Neste verdubbelt productiecapaciteit in haven Rotterdam
Investering van 1,9 miljard euro
Neste (Espoo, Finland),’s werelds grootste producent van hernieuwbare diesel en vliegtuigbrandstof uit afval-en reststromen, wil wereldleider worden op het gebied van hernieuwbare en circulaire oplossingen tegen klimaatverandering. Met zijn hernieuwbare brandstof biedt Neste een onmiddellijke, duurzame drop-in oplossing voor dieselvoertuigen en vliegtuigen, waarmee het CO2-emissies met respectievelijk 90% en 80% over de hele levenscyclus van het voertuig vermindert ten opzichte van fossiele brandstof. Daarnaast introduceert het ook hernieuwbare oplossingen voor de polymeren- en chemische industrie. De Finse raffinaderij kent, naast de productiesites in Porvoo en Singapore, zijn grootste productiesite in Rotterdam, waarin het recent 1.9 miljard euro voor uitbreiding investeerde. De jaarlijkse omzet van het bedrijf in 2021 bedroeg 15,148 miljard euro.
De productiesite in de haven van Rotterdam, met een productiecapaciteit van 1.4 miljoen ton aan hernieuwbare brandstoffen per jaar, is momenteel de grootste in Europa. Dankzij een recente investering komt er binnenkort 1.3 miljoen ton extra productiecapaciteit bij, wat de totale productiecapaciteit naar 2.7 ton per jaar brengt. Hiervan zal het tegen 2026 1.2 miljoen ton om SAF (sustainable aviation fluel) of hernieuwbare brandstof voor vliegtuigen gaan.
Neste levert aan 600 tankstations, waarvan 118 in Nederland en 8 in België, in 28 landen. De hernieuwbare diesel van het bedrijf is beter bekend onder de naam Neste MY Renewable Diesel, HVO100 of HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en kan in alle dieselmotoren worden gebruikt. In België kunnen particulieren de hernieuwbare diesel tanken op een selectie van Q8-, Esso- en Texaco-tankstations.
Neste MY Renewable Diesel
“Alles wat we doen, is in functie van onze bestaansmissie, en dat is een betere en gezondere planeet creëren voor onze kinderen”, stelt Hanno Schouten, site director Neste Rotterdam Refinery. “We focussen hierbij op de drie pilaren in onze strategie: hernieuwbaar transport, hernieuwbare luchtvaart en recyclage van plastic en chemicaliën”.
HVO Diesel vermindert emissies met 90% over de gehele levenscyclus ten opzichte van fossiele brandstof en kan puur gebruikt worden of als blend. “De brandstof is volledig gemaakt van afvalstoffen, zoals bijvoorbeeld gebruikte kookolie. Die olie is op zijn beurt gemaakt van plantaardige oliën, en dus vervaardigd uit planten. De hoeveelheid CO2 die de auto uitstoot wanneer je met hernieuwbare diesel rijdt, is exact dezelfde hoeveelheid die de plant nodig had om te groeien. In de praktijk kom je zo dus uit op nul emissie”, aldus Bjorn Breckx, head of Branded Sales Neste Europe.
Flexibele in- en output
Het productieproces van de hernieuwbare brandstoffen bestaat uit een tweeledig proces, legt Schouten uit: “De eerste stap is de voorbehandeling van de binnengekomen grondstoffen waarbij we ze filteren. In een tweede stap gaan deze materialen naar de raffinaderij en wordt er diesel of kerosine van gemaakt. Beide productieprocessen vinden plaats in dezelfde raffinaderij”.
“We blijven continu investeren in onderzoek naar verschillende soorten afvalstoffen die we kunnen gebruiken als grondstof voor onze producten. Ongeacht de aard van de grondstoffen, kunnen we dankzij onze technologie altijd dezelfde kwaliteit van product garanderen. We hebben volledige flexibiliteit aan beide zijden van het productieproces, zowel de gebruikte grondstoffen als het eindproduct: diesel of kerosine”, voegt Schouten toe.
En die flexibiliteit in grondstoffen is belangrijk. Om de werkelijke overstap naar hernieuwbare brandstoffen te maken, moeten daar voldoende grondstoffen voor zijn. Maar dat is volgens Pieter Zonneveld, vice-president Sales Renewable Road Transport Neste Europe, geen probleem: “Wij geloven dat de vraag naar hernieuwbare diesel tegen 2030 gemiddeld 40 à 50 miljoen ton zal zijn. Vandaag wordt op wereldschaal ongeveer 10 miljoen ton geproduceerd. Uit onze cijfergegevens zien we nu al dat tegen 2025 de vraag en het aanbod min of meer in balans gaan zijn. We zitten al zeker goed tot en met 2030. Intussen blijven we onderzoek voeren naar nieuwe grondstoffen om onze producten uit te maken”.
Elektrificatie vs. hernieuwbare brandstof
Maar is het nog wel zinvol om te investeren in hernieuwbare brandstof terwijl we massaal overschakelen naar elektrische wagens? Volgens Zonneveld is hier geen twijfel mogelijk: “We vinden dat elektrische wagens een zeer goede oplossing kunnen zijn om de emissies naar omlaag te halen, maar het zal niet snel genoeg gebeuren. Meer dan de helft van alle olieproductie wereldwijd wordt gebruikt voor transport. Zelfs als we tegen 2040 zeshonderd miljoen elektrische wagens hebben, zou slechts 12% van al het fossiele brandstofgebruik worden vervangen. Hernieuwbare diesel is een drop-in oplossing die vandaag nog het verschil kan maken”.
Bovendien is het gebruik van hernieuwbare diesel volgens Zonneveld ook financieel nog steeds de voordeligste optie: “Om elektrisch te rijden, moet je eerst je elektrische wagen aankopen en nog infrastructuur installeren. Een elektrische bus kost bijvoorbeeld al 250.000 euro, en dan moet je nog in laadpalen voorzien. Voor hernieuwbare diesel zijn er geen aanpassingen nodig aan je dieselwagen. Je kunt meteen tanken”.
Stroeve overheid
Hernieuwbare diesel mag dan in het algemeen goedkoper zijn dan elektrisch rijden, toch hangt ook daar een kostplaatje aan vast. “In België zijn er officiële maximumprijzen bepaald voor diesel. Voor HVO zijn die bepaald op 3,85 euro per liter, voor een gewone B7-diesel is die maximumprijs 2,15 euro per liter. HVO blijft dus redelijk prijzig. Dat komt grotendeels ook door het uitblijven van fiscale steun vanuit de overheid”, legt Breckx uit.
“Hernieuwbare diesel wordt in België op dezelfde manier belast als fossiele brandstof, en dat is jammer. Dit proberen we nu aan te pakken en de overheid te overtuigen om het fiscale systeem aan te passen. In Nederland is dit wel al het geval en ligt het prijsverschil tussen de maximumprijzen al lager, namelijk slechts 20 cent. In België streven we nu naar een prijsverschil van 50 cent”, voegt Breckx toe.
“We hopen dat de Belgische overheid zich realiseert dan de overstap naar HVO-diesel zorgt voor onmiddellijk, duurzaam resultaat. Er moet dringend actie worden ondernomen om de klimaatverandering tegen te gaan en onze diesel is hier een perfecte drop-in oplossing”, concludeert Zonneveld.
NESTE N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.