Vierde telecom-speler DIGI komt met straffe prijspolitiek de markt op

20/12/2024 OM 14:20 - Tim Willemyns
Digi1 121224

De redactie van de Vlaamse Ondernemer trok op 11 december richting Brussel, meer bepaald naar het hoofdkantoor van DIGI Belgium, waar de telecom-onderneming zijn nieuwe producten lanceerde. We gingen onder meer op zoek naar hoe Telenet, Orange en Proximus hierop reageren en welke beloftes de nieuwe telecom-speler maakt aan nieuwe klanten, wat zijn mobiele en glasvezel-connectiviteit aangaat.

Dat DIGI Belgium, een joint-venture tussen Citymesh en de Roemeense DIGI Group, op dezelfde manier de markt zou betreden in België, zoals DIGI onder meer in Spanje en Portugal deed, mag geen verrassing genoemd worden. Bij de bekendmaking van de nieuwe mobiele producten was het goedkoopste pakket van DIGI tot minstens drie keer goedkoper dan die van de grote drie. Bovendien levert DIGI voor één derde van de prijs trouwens drie keer meer datacapaciteit dan Proximus, Telenet en Orange. “Het is een lanceringspakket, waarbij we niet van plan zijn de prijs te verhogen, integendeel. We willen de prijs behouden en nog meer datavolume voor die prijs bieden”, aldus Jeroen Degadt, general manager DIGI Belgium. “We zijn niet in dit verhaal gestapt voor 100.000 klanten. We mikken op een significant marktaandeel”, luidt het.

“We zagen in de andere landen waar we actief zijn dat meer operatoren de prijzen tot 50% goedkoper maakten en de kwaliteit van het service level steeg. En dat zullen we in België op korte tijd ook zien gebeuren”, wordt daaraan toegevoegd.

Digi2 121224

Reactie laat niet op zich wachten

Heel profetisch leken de woorden van de Roemeen want de reactie van Orange liet niet op zich wachten. Diezelfde avond prijst Orange zijn mobiele producten nagenoeg gelijkaardig met zijn B-merk Hey!. Bij Orange gaat men er bovendien prat op dat tegen eind 2025 100% van zijn gebruikers zal kunnen genieten van 5G-connectiviteit. Digi belooft tegen eind 2025 een landelijke 5G-dekking van 30%. Bij Telenet weten ze dat de uitrol van een 5G-dekking in België tijd kost, het noemt de deadlines ambitieus. Er treden bij het uitrollen van een mobiel netwerk altijd moeilijkheden op, ook al heb je een degelijke roadmap en planning, denk onder meer aan bezwaren van omwonenden. Een nieuwe antenne in een gebied live krijgen kan tot 24 maanden duren

Om 4G-connectiviteit aan zijn klanten te kunnen garanderen, huurt DIGI vanaf 1 januari het 4G-netwerk van Proximus voor vijf jaar. DIGI wist ons te vertellen dat het bedrijf binnen de vijf jaar een eigen 5G-netwerk mikt.

Proximus op zijn beurt is niet verwonderd dat DIGI de markt betreedt met een agressieve prijspolitiek. “We hebben verschillende scenario’s klaar liggen om hierop gepast te reageren, maar zien toch een groot kwaliteitsverschil met onze dienstverlening. Zo kan er niet gebeld worden buiten de EU en is er momenteel enkel een 4G-dekking”, stelt Fabrice Gansbeke, manager External Communications bij Proximus, subtiel vast. Dat DIGI geen roaming-mogelijkheden zou bieden, wordt door de operator ten stelligste ontkend.

Op 16 december komt Mobile Vikings alsnog met een reactie. Twee keer zoveel data voor dezelfde prijs. Een bewijs dat de komst van DIGI zeker disruptief genoemd kan worden.

Ook bij Telenet eerder een afwachtende houding. “We gaan eerst analyseren wat de effectieve impact is van de komst van DIGI en zullen binnen een paar maanden beslissen hoe we gepast reageren”, klinkt het daar.

