“Green wave” is eerste elektrisch aangedreven urban boat voor stadsdistributie in Gent

31/08/2021 OM 12:30 - Luc Willemijns
Greenwave0 jul2021

Voor het eerst wordt in Vlaanderen een klein elektrisch binnenvaartschip ingezet voor stads- distributie. Het elektrische schip is ontstaan uit een samenwerking met diverse partners rond het Inland Waterway Transport Solutions for Smaller Waterways - Project (IWTS 2.0), een Interreg-project in de Noordzeeregio. De Groote-Houtboerke N.V. en Tesco B.V. bouwden het compacte schip van 14,95 meter lang en 4 meter breed volgens de laatste milieunormen. De “Green Wave” heeft een capaciteit van 20 ton en is ontwikkeld om allerlei soorten ladingen te vervoeren over kleine waterwegen tot in de binnenstad.

De eerste elektrisch aangedreven urban boat voor stedelijke distributie werd ontwikkeld dankzij nauwe samenwerking tussen Tesco en De Groote-Houtboerke. Na enkele maanden van testen werden met succes een aantal proefvaarten met bakstenen, zand en pleisterkalk in de Gentse binnenstad georganiseerd. Samen met de stad Gent en De Vlaamse Waterweg N.V. zal Urban Waterway Logistics, waar De Groote-Houtboerke lid van is, verder inzetten op het in kaart brengen van de laad- en losinfrastructuur in Gent en zal gekeken worden welke laad- en lossystemen kunnen gebruikt worden. De urban boat zal ook de komende jaren nog aan tal van proefprojecten deelnemen om de stedelijke distributie van bouwmaterialen te realiseren.

Binnenvaart kan een belangrijke rol spelen om de mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid van een stad te verbeteren. Met innovatieve concepten zoals Green Wave wordt via (kleine) waterwegen zelfs belevering tot in de binnenstad mogelijk.

De Vlaamse Waterweg zet sterk in op innovatie op en rond zijn waterwegen. Met nieuwe vaarconcepten wil de waterwegbeheerder steeds meer waterwegen inzetbaar maken voor goederenvervoer. Tegelijk stimuleert men bedrijven om de binnenvaart te gebruiken voor goederenvervoer. Men werkt daarvoor samen met partners uit binnen- en buitenland, zoals onder andere met de POM Oost-Vlaanderen in het IWTS 2.0-project.

Greenwave1 jul2021

Binnen dit project wordt onderzocht hoe bedrijven geholpen kunnen worden om een verschuiving van hun goederenstromen richting waterweg te organiseren. Zo werd recent een GIS-studie afgerond die industrieterreinen in kaart brengt die langs een bevaarbare waterweg liggen en voor ontsluiting in aanmerking komen. Ook bestaande openbare kades werden geïnventariseerd. Met de verkregen informatie kan De Vlaamse Waterweg zijn beleid rond kaaimuren en bedrijventerreinen verder optimaliseren. De POM Oost-Vlaanderen brengt de behoeften en knelpunten met betrekking tot de realisatie van een modal shift naar binnenvaart in kaart en ontwikkelt en test een aantal overslagmogelijkheden. Zo wil de waterwegbeheerder steeds meer bedrijven op het water krijgen.

Het Green Wave-project komt voort uit een verregaande samenwerking van verschillende partners. Maar er wordt ook samengewerkt met andere sectoren. Zo werkt De Groote-Houtboerke nauw samen met het consortium van Urban Waterway Logistics. Hierin zetelen verschillende handelaren en producenten van bouwmaterialen en andere partners. Het gaat onder andere over Gedimat De Groote-Houtboerke, Bouwpunt OVB, Gedimat Van Vlaenderen, Wienerberger, Ebema, Saint Gobain, Isover, Tesco, BLL, Van Wingen en Zero Emission Solutions. Samen onderzoeken ze manieren om in Gent en in andere steden een duurzame stedelijke logistieke flow te ontwikkelen en een optimale belading van de vaartuigen te realiseren.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.