Laat diversiteit op je werkvloer werken
Als bedrijf wil je een ruime markt om je producten of diensten te leveren. Het liefste vind je klanten uit alle lagen van de maatschappij. Met een diverse werkvloer sta je korter bij je verschillende doelgroepen en heb je de know-how in huis om uiteenlopende opportuniteiten te benutten. Het verhoogt je kansen op succes. 3 tips om diversiteit op je werkvloer te laten werken:
- werk top-down, bottom-up en left-right
Het is een bijzonder goede zaak als het management en de HR-afdeling verkondigen dat ze willen inzetten op diversiteit in de organisatie. In vele gevallen zullen ze daarbij ruiterlijk toegeven dat ze zich ervan bewust zijn dat er nog veel werk op de plank ligt. Ze zijn overtuigd dat een werkvloer waar mensen met uiteenlopende achtergrond aanwezig zijn, een meerwaarde kan betekenen voor het bedrijf en willen iedereen daar ook bewust van maken. Het verkondigen van goede intenties is meestal niet voldoende om een mix van talent kansen te bieden in een bedrijf. Die aandacht en ruimte in het denken, slaagt pas als het een onderdeel van je bedrijfscultuur wordt. Het uitgesproken management-standpunt zal ongetwijfeld leiden tot het naleven van een reeks basisregels. Maar het is geen garantie op een commitment tot het bieden van kansen in alle geledingen van je bedrijf.
Welkom
Mensen gaan pas echt aan de slag als ze de meerwaarde van diversiteit ook echt ondervinden en merken dat het een onderdeel is geworden van je bedrijfscultuur. Je kunt die meerwaarde uiteraard creëren door er als management een permanent aandachtspunt van te maken. Maar je succes groeit pas als er ook aandacht voor is in de ervaringen van al je medewerkers en je klanten. Om dat succes zichtbaar te maken zul je zowel top-down, bottom-up als in de breedte van je bedrijf mensen met verschillende achtergronden en klantenbeleving het gevoel moeten geven dat ze welkom zijn.
- mis geen open doelkans
Je kunt diversiteit van je werkvloer op uiteenlopende manier invullen. Het is een goede zaak om die vanuit de meer klassieke benadering in te vullen en te zorgen dat je verschillende leeftijden, geslachten, culturen, achtergronden of sexuele geaardheid in huis hebt. Die smeltkroes aan mensen zorgt ongetwijfeld voor een goede dynamiek in je bedrijf. Maar je kunt nog een stap verder gaan en zorgen dat je ook mensen met ervaringen in uiteenlopende sectoren en zelfs ervaringen “tout court” in je bedrijf een kans biedt. Mensen met een verschillende studie-achtergrond voor hetzelfde type functies zorgen voor een bredere invulling van de opdrachten. Je kunt er zelfs over denken om voor bepaalde banen in je bedrijf ook op zoek te gaan naar medewerkers met een buitenlandse ervaring, die rijkere inzichten kunnen leveren voor de meer honkvaste medewerkers. Een ruime mix van werk- en levenservaring bij je medewerkers, zorgt voor efficiëntie en creativiteit op je werkvloer.
Concurrentie
The Wall Street Journal concludeerde uit een onderzoek naar de 500 best gerangschikte Standard & Poors-bedrijven dat bedrijven die een cultuur voeren waarin diversiteit en inclusie verankerd zijn, concurrentieel een voorsprong nemen op gelijkaardige bedrijven die die cultuur niet hebben. Die hogere efficiëntie en meer creativiteit voor de ontwikkeling van je diensten of producten, zijn doelkansen die je absoluut niet mag laten liggen.
- wandel op vele paden
In elk bedrijf is het ongetwijfeld zo dat mensen van elkaar leren. Je medewerkers doen dat onderling van elkaar. Je front office-mensen leren van klanten en zelfs concullega’s steken zaken van elkaar op. Oudere medewerkers geven hun ervaring door aan de jongeren, maar krijgen gelijktijdig door die jongere generatie een anders kijk om zaken of slijpen de technologie mee in hun manier van werken. Die jonge mensen zijn opgegroeid met het Internet en allerhande elektronische snufjes die ze vlot aanwenden om hun leven gemakkelijker te maken. Ook mensen met een verschillende culturele achtergrond brengen hun kennis en vaardigheden mee en zorgen soms voor verfrissende nieuwe ideeën voor de aanpassing of ontwikkeling van producten. Of ze brengen nieuwe inzichten voor je communicatie.
Mislopen
Je klanten kijken ongetwijfeld anders naar je bedrijf als je ook in je bedrijfscommunicatie aandacht hebt voor verschillende types klanten en dat ook duidelijk laat merken. Kijk daarom even op je website of niet alle beelden die daar verschijnen quasi-hetzelfde zijn. Niet alleen je klanten bezoeken regelmatig je website, ook sollicitanten die graag voor je bedrijf willen werken, zoeken informatie op je website en vormen zich op basis daarvan een beeld van je bedrijf. Het zou jammer zijn dat je door een te eenzijdig beeld op te hangen, bijzondere talenten misloopt. Let er dus even op dat je, als je werkt aan een cultuur die openheid en diversiteit uitstraalt, je dat ook op de verschillende wegen van je customer journey uitstraalt.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.