Transportorkestrator Tri-Vizor schiet CULT-partnership op gang
Intelligent staddistributiemodel koppelt economische groei los van CO2-uitstoot
Zeven bedrijven bundelen hun krachten voor een duurzame stadslogistiek in Antwerpen-stad in samenwerking met logistiek dienstverlener bpost dat hiertoe zijn hub en sorteercentrum Antwerpen X inschakelt. Het project, dat kadert in de call “Stedelijke Logistiek” van Slim naar Antwerpen (SNA), kwam tot stand onder impuls van transportorkestrator Tri-Vizor N.V. (Niel). Dat heeft een open ecosysteem gecreëerd dat duurzame stadslogistiek, zowel ecologisch als sociaal, binnen bereik brengt en rendement nastreeft. “Belangrijk is dat CULT als neutraal initiatief economische groei loskoppelt van CO2-uitstoot”, beklemtoont Alex Van Breedam, ceo van Tri-Vizor.
CULT wil een duurzame oplossing bieden voor de toenemende e-commerce dat de logistieke druk op de stadscentra alsmaar opvoert. Als neutrale speler wil het Collaborative Urban Logistics & Transport-initiatief borg staan voor een efficiënte en duurzame dienstverlening op het vlak van de last-mile in de pakketbezorging.
Verwacht wordt dat e-commerce in België tegen 2023 doorstoot naar een aandeel van 20% in de totale handelstromen. Consumenten, die zich weliswaar alsmaar bewuster worden van de duurzaamheidsvereisten, staan evenwel op een steeds snellere belevering. In de stadscentra vertaalt zich een en ander in meer congestie, gefragmenteerde goederenstromen, meer leveringen en regelgeving. In de huidige constellatie vertaalt zich dat in een toename van de CO2-uitstoot.
“Het huidige logistieke systeem is performant voor levering aan retailers. Alleen in België zijn 9.153 transportbedrijven actief waarvan zowat 84% geen enkele FTE op de loonlijst heeft staan. Kortom, het gaat heel vaak om micro-ondernemingen die weinig bijdragen tot het bundelen en dus het verduurzamen van stromen”, stelt Van Breedam vast.
Op dit ogenblik is nauwelijks sprake van stimulansen om die goederenstromen te consolideren. Bedrijven operationaliseren hun e-commerce activiteiten op individueel niveau met als gevolg dat de winstgevendheid van de stadsdistributie sterk onder druk staat. “De afstand tussen twee “drops” is terzake van gigantisch belang. De oplossing schuilt in een consolidatie van de goederenstromen die bovendien zorgt voor een verminderde maatschappelijke hinder”, zo nog Van Breedam.
Urban Consolidation Center
Vernieuwend aan CULT is dat het een concept van een Urban Consolidation Center voor e-commerce goederen invoert dat de af te leveren goederenvolumes op gesynchroniseerde tijdstippen op intelligente wijze consolideert. Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts (JDE), Pro-Duo, Proximus, Telenet en Schoenen Torfs stapten midden vorig jaar als eerste in het CULT-samenwerkingsverband. Als logistiek dienstverlener werd bpost aangetrokken.
De zeven deelnemende partijen vertegenwoordigen samen een initieel volume van 50.000 pakjes op jaarbasis. CULT spitst zich in eerste instantie toe op de postcodes dichtst bij het stadscentrum om vervolgens in de volgende maanden als olievlek naar de vijftien omliggende postcodes uit te breiden. Pakjes worden met elektrisch aangedreven bestelwagens afgeleverd. Voor het palletvervoer schakelt bpost vooralsnog in huur genomen HVO-aangedreven vrachtwagens in. “Samen vermijden we alvast een kwart van de te verrijden kilometers en dringen we de CO2-uitstoot van de operaties met 90% terug”, beklemtoont de ceo van Tri-Vizor.
Eveneens vernieuwend aan de werking van CULT is dat een multilateriaal contract met een logistiek dienstverlener wordt gesloten. De deelnemende bedrijven gaan een gemeenschappelijke samenwerkingsovereenkomst aan, wat de oplossing schaalbaar maakt. Elk bedrijf hanteert hetzelfde tarief, dat verbetert naar naarmate er meer volume wordt toegevoegd.
Nu CULT zijn activiteiten heeft opgestart, staat alles in het teken van expansie. Zo kunnen nieuwe partners tot het ecosysteem toetreden en staat ook uitbreiding naar andere stedelijke agglomeraties op de agenda. Met Brussel lopen alvast verkennende gesprekken.
TRI-VIZOR N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.