Kipco Damaco breidt uit naar Noord-Amerika
De groei van het West-Vlaamse bedrijf Kipco Damaco (Oostrozebeke) zit in de lift. Er komt een twaalfde verkoopskantoor, ditmaal voor het eerst in Noord-Amerika. De Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse markten worden verder uitgediept. Daarnaast is de focus op innovatie groot: de vleesverwerker werkt al sinds 2016 via een dochteronderneming met een techniek om proteïnen uit kippenveren te halen die dienen voor aquacultuur en dierenvoeding. Dat bedrijf heeft intussen ook een patent op het productieproces van een biostimulant, een natuurlijke meststof. Kipco Damaco zelf heeft net de “Leeuw van de Export 2022” in de categorie meer dan 50 werknemers gewonnen.
Kipco Damaco begon bijna 60 jaar geleden met de productie van kippenseparatorvlees op de site in Oostrozebeke waar vandaag nog steeds het hoofdkantoor en één van die vier productiesites gelegen zijn. Het bedrijf produceert halffabrikaten dienstig voor de productie van kookworst en verschillende frituur-snacks en verhandelt daarnaast diepvriesgroenten, -vlees, -vis en -frieten voor de retail en het foodservice-segment.
De familiale KMO is al decennialang een echt exportbedrijf. Anno 2022 telt het bedrijf elf verkoopskantoren, onder meer in Singapore, Brazilië, India, China en Vietnam. Vorig jaar kwam 83% van de omzet uit de export, waarvan een groot deel uit niet-EU-markten, en boekte het bijna 1 miljoen euro netto-winst. Met 56 FTE’s klokte Kipco Damaco in 2021 af op een omzet van net geen honderd miljoen euro.
Durven, doen en doorgaan
Durven, doen en doorgaan - dat is het motto van Bruno en Iris Vandaele, broer en zus en eigenaars van het bedrijf en van Paul Larmuseau en Philip Eeckman, respectievelijk ceo en cfo. De voorbije vijf jaar groeide Kipco Damaco sterk en daarom is de tijd nu rijp om ook in Noord-Amerika een verkoopskantoor te openen.
“We kijken ernaar uit om effectief van start te kunnen gaan in Noord-Amerika. Zodra het kantoor er is, zal ook daar de puzzel in elkaar vallen en kunnen we met lokale klanten bekijken hoe we ons aanbod kunnen afstemmen op hun behoeften”, stelt Paul Larmuseau.
Verder wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding op de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse markt. “Het is niet evident om in bepaalde landen de juiste documenten en licenties bij elkaar te krijgen’, valt Iris Vandaele bij. “Dat vertraagt de export soms, maar we geven niet op. We zijn doorzetters in dit familiebedrijf en die mentaliteit is de voedingsbodem waar we op kunnen bouwen”, luidt het.
Ook tijdens de Covid-pandemie zette de groei zich door. In 2020 opende Kipco Damaco in Hongkong en Polen zijn tiende en elfde verkoopskantoor. Daarnaast kwamen er middelen en tijd vrij die anders naar (internationale) beurzen zouden gaan die het management in digitale marketing investeerde. Een toelage van Flanders Investment & Trade zorgde mee voor de realisatie van productvideo’s die via alle kanalen verspreid zullen worden. Een intensief LinkedIn-traject ondersteunde het vergroten van het internationale netwerk.
Innovatie werkt
Voor circulaire economie onder de aandacht kwam had Kipco Damaco dit al hoog op de prioriteitenlijst staan. De nevenstromen van de pluimveeproductie gaan niet verloren: in het dochterbedrijf Empro Europe N.V. (Dendermonde) worden kippenveren verwerkt waaruit de keratine en proteïnen worden getrokken. Dat verenmeel is een functionele bouwsteen in aquacultuur en vee- en huisdierenvoeding en wordt ook wereldwijd geëxporteerd.
Aphasol is een tweede erg innovatief product dat ontwikkeld werd in samenwerking met de Universiteit Gent. De biostimulant bestaat uit 100% natuurlijke eiwitten en wordt geproduceerd door middel van een intussen gepatenteerd hydrolyseproces waarin geen chemicaliën worden gebruikt.
“Onze vertegenwoordigers zijn aanwezig op de testvelden bij het oogsten van de groenten waarbij Aphasol is gebruikt”, legt Iris Vandaele uit. “We willen weten hoeveel impact de aminozuurbiostimulanten hebben. Hoeveel groter zijn de groenten? Wat zijn de concrete resultaten? Het is een groeiproces dat we doorlopen met vallen en opstaan, maar ook hier gaan we door tot we ons doel bereiken. We zijn erg dichtbij nu”.
Prijsstijging door energiecrisis
De energiecrisis zal ook bij Kipco Damaco resulteren in een hogere verkoopsprijs. “We werken met diepvriesproducten. Dat vraagt natuurlijk veel energie om alles diepgevroren te houden. De hoge kosten zullen waarschijnlijk een prijsstijging van 8% tot 10% tot gevolg hebben”, kondigt Paul Larmuseau aan.
Toch heeft het bedrijf ook hier reeds een streepje voor. Al jaren wordt de warmte van de productie op de site in Oostrozebeke gerecupereerd en gebruikt om het water voor de verwarming van de gebouwen te verwarmen. Vorig jaar werd er bovendien fors geïnvesteerd in zonnepanelen. Hoedanook, Kipco Damaco is klaar voor de toekomst.
KIPCO-DAMACO N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.