Is uw bedrijf klaar om de wereldmarkt op te gaan? (1)

18/09/2023 OM 10:00 - Tim Willemyns
Dhl1 150923

Het internationaal vermarkten van uw product is de meest efficiënte weg om meer klanten te winnen. Voor de meeste KMO’s is het zich op de wereldmarkt begeven een eenvoudige keuze. Niettemin dienen er verschillende cruciale factoren in acht genomen en taken volbracht alvorens deze reis aan te vatten. Onderstaand gaan we hierop iets dieper in.

Bereid je voor op de wereldwijde handelsvoorwaarden

Ondanks veelvuldige recente uitdagingen groeit de wereldhandel nog steeds. Uit onderzoek blijkt dat het wereldwijde goederenverkeer vorig jaar 10% hoger lag dan voor de pandemie. Uit de cijfers blijkt overigens dat in de toekomst dat verkeer nog zal toenemen.

Hoewel de algemene trend stijgend blijft, verwacht men niettemin dat de wereldhandel in het komende decennium zal afzwakken. Zo stelt het World Economic Forum een groei van amper 2,3% in het vooruitzicht tot 2031 terwijl het Global Trade Model van Boston Consulting Group een BNP-groei van 2,5% voorop stelt. De vertraging in de groei is het gevolg van de eerder aangehaalde uitdagingen: de pandemie, oorlog en protectionisme met bovenop de alsmaar toenemende spanningen tussen China en de VS enerzijds en China en de Europese Unie anderzijds.

Alvorens je op de wereldwijde markt te wagen doe je er best aan rekening te houden met de vertraging van de economische groei in de lange termijn-voorspellingen. Bovendien bestaat de kans dat handelsspanningen opduiken die je supply chains verstoren waaraan je waarschijnlijk niet eerder had gedacht. Denk daarom op voorhand na over de mogelijke oplossingen van potentiële problemen. Heb je bijvoorbeeld, indien nodig, andere leveranciers ter beschikking? Heb je een voorraad materialen achter de hand om mogelijke risico’s te ondervangen? Dit zijn slechts enkele voorbeelden over hoe je voor te bereiden opdat je nieuwe overzeese klanten niet in de kou blijven staan.

Dhl2 150923

Stel prioriteiten

Wat is de drijvende kracht achter je ambitie om wereldwijd te gaan? Is het het verlangen om je reputatie op te schroeven of worden je plannen gevoed door een hang naar kostenverlaging? Wat ook de reden moge zijn, het antwoord op deze vraag zal je helpen om beslissingen te treffen ten voordele van je bedrijf en alle bijhorende zaken en medewerkers.

Doe onderzoek naar je potentiële markten

1. Culturele verschillen en klantenvoorkeuren

Culturele verschillen en klantenvoorkeuren kunnen betekenen dat je je marketing, producten en leveringsopties moet aanpassen.

2. Wet- en regelgeving

Van HR-wetten tot milieuregelgeving, het wetgevend kader kan de wijze waarop je zaken doet, beïnvloeden. Bovendien kunnen die altijd worden aangepast. Opnieuw is het mogelijk dat je je producten aan de lokale regelgeving moet aanpassen.

3. Concurrentie

Net zoals bij het lanceren van een product op je thuismarkt, moet je onderzoek verrichten naar de concurrentie. Hoe en waarom bleek deze of gene speler succesvol? Werk vervolgens je strategie uit om met succes de strijd aan te gaan. En denk erom: als je je op een buitenlandse markt begeeft, neem je het op tegen gevestigde spelers. Zo zal je, alvast in het begin, in het nadeel zijn.

4. Kosten

Kosten kunnen wereldwijd heel erg verschillen en soms voor nare verrassingen zorgen. Doe dus heel grondig onderzoek naar de kosten alvorens je je expansiebudget opmaakt.

5. Marketing

De efficiëntie van de verschillende marketing-kanalen kan van land tot land verschillen vertonen. Heb hier dan ook aandacht voor alvorens je je marketing-strategie ontwikkelt. Een duidelijke fout zou erin kunnen bestaan dat je in een bepaald land teveel spendeert aan digitale marketing terwijl de Internet- en mobiele communicatie-penetratie er aan de lage kant is.

In een volgende bijdrage besteden we in het kader van je internationalisatiestrategie aandacht aan de supply chain, het distributienetwerk en de houding van de klanten ten overstaan van leveringen en terugzendingen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met DHL Express Belgium)

Meer info

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.