Topa Packaging vult met verpakking en advies unieke plek in de markt
De juiste verpakking voor het juiste product, in alle omstandigheden. Dat is altijd het doel van de Topa Groep die dit jaar 100 jaar bestaat. Topa Packaging B.V. (Kontich), onderdeel van de groep, werd zeven jaar geleden opgericht en bouwt sindsdien in België mee aan het bedrijf. Topa Packaging realiseerde vorig jaar een omzet van 11 miljoen euro en ziet de groei nog toenemen. Dat dankt het zeker ook aan de combinatie van decennia aan expertise en het moderne test- en kenniscentrum van het Topa Institute dat van de technische groothandel een gewaardeerde speler op de verpakkingsmarkt maakt.
Het ontstaan is eerder een traditioneel verhaal: exact honderd jaar geleden begon de vader van de huidige eigenaar vanuit zijn woning in Amsterdam verpakkingen te verkopen (Touwhandel Amsterdam V.O.F.). Daar zou later Topa (TOuw en PApier) uit voortkomen. Door de jaren heen groeide Topa uit tot een groothandel met eigen magazijnen, twee productielocaties en twee verkoopskantoren.
Vandaag heeft de groep vier entiteiten: Topa Verpakking (Nederland), Topa Packaging (België), Topa Institute en Topa Thermal. Topa Thermal is de internationale tak die zich bezig houdt met de ontwikkeling en productie van isolerende verpakkingen, vooral voor de farmaceutische industrie. Voor de andere entiteiten is de actieradius vooral de Benelux. “Dat is een bewuste keuze”, zegt Tom Vermeersch, sales director van Topa Packaging. “Het is niet interessant om heel ver te rijden met verpakkingsmateriaal. Het kostenplaatje én de ecologische footprint lijden daaronder”, zo luidt het.
Klimaatneutraal
In mei dit jaar kreeg de Topa Groep het certificaat “Klimaatneutraal bedrijf”. De CO2-uitstoot van de groep werd in kaart gebracht. De totale uitstoot van CO2 bedraagt vandaag 1.660 ton per jaar. Het bedrijf koos om per direct de verantwoordelijkheid op te nemen door zijn CO2-uitstoot terug te geven via een offset-project. Zo steunt het dit jaar de bouw van een windmolenpark in Noordoost-Brazilië. Doel van Topa is om de Corporate Carbon Footprint in 2022 te verlagen met 15% en tegen 2030 toe te werken naar de verlaging van minstens 55% Topa Groep onderstreept zodoende haar rol als verpakkingsspecialist. Al jaren staat het zijn klanten bij in het reduceren en optimaliseren van hun verpakkingsproces. “Het is ons bestaansrecht om overbodig en excessief verpakkingsmateriaal uit de keten te halen. Dit alles maakt dat duurzaamheid zo’n belangrijke rol speelt binnen Topa”, zo luidt het.
Het Topa Institute versterkt deze propositie alleen maar. Het staat aan de wieg van heel wat nieuwe producten en innovaties. “Zo optimaliseren we klantspecifieke verpakkingen. Bovenop ontwikkelen en testen we er ook de verpakkingen van morgen. Onze wikkelfolie Fiber Film is hier een perfect voorbeeld van. Samen met de producent ontwikkelden we een folie waar we tot 50% materiaal reduceren, met een betere ladingzekering dan conventionele wikkelfolie”, weet Tom Vermeersch. “De trend naar de toekomst toe is verpakkingen passender te maken, minder opvulmaterialen te gebruiken en ervoor te zorgen dat de klant meer op monomaterialen overgaat (één afvalstroom). Verpakkingen zijn en blijven immers toch het visitekaartje van uw bedrijf”.
Voorts voert het Topa Institute talrijke distributietesten uit, dit zowel op pallet- als op colli-niveau. “Tijdens het transport kunnen trillingen, schokken, stoten, drukbelastingen, schommelingen in temperatuur of veranderingen in luchtvochtigheid grote invloed op een product hebben. Dagdagelijks helpt Topa klanten uit diverse sectoren om schade tijdens transport te voorkomen en logistieke kosten daar waar mogelijk te reduceren”, zo nog onze gesprekspartner.
Belgische groei
Op zeven jaar tijd ging Topa Packaging van 0 naar 11 miljoen euro omzet op de Belgische markt. “Een mooie realisatie die, denk ik, voornamelijk tot stand is gekomen door onze visie op het verpakkingsproces in combinatie met de unieke propositie van ons bedrijf. We zijn een hybride groothandel met testontwikkelings- en productiefaciliteiten onder één en hetzelfde dak. Toch is er nog heel wat onontgonnen potentieel in België. De e-commerce activiteiten van Belgische ondernemingen hebben dan wel een boost gekregen maar er blijft zeker nog een inhaalbeweging te maken ten opzichte van onze buurlanden,” besluit Tom Vermeersch.
TOPA PACKAGING B.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.