Samenwerking en innovatieve technologieën als remedie voor duurzamer logistiek vastgoed
Het Federaal Planbureau voorziet in de periode 2019-2040 in Vlaanderen een groei van 20% in het vervoerde tonnage aan goederen. In combinatie met stijgende grond- en grondstofprijzen, strengere bouwvoorschriften en milieu-eisen, worden bedrijven gedwongen om de huidige visie op het logistieke terrein en vastgoed te herzien. Met het project “Duurzame Logistieke Terreinen” willen VIL, Vlakwa, VITO en UAntwerpen de logistieke sector inspireren en stimuleren om logistieke terreinen en vastgoed duurzamer te maken. Dit door middel van kosten- en ruimtebesparende samenwerking en de inzet van innovatieve technologieën.
De overheid blijft dankzij de gunstige ligging van Vlaanderen verder inzetten op de logistiek als groeisector voor onze regio. Deze groei zorgt echter voor een niet te ontkennen spanningsveld met andere, ecologische en maatschappelijke beleidsdoelstellingen: het Europese klimaatbeleid in het kader van de “Green Deal” en het “Fit-for-55”-programma, net als de Vlaamse beleidsdoelstellingen. Het recente rapport van het Nederlandse College van Rijksadviseurs legt de vinger op de wonde. “De logistiek van morgen begint vandaag. De discussie over de toekomst van de logistieke sector richt zich vaak op alles wat de samenleving niet meer wil: lelijke blokkendozen, aantasting van het landschap, slechte arbeidsomstandigheden en overbelasting van het wegennet. Maar wat op dit moment ontbreekt, is een verhaal over de logistiek die we wél willen en hoe we hiervoor op een goede manier ruimte kunnen maken”.
Integrale duurzaamheidsvisie
Met het nieuwe project willen VIL en partners, samen met twaalf bedrijven, dit verhaal van beperkte maatschappelijke impact wél schrijven en vorm geven. Door o.a. het ontwikkelen van een lange termijn, integrale duurzaamheidsvisie. Verder zullen er ook praktische adviezen, een stappenplan en samenwerkings- en business-modellen opgesteld worden waar bedrijven, individueel of collectief mee aan de slag kunnen om deze visie te verwezenlijken. Het project richt zich in hoofdzaak op de (her)ontwikkeling en renovatie van vastgoed en terreinen door projectontwikkelaars en terreinbeheerders. Eén van de deelnemende bedrijven is het eerste eco-effectieve, watergebonden bedrijventerrein in België, Blue Gate Antwerp.
Projectdeelnemers zijn B-architecten, Blue Gate Antwerp, Castelein Logistics, CityD-WES, Deny Logistics, HelloWater, OMGEVING, Pidpa, POM Antwerpen, POM West-Vlaanderen, Prologis Belgium en Ziegler. Het project wordt gefinancierd door VLAIO.
VIL V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.