VIL test met succes terminal-trekker, vorkheftruck en mobiel waterstoftankstation in Antwerpse haven

23/09/2021 OM 09:00 - Luc Willemijns
VIL logo

Het VIL-project Hydrolog heeft aangetoond dat waterstof geen verre droom meer is. Waterstof kan weldra doorbreken als zero-emissie brandstof. VIL testte met succes een waterstof-aangedreven terminal-tractor en een vorkheftruck gedurende zes weken op twee terminals in de Antwerpse haven.

De demonstraties in het project Hydrolog waarbij een waterstof-aangedreven terminal-tractor en vorkheftruck werden ingezet op terminals van AET en PSA in de Antwerpse haven tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan ingezet worden voor de aandrijving van zwaar logistieke equipment.

Zero-emissie en geluidsarm alternatief

Voertuigen op waterstof zijn technisch en operationeel perfect inzetbaar. De technologie - die ondanks relatief recent en op vlak van zware logistieke toestellen zelfs nog in prototype-fase - vraagt wel om verdere implementatie om een aantal kinderziektes uit de wereld te helpen. Vast staat dat waterstof een zero-emissie en geluidsarm alternatief is voor diesel binnen logistieke operaties waar batterij-elektrische varianten minder tot hun recht komen. Daar waar vermogensvragen de implementatie van de bestaande batterijtechnologie overstijgen, komt waterstof in aanmerking.

Hoge veiligheidseisen en interne organisatie

Voor de belevering op de terminals werd gekozen voor een mobiel waterstoftankstation. VIL heeft aangetoond dat het mogelijk is om de opslag en het vertanken van waterstof te vergunnen, zelfs in een omgeving met hoge veiligheidseisen. Wel zijn deze vergunningstrajecten tijdrovend en kostelijk omdat de wetgeving nog niet ten volle voorzien is op deze nieuwe brandstof.

Ook de impact op het vlak van de bedrijfsorganisatie en de interne veiligheidsprocedures mogen niet onderschat worden. Dat gaat van de praktische inrichting van een tank- en opslag-site met hekwerk, aanrijbeveiliging, stroomvoorziening en aarding, over interne procedures zoals noodplanning, tot organisatorische aanpassingen om waterstoftoestellen optimaal in te zetten in de bedrijfsvoering.

Verwachte prijsdaling maakt waterstof voordelig

Het prijskaartje vormt vandaag nog een hinderpaal. Gelet op de kostprijs van de tankinfrastructuur komen batterij-elektrische heftrucks voordeliger uit. Maar wanneer de personeelskosten voor verminderde productiviteit omwille van batterijwissels en de verwachte prijsdaling voor waterstof mee in rekening worden gebracht, slaat de balans over in het voordeel van waterstof. Om bedrijven te begeleiden in hun keuze heeft VIL, samen met WaterstofNet, een ROI-tool ontwikkeld waarmee bedrijven de total cost of ownership van een vloot op waterstof kunnen berekenen.

Op relatief korte termijn liggen de grootste toepassingsmogelijkheden in havenomgevingen. Daar is vandaag al waterstof aanwezig, bijvoorbeeld als feedstock van de petrochemie, en zal er in de toekomst veel (groene) waterstof beschikbaar komen gelet op de grootschalige elektrolyseprojecten (“waterstoffabrieken”) die op stapel staan in de havens en toekomstige import van waterstof of afgeleiden. Die waterstof zal (deels) gaan naar heavy duty-transport (scheepvaart, trucks, havenlogistiek, treinen, …) als duurzame brandstof.

Projectdeelnemers van het Hydrolog-project zijn Aertssen, Air Liquide, Antwerp Euroterminal (AET), Brussels Airport, Delhaize, DEME, Ecosource, ENGIE Electrabel, Fluxys, Inovyn, Kalmar, Motrac, MPET, POM Limburg, PSA Antwerp, Rentaloc, STILL en Toyota Material Handling. WaterstofNet trad als projectpartner op. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.