Vip Tools mikt op 15% groei dit jaar

20/09/2024 OM 09:00 - Tim Willemyns
Infomat viptools1509
Mieke Noens, Infomat en Pascal Duquenne, Vip Tools tijdens de opnames van de podcast

De redactie van dVO, de Vlaamse Ondernemer, ging in gesprek met Pascal Duquenne, general manager Vip Tools, over de groei- ambities van Vip Tools. Inzetten op service, innovatie en het uitbreiden van het assortiment lijken hier een voorname rol te spelen.

Vip Tools (Wilrijk) bestaat zo’n 30 jaar en kwam een tweetal jaren geleden in handen van Pascal Duquenne en Andy Vanderpoorten. “Vip Tools was tot een tweetal jaar geleden nog onderdeel van een grote groep. We willen er terug meer een familiale KMO van maken,” zo vertelt de general manager.

Invoerder en verdeler

De onderneming is invoerder en verdeler van producten van Rupes, Anest Iwata, IRT, Drester, Herkules, AirGunsa, Unilite en Velyen in België.

Het gaat om gereedschappen voor oppervlaktebehandeling, en producten om voorbereidingzones, menglabo’s en spuitcabines volledig uit te rusten. Klanten van de Antwerpse KMO zijn partners en distributeurs met eindelijk de carrosserie-bedrijven als eindklanten.

Groei

“Vorig jaar boekten we een omzet van 3 miljoen euro met 14 medewerkers. Dit jaar mikken we op een omzetgroei van 15%. Om onze b2b-sales te verhogen lanceren we binnenkort een nieuwe webshop, die gekoppeld is aan ons CMS-systeem, Dimasys.

We willen bovendien bestaande merken samen met distributeurs intensiever promoten en het assortiment uitbreiden.Daarbovenop zoeken we ook extra groei op de Luxemburgse markt en willen we verder werken aan een Beneluxstrategie,” zegt Pascal Duquenne.

Modernisering

Last but not least werkt de KMO heel hard aan de modernisering voor en achter de schermen. “Toen we Vip Tools overnamen, was er totaal geen overzicht van wat er allemaal gebeurd en door wie. Personeel werkte nog veel op papier, in excel-bestanden en in een heel beperkt erp-pakket.

We automatiseerden onlangs met Dimasys en Infomat het bedrijfsproces van offerte over order tot magazijn en facturatie,” vertelt Duquenne. Grote voordeel is dat iedereen meer inzicht heeft in het hele bedrijfsproces.

Met het standaardpakket, van Dimasys komt Vip tools heel ver. 80% van de behoeften werden ingevuld en bovendien pasten we onze bedrijfsprocessen aan het pakket. Dat dankzij een zorgvuldige analyse,” zo klinkt het.

Een zure appel waar Vip Tools door moest is de implementatie.

Lonend op termijn

“Voorzie voldoende tijd aan de implementatie. Analyseer eerst en vooral heel goed je bedrijfsprocessen en zorg ervoor dat elk personeelslid van in het begin betrokken wordt. Verandering is namelijk zelden evident. Er dienen nieuwe gewoontes aangeleerd en dat kan maanden duren. Bij het live gaan is de beperkte tijd die iedereen heeft in een KMO een moeilijkheid. Daarom was het ook zo belangrijk om bij het begin met de juiste data te beginnen. Wij vertrokken van een maagdelijk wit blad en vulden de data heel nauwkeurig in. Voornamelijk omdat de data uit het verleden zeer vervuild bleek. Dat vergde wel een paar maanden werk waar we nu de vruchten van plukken. We zijn zo veel efficiënter en er is een beter overzicht,” aldus Duquenne.

Dimasys, het programma dat Vip Tools gebruikt, is modulair opgebouwd. “Dit jaar integreren we ook twee nieuwe modules van het Dimasys pakket, Dimashop en CAS Genesis World. Wat maakt dat we opnieuw stappen zullen zetten in de verdere modernisering van onze KMO,’ besluit Pascal Duquenne.

Op naar nog een efficiëntere wereld voor Vip Tools en dit mogelijk gemaakt door Infomat en Dimasys.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.