Goede voorbereiding cruciaal bij bedrijfsoverdracht
Familiebedrijven vormen het hart van de Belgische economie. Het zijn ondernemingen die vaak overgedragen worden van generatie op generatie. Veel bedrijfsleiders die de pensioenleeftijd naderen denken na over de toekomst van hun zaak. En dat is een delicate kwestie met zowel emotionele als zakelijke uitdagingen. Een goed voorbereid overdrachtsplan is dan ook essentieel voor een succesvolle bedrijfsoverdracht. dVO- de Vlaamse Ondernemer praat er over met Solange Saghbini, estate & tax planner bij Nagelmackers.
Wat zijn de grootste uitdagingen bij een bedrijfsoverdracht?
“Een zaakvoerder moet bij een bedrijfsoverdracht persoonlijke, familiale en zakelijke belangen verenigen. Het is essentieel om na te denken wat het doel is van die overdracht. Moet het bedrijf binnen de familie blijven of is een externe verkoop een betere optie? Is de familie klaar om de fakkel over te nemen? Is het bedrijf er klaar voor? Daarnaast moet een zaakvoerder nadenken over hoe deze beslissing invloed zal hebben op het vermogen en de toekomstige nalatenschap. De juiste keuzes maken is niet alleen belangrijk voor de toekomst van het bedrijf, maar ook voor de persoonlijke en financiële toekomst van de ondernemer”, stelt Solange Saghbini.
Hoe kan een ondernemer zich voorbereiden op een bedrijfsoverdracht?
“De overdracht van een bedrijf is vaak een emotioneel proces. Veel ondernemers worstelen met de vraag hoe zij hun levenswerk in goede handen kunnen achterlaten. Het is belangrijk dat iedereen (zowel de ondernemer, maar ook de familie) zich daarop kan voorbereiden en dat er ook ruimte is voor een open dialoog over de toekomst van het bedrijf”, legt Saghbini uit.
“Bij een goede voorbereiding moet u als zaakvoerder niet alleen nadenken over wie het bedrijf zal overnemen, maar ook over hoe u het bedrijf interessanter kan maken voor de overdracht. Begin bijvoorbeeld met de financiële gezondheid van het bedrijf te optimaliseren. Denk daarbij aan het wegwerken van overtollige cash binnen de vennootschap, het vereffenen van rekeningen-courant, vastgoed als hinderpaal en activa die geen bijdrage leveren aan het economische belang van de onderneming”.
Waar moeten ondernemers op letten bij de verkoop van hun bedrijf?
“Bij de verkoop van uw bedrijf aan derden is het belangrijk om een grondige waardering van uw bedrijf te laten uitvoeren en de juridische en fiscale implicaties te begrijpen. Verder moet een zaakvoerder rekening houden met de impact op het personeel en de bedrijfsvoering. Zorg voor duidelijke communicatie en maak afspraken om een soepele overgang te waarborgen en het vertrouwen van werknemers en cliënten te behouden”.
Wat zijn de voordelen van het schenken van uw bedrijf aan uw kinderen?
Het overdragen van een familiebedrijf aan uw kinderen staat u toe om de familiewaarden en -tradities te behouden en kan ook fiscaal voordelig zijn. De Belgische wetgeving biedt gunstige belastingregimes voor het schenken van aandelen aan familieleden, mits u aan bepaalde voorwaarden voldoet. Vergeet ook niet om het evenwicht te bewaren tussen uw kinderen wanneer slechts één kind het bedrijf wil of kan overnemen.
- U hebt één kind
Wanneer u slechts één kind heeft met de intentie om het bedrijf over te nemen, is het relatief eenvoudig. U kan de aandelen van het familiebedrijf schenken aan uw kind tegen een vast standaardtarief van 3 of 3,3% (ongeacht de waarde van de aandelen), of onder bepaalde voorwaarden zelfs tegen 0%. Uw kind kan ook een bepaalde prijs betalen voor de overname.
- U hebt meer dan één kind
Heeft u echter twee of meer kinderen en slechts één kind wil het familiebedrijf overnemen, dan mag u de gelijkberechting naar uw overige kinderen niet vergeten. U kan bijvoorbeeld een schenking doen van een roerend of onroerend goed van gelijkaardige waarde.
Wat gebeurt er na de bedrijfsoverdracht?
“De overdracht van uw bedrijf kan een aanzienlijke meerwaarde opleveren die mogelijk belastingvrij is. Fiscale voordelen mogen echter niet de enige motivatie zijn. Daarnaast moet er nagedacht worden hoe dit vermogen kan behouden worden én groeien”, zegt Solange Saghbini.
Na de bedrijfsoverdracht is het belangrijk om uw persoonlijke vermogen in kaart te brengen en te structureren. Dat omvat zowel uw roerend als onroerend vermogen, maar ook eventuele schulden en kredieten. Ook wordt er gekeken welke goederen van u alleen zijn of gemeenschappelijk met uw partner.
“De oorsprong van de bedrijfsfondsen is cruciaal. Bij een huwelijk is het belangrijk te weten van wie de bedrijfsaandelen zijn, afhankelijk van uw huwelijksstelsel en hoe u de aandelen hebt verkregen (zelf of via een erfenis of schenking) en de oorsprong van de gelden waarmee u op de aandelen heeft ingetekend. Eens de juridische aard van de aandelen gekend is worden uw erfgenamen en hun erfdeel bepaald en wordt een schatting van de te betalen successierechten gemaakt. Bij Nagelmackers ontvangt u een vermogensscan. Dat is een rapport dat samen met u besproken wordt en dat u een beter inzicht biedt op uw vermogen, wat dan weer voor een optimaal beheer en een betere structuur zorgt”, besluit Solange Saghbini, estate & tax planner bij Nagelmackers.
Conclusie: het is essentieel om voldoende aandacht te besteden aan de verkoop of overdracht van uw bedrijf, maar denk ook aan uw financiële toekomst en vermogensplanning. Onderschat de emotionele impact niet. Zorg voor een goede voorbereiding en laat u ook na de verkoop van uw onderneming uitgebreid begeleiden om uw vermogen zo goed mogelijk te structureren en te beheren.
BANK NAGELMACKERS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.