Mercedes-Benz Actros L mikt op premium-segment lange afstandstrucks

12/07/2021 OM 20:44 - Luc Willemijns
Actrosl1 jul0621

Mercedes-Benz lanceerde in 2018 de nieuwste generatie van de Actros. Een model dat inzet op innovaties op het vlak van digitalisering, netwerken en veiligheid. Nadat het merk met de ster dit jaar met de Actros F, die focust op functionaliteit, en de beperkte serie Actros Edition 2 al twee speciale modellen uitbracht, is het nu de beurt aan een derde nieuwe telg, met name de Actros L. Dat is de grootste en meest luxueuze uitvoering van de Actros die sinds 1 juli 2021 in heel Europa besteld kan worden en vanaf november 2021 in productie gaat.

Mercedes-Benz zette bij de ontwikkeling van de Actros L vooral in op het bestuurderscomfort, de veiligheid, de connectiviteit en de TCO (totale exploitatiekosten). Dankzij de nauwe dialoog met klanten weet de voertuigbouwer immers heel duidelijk wat die van een premium-truck verwachten, zowel voor hun bedrijf als voor hun bestuurders.

Actrosl2 jul0621

In de StreamSpace-, BigSpace- en GigaSpace-uitvoeringen is de cabine 2,5 meter breed en, dankzij het ontbreken van een motortunnel, beschikt de Actros L over een vlakke vloer. De verbeterde geluids- en thermische isolatie houdt ongewenste geluiden buiten en helpt de bestuurder om zich, vooral tijdens de rustpauzes, te ontspannen. De zitpositie is 40 mm verlaagd zodat de bestuurder meer ontspannen kan rijden en een beter zicht op de weg heeft. Optionele, nieuw ontworpen LED-koplampen hebben van hun kant een grotere lichtsterkte dan xenonkoplampen en lichten de weg uitstekend uit. Andere sterkhouders zijn een nieuwe een comfortabele matras met een 45 mm dikke topmatras en de talrijke accessoires van de Interior Line van Mercedes-Benz Trucks.

Inzake veiligheid zet Mercedes-Benz in op actieve veiligheidssystemen die weer iets dichter aanleunen bij een ongevalvrij verkeer. Zo is er naast de spoorassistent, de afstandsassistent en de MirrorCam die de grote en breedhoekspiegels vervangt, ook nog de Mercedes-Benz Sideguard Assist S1X. Dit als optie verkrijgbare nieuwe systeem kan meer dan de bestuurder alleen maar waarschuwen voor voetgangers of fietsers die zich langs de kant van de bijrijder verplaatsen. Als de bestuurder niet tijdig op die waarschuwing reageert, kan het systeem nu immers bij bochtsnelheden tot 20 km/u een automatisch remmanoeuvre uitvoeren en het voertuig tot stilstand brengen. De Active Sideguard Assist merkt op wanneer zulk een remmanoeuvre nodig is en voorkomt in het ideale scenario een eventuele aanrijding.

Actrosl3 jul0621

Een andere optie voor de Actros L is de Active Drive Assist van de tweede generatie (ADA 2). In bepaalde omstandigheden kan het systeem de chauffeur ondersteunen door de truck in de lengte- en dwarsrichting te geleiden en kan het, als de noodzakelijke systeemvoorwaarden (zoals een voldoende bochtstraal en duidelijk zichtbare wegmarkeringen) vervuld zijn, een veilige afstand tot de voorliggers bewaren alsook accelereren en sturen. Daarnaast omvat de ADA 2 nog de noodstopassistent, een deelfunctie die een noodstop kan inleiden wanneer de bestuurder het stuurwiel niet meer bedient ondanks de zichtbare en hoorbare waarschuwingen. Wanneer de vrachtwagen tot stilstand komt, schakelt het systeem de nieuwe elektronische parkeerrem automatisch in. Bovendien worden de deuren ontgrendeld zodat ambulanciers en andere hulpverleners bij een medisch noodgeval snel bij de chauffeur kunnen.

Indien een noodstopassistent door de wet verplicht zou worden, kan de Actros L standaard ook met de Active Brake Assist 5 (ABA 5) toegerust worden - die heeft een functie om voetgangers te detecteren. Daarnaast wordt de Actros L ook geleverd met Predictive Powertrain Control (PPC), die het verbruik op hoofd- en snelwegen tot drie procent terugdringt. Op landelijke wegen ligt het verbruik zelf tot vijf procent lager.

Actrosl4 jul0621

De bestuurder kan de activiteiten en functies van systemen zoals ABA 5, ADA 2 of PPC op de gebruiksvriendelijke, interactieve multimedia-cockpit volgen. De twee kleurenschermen van deze cockpit vormen het hart van de HMI (Human Machine Interface). In de Actros L omvat dit ook een optionele aanduiding van het totale gewicht van trekker en oplegger en van de belasting op de vooras (zelfs bij oplegger-trucks met gedeeltelijke luchtvering). Dat helpt de bestuurder om overbelasting te vermijden. Het rondje nieuwigheden uit Stuttgart wordt afgerond met de Mercedes-Benz Truck App Portal, die transportondernemingen samen met de interactieve multimedia-cockpit de mogelijkheid biedt optimaal gebruik te maken van de nieuwe connectiviteitssystemen en de voertuigen toe te rusten met apps zoals de telematica-services van Fleetboard die de efficiëntie en het comfort verbeteren.

Meer info: 0800/114.12 of http://www.mercedes-benz-trucks.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.