen één of ander obstakel of een andere weggebruiker opbotst.

Die inertie kan immers een belangrijke rol spelen in de factuur die je verplaatsingen veroorzaken. Daarnaast speelt ook de plek waar je oplaadt een grote rol in diezelfde factuur, want laden bij snelladers heeft een beduidend hoger prijskaartje dan laden bij je thuis of op het bedrijf.

Nu we het toch over facturen hebben, met een instapprijs van 47.990 euro heeft de 77,4 kWh versie een behoorlijk stevig prijskaartje naar Kia-normen, maar gemeten naar de prijzen van elektrische voertuigen uit deze klasse toont de EV6 zich toch één van de betere leerlingen van de elektrische klas. Voor ons testvoertuig moet 50.390 euro inclusief BTW neergeteld worden en wie hem met vierwielaandrijving (maar met minder autonomie) wil, betaalt 53.890 euro. En dat alles uiteraard 100% aftrekbaar!

Fleet-Flits conclusie

Kia heeft met de EV6 een elektrische wagen op de markt gebracht waarmee het Zuid-Koreaanse merk gensters kan slaan. Zijn sterke punten zijn ongetwijfeld zijn gerieflijke binnenruimte, de perfecte combinatie van rijplezier en comfort en het feit dat hij elektrisch rijden biedt voor een prijs die niet echt ver boven die van rijden met een verbrandingsmotor ligt. Daarnaast kan hij onderweg snel geladen worden en biedt hij een autonomie die tot de betere van de markt behoort. Aan de kant van de minpunten moeten we ons beperken tot detailkritiek zoals het gebrek aan Apple Car Play- of Android Auto-aansluitingen met een aflegvak in de buurt of het iets minder moderne infotainment-systeem.

Daarnaast is de Kia EV6 allesbehalve een alledaagse verschijning. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn vermits smaken nu eenmaal verschillen, maar voor wie liever niet voor een doorsnee automobilist wordt aanzien, vormt deze EV6 een prima keuze.

Het coherente geheel van interieur en uiterlijk in combinatie met prima rijkwaliteiten en een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding maakt van de EV6 misschien nog niet het ideale wapen om de omwenteling in te zetten, maar zeker wel een prima instrument om als constructeur een stap hogerop te zetten.

Concurrenten voor de Kia EV6 Earth 77,4 kWh RWD

Hyundai Ioniq 5

Het kan haast niet anders of deze Hyundai Ioniq 5 moet uitgespeeld worden tegen zijn neef van Kia. Net als zijn neef heeft hij van rijgedrag, interieurruimte en laadkwaliteiten zijn sterkhouders gemaakt. De Ioniq 5 toont zich meer pragmatisch, biedt daardoor ook net nog ietsje meer functionaliteit, maar mist de branie van de EV6. Daar staat echter tegenover dat de Ioniq 5 op zijn manier ook best een opvallend uiterlijk heeft, dat het hoofd van menig voorbijganger zal doen draaien richting die nieuwe Hyundai zonder geluid.

Volkswagen ID.4

Volkswagen gaat met de ID.4 vol de concurrentiestrijd met de Zuid-Koreanen aan. Beide modellen zijn bijzonder aan elkaar gewaagd als het op de prijs aankomt en ook qua rijbereik dingen ze met zowat dezelfde cijfers om de hand van potentiële kopers. Het merk uit Wolfsburg biedt echter wat meer keuze inzake vermogen, want de ID.4 varieert tussen 174, 204 en 299 pk. Inzake binnen- en kofferruimte houdt de ID.4 trouwens ook gelijke tred met de Kia.

Ford Mustang Mach-E

De Ford Mustang Mach-E pakt uit met een aantrekkelijke prijs, interessante verbruikscijfers, veel binnenruimte en rijkwaliteiten die als behoorlijk goed mogen worden omschreven. Bovendien heeft hij één belangrijke extra troef die vooral autoliefhebbers met oog voor historie zal charmeren: hij geeft een aantal gesmaakte knipogen in de richting van de oer-Mustang, die zelfs na 56 jaar geen enkele rechtgeaarde autofan koud laat.

Technische fiche Kia EV6 Earth 77,4 kWh RWD

Motor: Elektromotor met 77,4 kWh batterij

Max. vermogen: 168 kW/ 229 pk

Max. koppel: 350 Nm

Aandrijving: achterwielaandrijving, enkelvoudige reductiebak

Gem. verbruik gemengde cyclus: 21,4 kWh/100 km

Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 21,10 kWh/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 24,0 kWh/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 19,6 kWh/100 km

Vermogen standaard geïntegreerde lader: 11 kW

Maximaal laadvermogen gelijkstroom: 233 kW

Laadtijd gewoon stopcontact (2,3 kW): 40 uur

Laadtijd wallbox (11 kW): 8,5 uur

Laadtijd DC-snellader (150 kW): 80% in 17 minuten

Inhoud kofferruimte: 52 (frunk) + 520 liter

Fabrieksgarantie: 7 jaar (of 150.000 km op batterij en motor)

Acceleratie 0-100 km/u: 7,3 sec.

Topsnelheid: 188 km/u

CO2-uitstoot: 0 g/km

Fiscale aftrekbaarheid: 100 %

Voordeel van alle aard testvoertuig 1.727,66 euro per jaar

143,97 euro per maand

BIV (Vlaanderen): 0 euro

Verkeersbelasting (Vlaanderen) : 0 euro

Catalogusprijs BTW excl. Kia EV6 Earth 77,4 kWh RWD: 41.645 euro

Fleet-Flits digest

De Fleet Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

Onze test gebeurt doorgaans op een vast testparcours, dat echter af en toe te lijden heeft onder de groeipijnen van het autorijden van morgen. Waar tankstations voor benzine en diesel staan, staat immers niet noodzakelijk ook een laadpaal voor elektrische voertuigen. En wanneer men vanuit praktisch oogpunt dan ook nog eens op zoek moet naar een snellaadpunt, wordt pas echt duidelijk dat men vandaag nog op zoek moet naar de spreekwoordelijke speld in de al even spreekwoordelijke hooiberg. De komst van supersnelle laadpalen zoals die van Ionity biedt voor premiummodellen overigens nieuwe mogelijkheden om wat het testparcours nauwer aan te leunen bij het gebruikelijke traject dat we voor benzine-, diesel- en hybridemodellen gebruiken, waardoor dit testtraject 436 km lang is. Met dit soort auto’s laden we ook niet langer twee keer op dezelfde plek op, maar bij twee stations die quasi ideaal geplaatst zijn voor de Fleet Flits test. Daardoor laden we voortaan na autosnelweggedeelte tegen 120 km/u, na 113 km, in Bierset en volgen we ons gebruikelijke parcours met uitzondering van één korte afsnijding. Tot slot rijden we ook niet meer tot in Eupen, maar sturen we onze testwagen richting Herve voor een tweede broodnodige elektriciteitsinjectie na het Ardennengedeelte van 213 km, waarna het 110 km lange autosnelweggedeelte tegen 110 km volgt.

Rijgedrag: 8,75/10

Veiligheid: 8,22/10

Comfort: 8,15/10

Functionaliteit: 7,42/10

TCO: 7,98/10

Fleet Flits Score: 8,10/10

Afgewogen

+ Veelzijdige ophanging

+ Interieurruimte

+ Opvallend uiterlijk

- Infotainment laat kans liggen

- Ongelukkige plaatsing sommige USB-poorten

- Geen ruitenwisser achteraan

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.