De mate van belang die mobiele gebruikers hechten aan 5G-connectiviteit in hun mobiele oplossing, zal zeker impact hebben op het aantal nieuwe klanten dat DIGI kan verleiden.

Distributienetwerk nog in volle opbouw

De oplossingen van DIGI zijn te verkrijgen via de website en twee fysieke winkels die openen in 2025, met name in Brussel en in Gent. Gesprekken met retail zijn, naar verluidt, momenteel volop aan de gang. Of dit volstaat voor de snelle commercialisatie van de nieuwe producten, zal moeten blijken.

“Onze klantendienst zal 7 op 7 beschikbaar zijn omdat we een goede service willen bieden”, zo klinkt het bij DIGI. Bij Telenet werken 800 mensen op de klantendienst, exclusief de fysieke winkelpunten, om 26.000 interacties te behandelen. De gele concurrent beweert dat DIGI het beloofde service level nog moet bewijzen, en dat met het huidige personeelsbestand van 300.

Digi3 121224

Fiber en TV

Dat meer en meer klanten vandaag van A tot Z ontzorgd willen worden, staat als een paal boven water. Voor connectiviteit geldt die stelling ook. Daarom zet DIGI in op TV en glasvezel. “We komen met een TV-app en willen in België overal een eigen glasvezelnetwerk uitrollen”, heet het.

Momenteel heeft DIGI enkel in Kuregem glasvezelconnectiviteit. “Ondanks het verkiezingsjaar gaven enkele grote steden groen licht om glasvezel van DIGI op hun grondgebied te leggen. Ambitie is om binnen de vijf jaar 2 miljoen huishoudens in stedelijke gebieden te voorzien van glasvezel-connectiviteit,” zo klinkt het.

Wat glasvezel betreft is er in België nog heel wat werk, zeker als het gaat om glasvezel-connectiviteit in niet-stedelijke omgevingen.

Telenet en Proximus tekenden hiervoor dit jaar een princiepsakkoord. “DIGI wil hier ook een rol spelen. We moeten vooral geen glasvezel-monopolie in de hand werken. Dat komt de consument niet ten goede. Daarom dat we grote voorstander zijn om elke speler toegang te geven tot kabelgoten, waarin iedereen zijn eigen netwerk kan aanleggen, die de hinder in de straten beperkt houden terwijl de kosten worden gedeeld”, dixit Valentin Popoviciu, chief strategy & operating officer bij DIGI Communications.

B2B

KMO’s tot zes SIM-kaarten en met een BTW-nummer zijn welkom bij DIGI. Vanaf 7 SIM-kaarten treedt Citymesh als provider op.

Citymesh, mede-aandeelhouder van DIGI Belgium, heeft niet enkel de ambitie om personen maar ook voorwerpen met elkaar te verbinden. De nood aan data en connectiviteit wordt alsmaar groter en nog versneld door AI en de bijhorende datahonger. Vanaf heden kan de Belgische onderneming mobiele connectiviteit bieden aan enterprise-klanten en KMO’s.

Naast oplossingen op maat voor de industrie met complexere behoeften zoals bijvoorbeeld private 5G-netwerken, biedt Citymesh onder eigen vlag een aanbod voor B2B aan. Dit aanbod is gericht op KMO’s, overheden en professionals. Het heeft een andere pricing-strategie dan DIGI, maar houdt wel dezelfde focus op transparantie en kwaliteit. Zo kunnen bedrijven vragen om split billing naar hun werknemers, extra dekking in hun kantoorgebouwen en dies meer. Het is niet zo dat een kleine KMO (tot 6 SIM-kaarten) niet voor DIGI kan kiezen, maar het professionele aanbod van Citymesh is meer op maat van ondernemers samengesteld.

Citymesh heeft duidelijke Europese groei-ambities. De strategie zal grotendeels gebaseerd zijn op de learnings en successen in België. To be continued …

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.