Van Walraven automatiseert orderpicking met KCS als onderbouw

04/03/2022 OM 16:43 - Luc Willemijns
Walraven1 infomat 010322
Het huwelijk tussen KCS en de tandem Kardex/MAAS Internal LogistiX moet de orderpicking in het kleingoedmagazijn een efficiëntiewinst met factor 10 opleveren, stelt Henk van Walraven

Doelstelling: productiviteitswinst van 10%

De Nederlandse groothandel in infra- en installatiemateriaal Van Walraven (Mijdrecht) investeert 4 miljoen euro in de automatisering van de orderpicking in zijn kleingoedmagazijn. Als onderbouw fungeert ERP-applicatie Wholesale. Van Walraven werkt sinds 2006 met Wholesale, dat directeur Henk van Walraven prijst omwille van zijn grote schaalbaarheid. Sindsdien huldigde de groothandel onder andere nieuwe vestigingen in Veldhoven, Heerlen, Zoeterwoude, Rotterdam en Breda in. In 2016 werd een prefab-afdeling opgestart terwijl vorig jaar een afzonderlijke showroom en magazijn voor werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) aan de Industrieweg te
Mijdrecht werden geopend.

Aan de wieg van de in 1968 in Mijdrecht opgerichte groothandel in infra- en installatieproducten stonden twee broers die hun loodgietersbedrijven met de beugelfabriek van hun twee andere broers versmolten om aldus een groothandelsactiviteit op te zetten. Aanvankelijk lag de focus op de verdeling van PVC-buizen in kleine en grote diameters, bestemd voor respectievelijk de installatie- en de infratechniek (lees: grond-, weg- en waterbouw). Die twee divisies tekenen vandaag nog steeds voor ruim de helft van de omzet. Het totale aanbod van Van Walraven omvat inmiddels ruim 65.000 producten, die via 375 medewerkers verspreid over dertien vestigingen in Nederland worden verdeeld. Het assortiment bestaat uit ruim 500 merken, met daaronder ronkende namen als Geberit, Grohe, Wavin, Pipelife, NEFIT, Remeha, REHAU, Villeroy & Boch en Vasco. Daarnaast zijn een kleding/PBM-winkel actief alsook een prefab-afdeling die borg staat voor de voormontage van kunststof leidingssystemen op maat en een brandbeveiligingstak (sprinklers, leidingen, …). Met Watech heeft de groep een huismerk voor bevestigingsmateriaal (beugels en aanverwanten) in de markt.

In 1973 nam Van Walraven Hoek’s Bouwmaterialen in Bussum over, waarna het bedrijf zijn activiteiten naar Bussum uitbreidde. In 1995 vond de overname plaats van Rademakers Metaalhandel in De Bilt. In 1999 hevelde van Walraven zijn hoofdkantoor over naar Mijdrecht, waar de groothandel in 2006 een nieuwbouwpand betrok aan de Industrieweg met 10.000 m² overdekte magazijnoppervlakte op een site van 22.000 m². Eerder had al een acquisitie plaats gevonden in Hoofddorp en opende een bijkomende vestiging in Amersfoort de deuren.

Walraven2 infomat 010322
Met Dimasys geeft Resto bouwspecialiteiten uiting aan zijn ambities om op ERP-vlak een dimensie hoger te schakelen

Mix van natuurlijke en externe groei

“De evolutie van van Walraven bestaat uit een combinatie van natuurlijke acquisities en externe groei. De overnames werden ingegeven door een dubbele betrachting, enerzijds marktverruiming, anderzijds verbreding van het assortiment en de dealerships”, onthult directeur Henk van Walraven, die in 1995, samen met zijn broer Cees, het bedrijf van vader overnam. Van strategisch belang is de overname in 2018 van Geurts-Janssen Habraken in Venlo en Schijndel waarmee Van Walraven zich op de HVAC-markt begaf. Indien het bedrijf op zijn hoofdkantoor nu alweer met ruimtegebrek kampt, heeft dat in niet onaanzienlijke mate te maken met voornoemde integratie. “Op dat ogenblik zat van Walraven veeleer aan de sanitaire kant terwijl Geurts-Janssen Habraken een aantal dealerships aandroeg in CV-ketels, warmtepompen, leidingssystemen, … die we over ons hele netwerk zijn gaan uitrollen.

Het klantenspectrum van Van Walraven oogt eveneens bijzonder breed. Zo levert het bedrijf toe aan installatiebedrijven, tuinaanleg- en tuinonderhoudsbedrijven, aannemingsbedrijven, scheepsbouwers, … van klein tot groot. Zowat 2% van de omzet wordt buiten de landsgrenzen afgezet. Nagenoeg de helft van de totale verkoop (45%) wordt via de webshop gegenereerd. “Dat is voornamelijk te danken aan de vele koppelingen die vanuit ons ERP-systeem de brug slaan naar de bestelsystemen van de klanten. Die kunnen vanuit hun eigen software voor installatie-omgevingen een materiaallijst aanmaken die rechtstreeks in ons bestelsysteem, via de webshop, kan worden ingelezen,” verduidelijkt onze gesprekspartner.

Een krachtig ERP-systeem is onmisbaar

Ruim tienduizend klanten, meer dan 65.000 artikelreferenties, een multi-site structuur en transportactiviteit op zowel het hoofdkantoor als de regionale vestigingen … Het laat zich raden dat de bedrijfsorganisatie door een krachtig ERP-systeem dient gestut. “De organisatie van onze transportactiviteiten bezorgt ons een ietwat marktonderscheidend karakter vermits de ingebakken flexibiliteit ons in staat stelt ook last-minute orders efficiënt af te handelen. We garanderen levertijden binnen de 24 uur. Indien nodig, kunnen klanten gebruik maken van onze direct service met leveringen binnen de 2 uur”, zo nog de directeur.

