Opwaardering kanaal Roeselare-Leie nu echt van start
De opwaardering van het Kanaal Roeselare-Leie gaat nu echt van start. Onder impuls van een Taskforce Kanaalzone worden de krachten gebundeld om de kanaalzone nog meer uit te bouwen tot een economische motor en levendige hot spot voor de hele regio. Waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg N.V. investeert 13,1 miljoen euro in de opwaardering van het Kanaal Roeselare-Leie en de vernieuwing van de bedrijfsinfrastructuur, naast een fors bedrag aan onderhoudsmiddelen.
Die investeringen moeten het voor de ondernemingen in de kanaalzone aantrekkelijker maken om hun transportproces duurzamer te hertekenen en te kiezen voor vrachtvervoer via het water. Tegelijk zorgt de waterwegbeheerder ervoor dat de omgeving van de waterweg herleeft met kwalitatieve openbare ruimte, groenaanleg en comfort voor fietsers en wandelaars.
Meerwaarde en motor voor de regio
Het Kanaal Roeselare-Leie is al bijna 150 jaar lang één van belangrijke levensaders van de regionale economie en werkgelegenheid. Het is een belangrijke cluster van economische activiteit in Vlaanderen die via het kanaal en de aansluiting met de Leie verbonden is met een internationaal netwerk van waterwegen. Meer dan 40% van het vrachtvervoer op de drukbevaren Leie komt van of gaat naar de kanaalzone.
Het opwaarderen van het kanaal Roeselare-Leie past binnen het project Seine/Schelde. De opwaardering omvat de renovatie en/of heraanleg van kaaimuren en oevers, de herbouw van bruggen, de verdieping van het kanaal en een verhoging van de sluiscapaciteit in Ooigem. De opwaardering zal binnenvaart met klasse Va-schepen met een laadvermogen tot 3.000 ton mogelijk maken. De kosten voor de volledige opwaardering worden geraamd op 270 miljoen euro.
River Terminal Roeselare klaar na de zomer
De werken aan de River Terminal Roeselare worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg N.V. en de POM West-Vlaanderen. De laatste rechte lijn is intussen ingezet: aannemer Herbosch-Kiere moet klaar zijn na de zomer van 2021. Met een 230 meter lange kaaimuur en 18.000 m² aan opslagruimte zal dit overslagcentrum een belangrijke schakel worden in de opwaardering van de volledige kanaalzone.
Taskforce Kanaalzone bundelt de krachten
De Vlaamse Waterweg N.V., de provinciale ontwikkelingsmaatschappij POM West-Vlaanderen, Voka, de West-Vlaamse Intercommunale WVI en de kanaalgemeenten zetten de komende jaren samen hun schouders onder de ambitieuze ontwikkelingen en richten daarvoor een Taskforce Kanaalzone op.
Het idee is ontstaan vanuit het burgermeesteroverleg van de regio Midwest. De Vlaamse Waterweg N.V. en de POM West-Vlaanderen plannen nog voor de zomer de echte opstart en zullen het voorzitterschap samen opnemen.
Onder impuls van de taskforce wordt de kanaalzone nog meer uitgebouwd tot economische motor voor de regio. Het bundelen van de krachten en het betrekken van alle mogelijke gebruikers, bewoners en belanghebbenden moet meer duurzame bedrijvigheid opleveren en de hele omgeving van het kanaal meer leefbaar maken.
DE VLAAMSE WATERWEG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.