KMO en social profit nieuwe groeimarkt voor SBB

21/10/2024 OM 08:00 - Dirk Diels
Sbb 151014

Verdere verdichting netwerk in de steigers

SBB Accountants & Adviseurs, met hoofdzetel in Leuven, heeft een lange traditie in de begeleiding van Vlaamse ondernemers. Vanuit een sterke basis in de traditionele accountancy is het bedrijf geëvolueerd naar een full-service partner die bedrijven ondersteunt op meerdere vlakken van hun bedrijfsvoering.

SBB Accountants & Adviseurs blijft één van de sterkste spelers in de Vlaamse accountancy- en adviesmarkt, met een duidelijke strategie om zich te onderscheiden in een dynamische sector. Ceo Raf Dom: “De historische markt van land- en tuinbouwbedrijven blijft heel belangrijk, maar KMO’s en social profit-organisaties zijn onze nieuwe groeimarkten. Die maken nu twee derden uit van onze 23.000 klanten. Bouwbedrijven, management-vennootschappen en medische beroepen vinden steeds meer de weg naar de diensten van SBB”.

Die groei staat niet los van de bedrijfsstrategie om de dienstverlening te diversifiëren en het bedrijf steviger te verankeren in Vlaanderen. Raf Dom: “We tellen nu ongeveer 27 kantoren verspreid over heel Vlaanderen en openen in de nabije toekomst nog kantoren om dichter bij de markt te zitten”.

Brede dienstverlening

De grootste groei realiseert SBB door zijn dienstverlening te diversifiëren en aanzienlijk uit te breiden. “Als ervaren partner ondersteunt SBB ondernemers met diepgaande kennis op het gebied van accountancy, financieel strategisch advies, fiscaliteit, recht, M&A, vermogensplanning en bedrijfsadvies. Al deze diensten hebben we in de groep zelf uitgebouwd”, zo nog de ceo.

Recente overnames zoals Ameleo (voorheen: Transitie Partners), RVO Finance en Fiscalon passen in die strategie. "De problemen die groeibedrijven tegenkomen zijn vaak structureel. Door onze expertise op dit vlak uit te breiden, bieden we een geïntegreerde oplossing die verder gaat dan de boekhouden en financiën”, aldus onze gesprekspartner. Raf Dom ziet verdere overnames als essentieel om niet alleen te groeien, maar ook om continu toegevoegde waarde te bieden aan de 23.000 klanten van het bedrijf.

SBB wil zich op dat vlak uniek onderscheiden door een persoonlijke aanpak. “De kern van ons concurrentievoordeel ligt in de human touch. Onze accounts moeten de bedrijven door en door kennen. Persoonlijk én ook als vertrouwenspersoon. Onze medewerkers vertrekken vanuit de noden en behoeften van bedrijven en zorgen mee voor oplossingen die de bedrijven nodig hebben”, klinkt het.

Digitaal en duurzaam

SBB werkt met strategische plannen voor vijf jaar. Het volgende plan 2025-2030 is in volle voorbereiding. Raf Dom licht al een tipje van de sluiter: “We gaan nog steviger inzetten op technologie om de bureaucratie die gepaard gaat met ondernemen fors te vereenvoudigen en efficiënter te maken met minder doorlooptijden. De toepassing van artificiële intelligentie wordt de nieuwe topprioriteit om bijvoorbeeld boekhoudprocessen te optimaliseren en bedrijven proactief advies te geven. Ook duurzaam ondernemen bepaalt in toenemende mate of een bedrijf concurrentieel is en kan groeien. Op dat vlak bieden we ondersteuning aan bedrijven in onder meer de verplichte duurzaamheidsrapportages”.

Talent voor SBB

Raf Dom erkent dat het vinden van het juiste talent één van de grootste uitdagingen is in de huidige markt, vooral in een sector waar digitale vaardigheden steeds belangrijker worden. "Onze focus ligt niet enkel op accountancy, maar ook op technologie en organisatie-ontwikkeling. We zoeken een breed profiel aan professionals die een stap verder willen gaan dan cijfers alleen,” klinkt het. SBB telt zeshonderd medewerkers en zal dit jaar ongeveer zeventig nieuwe vacatures hebben ingevuld.

Om dit talent aan te trekken, investeert SBB sterk in “employer branding” en biedt het flexibele werkmodellen, work/life balance, hybride werken en doorgroeikansen aan. De opleidingsprogramma’s, goed voor meer dan 30.000 uren per jaar, helpen medewerkers voortdurend bij te scholen in de laatste technologische en juridische ontwikkelingen. “Dat maakt SBB aantrekkelijk voor jonge professionals. Bovendien wordt er ingezet op de versterking van de bedrijfscultuur, waarin professioneel handelen en collegialiteit een centrale plaats innemen”, wordt daaraan toegevoegd.

Toeverlaat doorheen hele levenscyclus bedrijfsklant

SBB is uitgegroeid tot een integraal adviseur voor Vlaamse bedrijven. De nieuwe strategische koers, waarin externe overnames, digitale innovatie en klantgerichte oplossingen centraal staan, positioneert SBB als een leider in de sector.. "We willen net onder de Big Four dé partner zijn die ondernemers van begin tot eind ondersteunt, of het nu gaat om fiscale vraagstukken, juridische uitdagingen of interne groeipijnen. SBB combineert de kracht van data en technologie met de warmte van een persoonlijke relatie Het gaat niet meer alleen om cijfers, we zijn er om de ondernemers te helpen navigeren door alle fasen van hun bedrijfsleven," besluit Dom.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.