In 2006 ruilde van Walraven zijn gedateerde ERP-applicatie in voor Wholesale, waarvan de meeste modules, met inbegrip van de boekhoudfunctionaliteit, werden geactiveerd. Inmiddels werken 190 gebruikers over de groep met de oplossing.

Henk van Walraven: “Wholesale bracht hoedanook een optimalisering van onze bedrijfsprocessen teweeg, gekenmerkt door een grotere bedrijfsefficiëntie. De grote verdienste van Kerridge Commercial Systems is voor ons hoedanook zijn verregaande schaalbaarheid. Nieuwe administraties kunnen op vrij eenvoudige wijze in het systeem worden opgenomen. Ik hoef me derhalve geen zorgen te maken indien we een extra vestiging openen. Dat bezorgt een groeibedrijf als van Walraven gemoedsrust. Met heel weinig programmeerwerk kan een bijkomende administratie worden gekoppeld, met inbegrip van alle maatwerk en interne leveringen tussen de vestigingen onderling”, stelt de directeur. Van Walraven stelt overigens verdere regionale expansie in het vooruitzicht. “Niet uitgesloten is dat we op termijn een witte vlek in ons netwerk opvullen”, luidt het.

Open platform …

Naast de schaalbaarheid bezorgt Kerridge Commercial Systems van Walraven ook heel wat toegevoegde waarde door de openheid van zijn platform.

Zo koppelt Wholesale met de business intelligence-applicatie QlikView van het Zweedse Qlik Sense. “Zodoende kunnen we binnen KCS overzichtsregels maatspecifiek inrichten, volgens de rechten van de gebruiker. Denk aan info die quasi in real-time wordt gegenereerd rond omzet, marges, omzet per vestiging, uitzonderingen (bijvoorbeeld orders onder een bepaalde verkoopsmarge), nog in te geven en te fiatteren orders, nog af te handelen magazijnbons, … Kortom, de te genereren info richt zich niet enkel tot het management maar ondersteunt ook de dagdagelijkse praktische uitvoering van de taken”, zo nog van Walraven.

Met het oog op intelligent stockbeheer koppelt KCS met Slim4 van Slimstock, dat automatische alert-functies hanteert en een optimalisatie van de voorraden binnen bereik brengt.

Ook de sterk scorende webshop van Van Walraven, die gebruik maakt van de software van Guidance, wordt gevoed door Wholesale als backbone. Automatische prijs- en voorraadaanpassingen vinden doorgang op basis van de data die uit het ERP-systeem worden geëxtraheerd.

… dat thans de brug slaat naar geautomatiseerde orderpicking

Dezer dagen krijgt Wholesale er een bijzondere belangrijke strategische rol bij in de vorm van een koppeling met een nagelnieuw warehouse management-systeem met scanning-functionaliteit van zowel Actemium (binnenkomende goederen) als Maas Internal LogistiX (Beneden-Leeuwen, uitgaande goederen).

Henk van Walraven: “Op onze site van Mijdrecht hebben we een nieuw kleingoedmagazijn (lees: producten met een omvang van 60 x 40 cm, goed voor een 10.000 referenties, nvdr.) opgetrokken waarin de orderpicking verregaand wordt geautomatiseerd. Momenteel halen we orderpick-lijnen van gemiddeld 30 regels per uur per medewerker. Dat leidde tot een bottleneck aan het eind van de dag om de bestellingen tijdig uitgeleverd te krijgen en een gebrek aan ruimte. De tandem Kardex, specialist in opslag-en orderpick-systemen, en MAAS Internal LogistiX, internationaal opererende systeemintegrator gespecialiseerd in material handling, tekenen voor de automatisering van de orderpicking, dit met behulp van een conveyor-systeem dat de pakjes naar de medewerkers geleid. Het geheel wordt ondersteund door een scanning-systeem, dat bepalend is voor de identificatie van zowel het aangekochte artikel als de uiteindelijke bestemming van het order. Dat moet ons een gigantische efficiëntieslag opleveren, dit in combinatie met heel wat winst aan ruimte. In theorie brengt het nieuwe systeem, naargelang van de bijhorende kast, driehonderd picks per medewerkers per uur binnen bereik. De bouw van het nieuwe magazijn en de automatisering van de picking-activiteiten vergen een totaalinvestering van 4 miljoen euro”, verduidelijkt onze gesprekspartner. Die toont zich andermaal tevreden over de wijze waarop KCS met het automatiseringsproject meedacht. “Het vereiste maatwerk in beeldschermen en procedures werd heel vlot opgeleverd”, luidt het.

Als familiebedrijf getuigt van Walraven van een sterke werknemersbetrokkenheid en een dienstverlening die van een hoge mate van flexibiliteit en aandacht voor de klant getuigt. “In het oude picking-systeem verwerkten we 4.000 orderregels per dag met een foutenlast die helaas net iets te hoog lag. Vanuit onze service-gerichtheid achten we dat cijfer toch nog te hoog. In theorie kunnen we met het nieuwe systeem de foutenlast tot 0 herleiden. Dat kan onze klantentevredenheid alleen maar ten goede komen”, besluit Henk van Walraven.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.