Logistieke en leveringstrends onder de loep

17/04/2023 OM 08:30 - Luc Willemijns
Dhl1 150423

De wereldhandel maakt woelige tijden door. De oorlog in Oekraïne, stijgende gasprijzen, tekorten op de arbeidsmarkt en een verhoging van grondstoffenprijzen hebben een grote impact op een breed spectrum van industriesectoren. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat heel wat bedrijven van kostenbeheersing momenteel een topprioriteit maken. Dat gebeurt op verschillende wijzen.

Meer en meer ondernemingen zetten in op automatisering. Volgens het McKinsey Global Institute heeft de transport- en warehousing-industrie het op twee na hoogste automatiseringspotentieel van alle sectoren. Artificial intelligence (AI), machine learning en blockchain kunnen alle worden toegepast om de efficiëntie van de bedrijfsprocessen te optimaliseren, de foutenlast te minimaliseren en doorheen de hele supply chain in de kosten te snoeien.

Een steeds vaker opduikende innovatie is de volgende generatie van autonome mobiele robots (AMR’s) operationeel in de fulfilment-fase die gebruik maken van real-time routeplanning om vrij rond obstakels te bewegen. De technologie is nog relatief nieuw maar van zodra indoor mobiele robots op grote schaal kunnen worden ingezet, zullen ze uitzicht bieden op grote besparingen en een verhoogde efficiëntie van de bedrijfsprocessen.

Inventaris-management

Het is niet altijd makkelijk om de klantenvraag te voorspellen, inzonderheid in het huidige economisch klimaat. Dat zadelt bedrijven op met het risico op ontoereikende of overtollige stocks.

Software voor de automatisering van inventaris-management kan een cruciale rol spelen door bedrijven in real-time complete visibiliteit te bieden in het niveau van hun voorraden, zelfs indien die door third-party logistieke dienstverleners worden aangehouden. Andere functionaliteiten omvatten de analyse van verkoopspatronen ter voorspelling van vraag en aanbod, de automatische generatie van productlijsten op basis van inventaristellingen en de omzetting van marketing-budget in artikelen op voorraad.

Dhl2 150423

Logistieke dienstverleners breiden aanbod uit

Volgens onderzoek van Accenture zijn de klantverwachtingen één van de belangrijkste stimuli voor verandering in de logistieke industrie. 91% van de bedrijven erkennen immers dat klanten nu vragen naar end-to-end logistieke diensten die door één enkele partij worden verzorgd. Bovenop de traditionele diensten, zoals expeditie en douane-makelaardij, kijken klanten nu ook naar logistieke dienstverleners voor bijkomende diensten zoals reverse logistics, e-commerce management en analysevaardigheden.

Fifth-Party Logistics (5PL)-partners manifesteerden zich als een waardevolle “asset” voor bedrijven. Parallel met de alsmaar grotere complexiteit van de supply chains, evolueerde het 5PL-model om op de gewijzigde behoeften in te spelen. Zo als een 5PL-partner beantwoorden aan alle logistieke behoeften van een klant door in eerste instantie de juiste behoeften te identificeren om vervolgens een totaaloplossing te plannen, uit te voeren en te beheren. 5PL-partners hebben de grootte en ervaring om andere dienstverleners bij de supply chain te betrekken en gebruik te maken van de jongste technologieën zodat elk touchpoint op een optimale behandeling kan rekenen. Kortom, 5PL’s bieden een all-in-one oplossing die op alle logistieke noden inspeelt en ervoor zorgt dat alles tijdig verloopt. Dit jaar zal de rol van 5PL’s belangrijker zijn dan ooit omwille van de dreiging van steeds meer disrupties in de supply chains.

“Traditionele logistieke bedrijven moeten zich aanpassen. Ze moeten responsiever en flexibeler worden. Hun klanten rekenen erop. Hun relevantie en, bij uitbreiding, bestaan, hangen ervan af”, aldus Accenture.

Onboarding met artificiële intelligentie

Negen bedrijven op tien investeren momenteel in AI, aldus NewVantage. De technologie wordt toegepast voor de ontwikkeling van de medewerkers. Zo meent Gartner bijvoorbeeld dat tegen 2025 20% van alle business content (met inbegrip van opleidings-content) door AI zal worden geschreven.

AI stelt bedrijven in staat hun totale onboarding time in te perken, dit in combinatie met een verhoging van de productiviteit en de werknemersbetrokkenheid. Data-driven technologie is tevens bij machte om werknemers te matchen met specifieke leiderschapsposities op basis van skills en motivatie.

Het platform van de Japanse start-up Attuned beweert “bedrijven te helpen om gelukkiger en meer productieve werkplekken te bouwen op basis van wetenschappelijk gesteunde data en AI door diepe en bruikbare inzichten te genereren omtrent de noden van werknemers noodzakelijk voor een grotere betrokkenheid en zelfvoldoening bij het werk”. Attuned’s software meet de intrinsieke motivatie van de werknemers zodat ze zichzelf beter begrijpen en empathie betonen met collega’s.

Bedrijven worden op mensen gebouwd. Verwacht dus maar dat in de nabije toekomst meer zal worden geïnvesteerd in AI voor job training en upskilling.

Vraag naar duurzame bezorgopties

Elke bedrijfsleider in de e-commerce weet dat levering integraal deel uitmaakt van zijn dienstverlening en van vitaal belang is om klanten op lange termijn te behouden. Hoewel de klemtoon in het verleden steeds lag op de snelheid van levering, heeft zich een verschuiving afgetekend richting eco-bewuste shoppers. Onderzoek van Descartes in Europa, de VS en Canada stelde vast dat 54% van de klanten bereid is langer te wachten op een bestelling indien die op duurzame wijze wordt geleverd. 20% onder hen zou zelfs bereid zijn daarvoor extra te betalen.

Descartes meent dat bedrijven dit jaar zullen zoeken naar een evenwicht tussen gemak en duurzaamheid in hun leveringsopties.

Elektrisch aangedreven voertuigen zijn op dat vlak zeker geen nieuwe oplossing, maar ze effenen wel het pad voor andere innovaties zoals elektrische vliegtuigen. Zo legde in september 2022 DHL’s eerste volelektrische pendelvliegtuig zijn maiden-vlucht af in Washington. “Alice” van Eviation Aircraft is één van de twaalf vliegtuigen waarin de logistieke marktleider investeerde in het licht van zijn strategie om tegen 2025 een netto-zero emissie neer te zetten.

Bedrijven kunnen hun merknaam voor de last-mile delivery aligneren op de verwachtingen van de eco-bewuste klant door samen te werken met logistieke dienstverleners die ecologisch verantwoord optreden.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met DHL Express Belgium)

Meer info

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.